Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 319 visningar
7 svar

Dagens fynd......

Kerstin, Lindome

17 nov 2009 kl. 11:16

....när jag städade bilen.
Undrar just hur stor den tegelröda var innan torkan satte in.

0 731 visningar
7 svar

Melzer minus

Skogsfrun i Obbola

16 nov 2009 kl. 20:49

Hur funkar det egentligen med Melzers reagens utan kloralhydrat? Klas skriver t.ex. i Tickboken att jodvätskan fungerar ändå för sitt ändamål. Men vad fyller kloralhydratet då för funktion?

För dem som ännu inte har försökt att blanda sitt Melzer själv så kan jag berätta att kloralhydrat (=kloroform) är narkotikaklassat och inte kan köpas av vanliga dödliga.

0 268 visningar
5 svar

16 nov.

Lena M

16 nov 2009 kl. 14:13

Stinkmusslingarna lyste upp den grå dagen och barrklubbssvamparna stod i givakt under granarna, en jordstjärna som ännu var fräsch.

Ja det finns fortfarande lite att kika på och det verkar bli milt ett tag till, så ut och fynda ni som kan.

0 225 visningar
5 svar

På salix.

Alf Pallin

16 nov 2009 kl. 20:26

Vinterskivlingar på sälg i bäckravin.

0 704 visningar
10 svar

Skogskläder

Tina Nordberg

15 nov 2009 kl. 20:10

Behöver ni bra skogskläder till överkomliga priser.Här har jag ekiperat mig med byxor, jacka och underställ i marinoull.Kläderna är bekväma,vatten o smutsavvisande.Vi bor ganska nära butiken så vi handlade där.
http://www.idefixteko.se

0 249 visningar
8 svar

Vad händer?

gunhild i Kåddis

16 nov 2009 kl. 08:45

Nu har det snart regnat ett dygn här utanför Umeå där jag bor. Snön som jag pulsade i förra veckan är borta. I dag när jag tittade ut såg jag gröna gräsmattor igen. Fortsätter svamparna (vinterskivling och trattkantareller)att växa, det återstår att se. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. “Svamptokan” i mig får förhoppningar men skidorna mina får tyvärr stå i förrådet ett tag till. Trodde jag skulle kunna åka skidor före jul, men nu ser det inte lovande ut…mer…

0 284 visningar
3 svar

Dagens

Tina Nordberg

15 nov 2009 kl. 21:45

vid Venabäcken.
Bild 1. Det ljusa skinnet bredvid purpurskinnet, vad är det? Samma?
Aspstock

Bild 2 Skinnet bredvid vintermusslingarna kommer jag inte på.Granstock

Bild 3 vad är nu detta för gelé.
Tror det var asp.

0 537 visningar
6 svar

Vinternagelskivling eller blek?

Karin W

14 nov 2009 kl. 21:29

Den här såg så annorlunda ut och växte annorlunda (på begravd lövved) än vanlig vinternagelskivling. Då försöker man ju naturligtvis få den till något roligare, t.ex. blek vinternagelskivling (Flammulina fennae). Men hur skiljer man den från vinternagelskivling? Artfaktabladet ger inte mycket hjälp och Funga Nordica kommer man inte åt längre (smart drag att först lägga ut den så man blir beroende och sedan ta bort den). Någon som vet?

0 617 visningar
5 svar

Lite sista barrsvamp.

svampstaff

16 nov 2009 kl. 20:20

Från kalkbarrskogen hemma, fast mest en massa naglingar kvar.

0 204 visningar
3 svar

Två svåra

Karin W

14 nov 2009 kl. 23:09

Den första växte på en mossbelupen låga som jag tror är gran. Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara. Tacksam för alla förslag.

0 444 visningar
4 svar

Rävticka?

svampstaff

16 nov 2009 kl. 20:32

Vad jag tror på asp, och en vit ticka på ek.

0 354 visningar
7 svar

Är detta....?

Egon

16 nov 2009 kl. 15:45

en champinjon, eller vad? Hatten välv med låg puckel och 70mm bred och mycket filthårig el, brunsvarta fjäll på ljusare botten. Foten tappformig 50mm hög och 10mm bred, vattrad, men ingen synbar ring. Skivorna bruna med ljusare, sågtandad egg. Blir svarta vid tryck. Det är svårt med champinjoner, men är det någon som har förslag?

0 240 visningar
6 svar

lite skvaller

klas jaederfeldt

16 nov 2009 kl. 13:21

var på rixmus,å lämmnade årets svampar, fick höra att 24 personer (dom vet inte ännu vilka det blir) som jobbar i Botanhuset skall avskedas i februari, och att kanske hela verksamheten skall lämmna Frescati (sthlm) och flyttas till Värtahamnen i sthlm (där finlandbåtarna går från)

0 305 visningar
3 svar

Är detta verkligen..?

Egon

16 nov 2009 kl. 18:03

vinterskivling. Har aldrig sett den så röd och glänsande.

0 372 visningar
8 svar

Vad är det för svamp?

Chad

12 okt 2009 kl. 16:32

Vi var ute och plocka svamp.. såg en antal svampar som vi plockade hem men vet inte vad det är :/

0 463 visningar
11 svar

Skivling på brandfläck?

Frida T

15 nov 2009 kl. 16:44

Hej

Dessa växte flertalet på en gammal brandfläck. Smakade inte så jätte gott :) Funderar på om det ev skulle kunna vara brandskräling? Eller är det något helt annat?

0 956 visningar
18 svar

Några fina tickor

Arboristen

10 nov 2009 kl. 21:13

Har väl ett hum om vilka det är men kan inte låta bli att imponeras av deras utseenden.

0 384 visningar
4 svar

Hätta vi ek

Stephen M

15 nov 2009 kl. 17:07

Hätta vid basen av en ek utanför Uppsala. Bestämde den, men glömde att skriva ner det. Någon som kan hjälpa mig.

0 226 visningar
1 svar

Taggsvamp?

Frida T

15 nov 2009 kl. 16:59

Den kanske har sett bättre dagar, men den var stor! Minst 15cm. Taggarna är 7mm långa. Går det att gissa på något? Växte på en gammal igenvuxen väg i gran/tall skog.

0 249 visningar
2 svar

Dåliga bilder

Lena M

15 nov 2009 kl. 17:25

ifrån trollträsket men hur lätt att det att fota stående på en svajig tuva med vatten överallt. Det fanns iaf. vackra trollhänder, gullkrös, grönmussling, dallergröppa m.m . Men turen slutade med att det mesta hamnade i tvättmaskinen när jag kom hem. :))

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone