Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hur funkar det egentligen med Melzers reagens utan kloralhydrat? Klas skriver t.ex. i Tickboken att jodvätskan fungerar ändå för sitt ändamål. Men vad fyller kloralhydratet då för funktion?
För dem som ännu inte har försökt att blanda sitt Melzer själv så kan jag berätta att kloralhydrat (=kloroform) är narkotikaklassat och inte kan köpas av vanliga dödliga.
Behöver ni bra skogskläder till överkomliga priser.Här har jag ekiperat mig med byxor, jacka och underställ i marinoull.Kläderna är bekväma,vatten o smutsavvisande.Vi bor ganska nära butiken så vi handlade där.
http://www.idefixteko.se
Nu har det snart regnat ett dygn här utanför Umeå där jag bor. Snön som jag pulsade i förra veckan är borta. I dag när jag tittade ut såg jag gröna gräsmattor igen. Fortsätter svamparna (vinterskivling och trattkantareller)att växa, det återstår att se. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. “Svamptokan” i mig får förhoppningar men skidorna mina får tyvärr stå i förrådet ett tag till. Trodde jag skulle kunna åka skidor före jul, men nu ser det inte lovande ut…mer…
Den här såg så annorlunda ut och växte annorlunda (på begravd lövved) än vanlig vinternagelskivling. Då försöker man ju naturligtvis få den till något roligare, t.ex. blek vinternagelskivling (Flammulina fennae). Men hur skiljer man den från vinternagelskivling? Artfaktabladet ger inte mycket hjälp och Funga Nordica kommer man inte åt längre (smart drag att först lägga ut den så man blir beroende och sedan ta bort den). Någon som vet?
en champinjon, eller vad? Hatten välv med låg puckel och 70mm bred och mycket filthårig el, brunsvarta fjäll på ljusare botten. Foten tappformig 50mm hög och 10mm bred, vattrad, men ingen synbar ring. Skivorna bruna med ljusare, sågtandad egg. Blir svarta vid tryck. Det är svårt med champinjoner, men är det någon som har förslag?
var på rixmus,å lämmnade årets svampar, fick höra att 24 personer (dom vet inte ännu vilka det blir) som jobbar i Botanhuset skall avskedas i februari, och att kanske hela verksamheten skall lämmna Frescati (sthlm) och flyttas till Värtahamnen i sthlm (där finlandbåtarna går från)