Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 390 visningar
2 svar

Svampexplosion

Lena M

8 aug 2009 kl. 17:21

f.ro.m nästa vecka säger en expert i dagstidningen Arbetarbladet, Gävleborg.

Enligt honom så ser det ut att bli ett bra karl johanår men hitentills har de iaf. varit larvangripna.
Han säger också att ur näringssynpunkt är det den bästa matsvampen, innehåller mkt. näringssalter och tar upp minst cesium, trattkantareller mest.
Men det sistnämda gäller väl vid Gävleborgskusten i samband med Tjernobylkatastrofen.

Låt oss hoppas att han har rätt, att det blir en fin svamphöst och…mer…

0 616 visningar
6 svar

Bokticka.

svampstaff

8 aug 2009 kl. 18:44

Som jag inte får till riktigt?

Trodde först gammal svavelticka, men ett tjockt brunt porlager?
På bok.

0 318 visningar
7 svar

Hjälp mig JAS eller någon...

Ola H / Kil

27 jul 2009 kl. 21:05

Tror jag har hittat Ostronskivling i värmlandsskogen. Håller precis på att värma upp stekpannan men innan jag anrättar dom,finns det något farligt att förväxla med?
De liknar de Ostronskivlingar jag sett här på bild och de växte på död rönnved.
Någon annan som plockat denna i centrala Värmland?

0 745 visningar
3 svar

Guldkremla eller Stinkkremla?

Peter, Herrljunga

7 aug 2009 kl. 18:20

När jag var ute och gick längs en traktorväg här hemma med löv- och granskog vid sidan av vägen hittade jag en gyllenbrun kremla jag tycker liknar Guldkremlan mycket.

Min mor tyckte inte att den luktade gott. Själv tycker jag inte att den luktar särskilt mycket.

Foten är hård och skivorna gräddfärgade till gulaktiga.

Hatten är ljust brun i mitten och gyllenbrun längre ut.

När jag provsmakade en bit smakade det milt, möjligen med en lite skarp eftersmak.

Har Stinkkremlan skar…mer…

0 278 visningar
6 svar

Kan det vara en

Lena M

7 aug 2009 kl. 19:30

hasselsopp ?

Åkte tidigt till vår lilla hasselskog( 7.20 ) för att slippa den värsta värmen men istället anfölls jag omgående av så mkt. mygg. Hann iaf. ta ett foto på soppen samt en vit riska som smakar så bittert. Vad det är för en vet jag inte eftersom det finns flera vita, men torr hatthud, täta skivor.
Någon som vet vad, de här växer i Torsåker, Gästrikland.

0 339 visningar
8 svar

Hvit ticka

Ingvild

7 aug 2009 kl. 00:46

Funnet i dag i blandingskog, overvekt furu og gran. Gammel død stamme jeg ikke klarte å gjenkjenne. Den var ganske liten, hadde hvit saft med mild smak.

0 289 visningar
4 svar

Liten tur til mataffæren

Ingvild

8 aug 2009 kl. 17:16

Turen går gjennom en park, og på 5 minutter fikk jeg med dette :-))

0 337 visningar
2 svar

Vad kan det bli??

Ewa lilliesköld

6 aug 2009 kl. 17:53

När jag var och tittade till bikakssvampen såg jag de här små knölarna. De växer i barken på den gamla eklågan. Kan det vara blåsopp som kommer där….nä....eller??
:-)

0 294 visningar
5 svar

Vad heter denna?

gunhild Nordås

28 jul 2009 kl. 19:42

Kollade en granstubbe där jag tidigare sett trådticka och upptäckte då dessa bruna som jag tror varit uppe på forumet tidigare. Den vackra gula hatten tror jag tillhör en gullskivling.

0 247 visningar
3 svar

Ewa Lilliesköld

anithau

7 aug 2009 kl. 09:14

Ewa, kan du gå in och kolla på min länk, där jag frågar om röksvamp.

Kan du se några likheter med mina och dina igelkottröksvampar?

Tack för svar.

0 1057 visningar
7 svar

Nybörjare

Johanna

5 aug 2009 kl. 20:45

Hejsan

Jag har länge velat börja plocka svamp och känner att nu är det dax.
Vilka svampar är bra att börja med och var växer dom?
Något att tänka på?

Tacksam för svar.

Mvh Johanna

0 904 visningar
9 svar

Trollskägg, Telephora penicillata

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:04

I samma trollskog som den skarpa dropptaggsvampen och ”mycket annat” bor i, hittade jag idag c 70 grupper/frk-samlingar. Måste dit igen – hoppas det är mindre myggigt då – och ta bättre bilder. På bilderna 2 och 3 visar trollskägget verkliga Telephora-anlag!

0 232 visningar
2 svar

Hej på er alla

Brenko

7 aug 2009 kl. 22:43

Hej! Kommer ni ihåg mig?

Blir inte mycket svampplockande i år för min del. Förra året var jag ute varenda dag på hösten, då jag var ledig.

Nu blir det studier på helfart och heltidsjobb samtidigt fram till sista oktober, så det lär inte bli mycket svamp för mig i år. Tur man har ett stort lager kvar sen förra säsongen iaf! :) Men kantarellerna växer så det knakar 10 meter från ytterdörren. 5 liter skördade jag sist. Men nu har det varit torka ett tag så nu konstbevattnar ...mer…

0 1386 visningar
22 svar

Blir det bra så här?

MariaW

6 aug 2009 kl. 20:33

Jag har tidigare torkat svamp i varmluftsugn på 50 grader.

Idag for dock snickardillet i mig och jag knåpade ihop moduller till en torkställning, konstruerat av 22mm läkt och myggnät.

Tror ni detta kan fungera till att torka svamp (utöver trattisar och trumpetsvamp) i rumstemperatur ?

0 405 visningar
3 svar

Kungs, skogs eller mittimellan?

Pelle

7 aug 2009 kl. 13:03

Hej,

Jag har hittat en Skogschampinjon som är stor som en Kungschampinjon men köttet rodnar inte, när man bryter den. Däremot gulnar/rodnar foten, när man trycker på den. Den har inte Kungschampinjonen kraftiga fot, utan foten är ihålig och lik skogschamipinjonen. Svampen på bilden är ca 10cm i diameter och hade hyllat intakt när jag tog den.

Någon som har en idé om vad jag har hittat?

0 374 visningar
11 svar

Mussling?

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 18:07

Denna växte på en död kvist, förmodligen rönn. Blek Ostronmussling eller vad? Mossig sur granskog i Dalarna kan tilläggas :-)

0 439 visningar
4 svar

Ovanlig taggsvamp vilken art?

Lena B

6 aug 2009 kl. 21:05

Var ute i skogen idag och hittade dessa vackra taggsvampar. Har gråbruna taggar och i genomskärning var den brun, något mer ljusbrun i mitten.

0 395 visningar
6 svar

Gillar ni tallsopp?

gunhild Nordås

7 aug 2009 kl. 13:43

Plockade en del tallsopp i dag. Den är ganska lik aspsoppen (mörkare hatt)men mörknar inte i köttet. Är den lika god som tallkallen när man torkat den?

0 272 visningar
4 svar

Svamphjälp?

Christopher

6 aug 2009 kl. 17:11

Någon som vet vad detta är för svamparter? Plockade i lövskog.

0 309 visningar
12 svar

Sötnos

Tina Nordberg

5 aug 2009 kl. 23:15

Hittade en badande ödla idag. Vem blir inte badsugen när temperaturen stiger till 26 grader? Söt?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone