Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 415 visningar
4 svar

violskinn?

svampstaff

27 jan 2010 kl. 13:37

Kanske? På asp, hann med ett par till innan snön förstörde livet.
Bild2 är nog nytt o gammalt purpurskinn.

0 360 visningar
10 svar

Önskar få tips...!

anithau

22 jan 2010 kl. 07:48

Hej alla “svampisar” här på forumet!

Jag går kursen “vedlevande svampar” och ska nu åstadkomma ett projekt. Har beslutat mig för att skriva om Hussvampen - Serpula lacrymans.
Önskar få tips om litteratur, rapporter, studier mm om denna svamp el var jag kan leta.

Tack på förhand

0 211 visningar
3 svar

Svar till anithau

Hans v E

26 jan 2010 kl. 22:54

Vill bara säga att mitt inlägg “en Tulasnella” var menat som ett svar på anithau´s “Vacker färg - men vad är det?”

0 291 visningar
9 svar

Amanita?

gunhild i Kåddis

25 jan 2010 kl. 18:01

Såg denna på Kanarieöarna uppe i bergen. Jag är dålig på flugsvampar kan nån hjälpa mig med denna? Den hade klumpfot och strumpa men ingen ring är det en kamskivling?

0 304 visningar
9 svar

Vacker färg - men vad är det?

anithau

25 jan 2010 kl. 14:47

På min vandring längs Umeälven idag hittade jag bl a, denna skapelse.

Intensivt rosa, kände ingen doft.
Trädslag: troligast al.
Bildkvaliten är inte den bästa.
Tacksam för tips.

0 218 visningar
9 svar

Nygammal fråga!

anithau

26 jan 2010 kl. 07:31

Minnet är intensivt men kort.

Jag har djupfryst svamp sedan 2008?
Hur länge kan den hålla?

Tacksam för svar.

0 222 visningar
1 svar

Röksvamp?

gunhild i Kåddis

26 jan 2010 kl. 12:37

Ångrar så att jag inte tog fler bilder av denna svamp, men jag var lite stressad och sent ute. Vet någon ändå om det är en vanlig röksvamp? Om jag får fler tillfällen att besöka platsen ska jag se till att ha god tid på mig.

0 778 visningar
13 svar

Narrtagging?

svampstaff

17 jan 2010 kl. 20:39

Tur att man går igenom gamla bilder, på en ekgren en meter över backen i skuggig fuktig miljö växte den, bredvid blåmusslingar.

0 540 visningar
4 svar

Vårtplätt.

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:03

På asp skulle jag tro?
Bäst o passa på och ränna i skogen, för på onsdag e de kört med snön:(

0 215 visningar
12 svar

En läderorgie!

svampstaff

25 jan 2010 kl. 14:07

Kryllar av läderskålar nu.

0 360 visningar
28 svar

Musikaliska svampar

Tina Nordberg

8 jan 2010 kl. 09:50

Köpings manskör stämmer i för full hals.Medan damkören har svårare att ta ton.Dirrigenten är mäkta road.

0 278 visningar
2 svar

en Tulsnella

Hans v E

25 jan 2010 kl. 15:39

tror jag det är. T.ex T. violea - violskinn. Släktet hör till gelesvamparna.

0 294 visningar
13 svar

Kavalkad - dagens runda

anithau

24 jan 2010 kl. 22:22

De växer så det knakar och ökar även i antal.

0 274 visningar
4 svar

På alm ?

Frida T

24 jan 2010 kl. 16:47

Vad är detta för något? Själv har jag inte det blekaste vad det kan vara…. skinn? lav? Alla förslag är välkomna. :)

0 423 visningar
3 svar

Kliv ut ur garderoben!!!

Bo Reyer

24 jan 2010 kl. 08:12

Finns det fler på forumet som har tagit ställning?

Efter att i många år sympatiserat med det enda politiska parti som tar ställning för den miljö vi vistas i är jag nu nybliven medlem i miljöpartiet.

Finns det något annat parti som har tagit ställning till förmån för att bibehålla mångfalden i vår underbara natur, där avser jag även rovdjuren?

Efter många års grubblande har jag kommit fram till att jag är MP.

Denna läggning föds man till och det är inget att skämmas…mer…

0 706 visningar
3 svar

Kanske gräddticka?

Alf Pallin

24 jan 2010 kl. 11:14

Hittade ticka på tall låga vid gårdagens skogspromenad. Ljust gulockra, sämskskinnsfärgad resupinat ticka på undersidan av lågan, ca 2-3 meter efter stammen, flerårig med lätt att lossa senast tillväxtlager från de äldre lager. Små runda porer, ojämn valkig veckad yta. Lågan fallen över litet vattendrag i fuktigt skogsparti mellan tjärn och myr. Granskog med ca 150 åriga tallar, div löv, björk, gråal och klibbal.

0 280 visningar
2 svar

Vad är detta för färgklick?

anithau

24 jan 2010 kl. 21:09

På avbruten späd rönnstam.
Kan det vara ribbgrynna?

0 290 visningar
0 svar

Hartsporing.

svampstaff

24 jan 2010 kl. 17:54

Var väl det mest spännande idag, bland tusen ekskinn utan namn på mina hemmaekar.Ett par taggingar oxå på björk.
http://cid-e2afb94dddbbd397.skydrive.live.com/play.aspx/eksvamp%202010-01-24?ref=1

0 603 visningar
2 svar

Är detta klyvblad?

gunhild i Kåddis

24 jan 2010 kl. 10:12

Hittade dessa svampar under en svamputflykt på Canarieöarna. Är det klyvblad och vad är det andra som växte på ett träd?

0 384 visningar
9 svar

Plockat svamp på....

gunhild i Kåddis

12 jan 2010 kl. 21:58

Kanarieöarna? Skulle gärna vara med på en sån utflykt när jag kommer till kanarieöarna.
http://grancanariareportage.blogspot.com/search/label/svampplockning

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone