Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 301 visningar
6 svar

Årets första

Jan A, Uppsala

16 apr 2009 kl. 22:46

Idag kom hustrun hem med bilder på årets första och hittills enda kottehätta (över en månad senare än förra året), stenmurkla (fanns många!) och den vackert sämskfärgade på en död granpinne. Någon som vet?

0 372 visningar
8 svar

Röda idag

Tina Nordberg Kolsva

15 apr 2009 kl. 19:54

Det här något med rödved….namnet är glömt, på tall. Virket var ordentligt rött.

Några “utslagna” Orange älglegeskål (Byssonectria terrestris)

Sista bilden de trivs lika bra ihop som de är olika.
Det är torrt så det knastrar i skogen.

0 262 visningar
1 svar

Först dallergröppa, och nu detta!

RasBohlin

15 apr 2009 kl. 23:58

...

0 422 visningar
1 svar

Svamp?

gunhild i Kåddis

16 apr 2009 kl. 21:38

Har trollen fått svamp eller vad är det knottriga?

0 566 visningar
4 svar

Ticka, granstubbe?

Enelie, Linköping

15 apr 2009 kl. 23:48

Storleken på tickan är ca. 20x30.
Jag har inga egna förslag.
Några tips?

0 482 visningar
13 svar

Sippskål

Lena M

7 apr 2009 kl. 16:54

eller hur ?

Men vad är det på algrenen ?

Smög en längre stund på ett rådjur , ungefär 20 steg på lika många minuter men så kände den förmodligen vittring av mig och försvann som en vind.

0 277 visningar
7 svar

Svamptorka i östergötland!

svampstaff

15 apr 2009 kl. 20:13

Totalt värdelöst i skogen!
Inte en enda skål eller nåt?!
Konsekvenser av för lite snö tror jag.Knastertorrt.

0 562 visningar
14 svar

Tips inför svampsäsongen!

anithau

14 apr 2009 kl. 10:50

Till ALLA ER som har problem med rygg, nacke och axlar.

Jag testade med stor skepsis, den omtalade spikmattan - Shaktimattan.

Jag blev positivt överraskad.
Den hjälper mig med min onda ländrygg och nacke/axel.

Effekt: Ger avspänning, ökar cirkulation, avstressande och ökar endorfinerna. Är även bra vid sömnstörningar.
Den är inte lämplig för den som äter blodförtunnande medel.

Finns att köpa i Hälsokostaffärer samt bl a på Bodystore.com
Pris: 600-700:-.

Bifogar bilder.

0 332 visningar
3 svar

Tvåfärgsticka x 2?

Enelie, Linköping

15 apr 2009 kl. 22:49

2 st bildeserier.
Jag får båda till Tvåfärgstcika.
Kan det stämma?
Den första serien växer på löv och den andra serien på gran men jag får det till samma art av ticka ändå.
Därför är jag fundersam.
Tacksam för hjälp.

0 395 visningar
12 svar

Svampfråga?

Enelie, Linköping

19 mar 2009 kl. 22:34

De här hittade jag för några veckor sedan på samma al som Läderskål.

Ca. 1 cm i diameter (ögonmått).

Jag tar gärna emot tips och förslag.

0 306 visningar
8 svar

inte trollhand

Birgitta D

13 apr 2009 kl. 21:48

Jag trodde tidigare idag att jag kunde komma med i klubben, men efter konsultation med Lena M så föll det. Däremot är det då intressant vad vi funnit på al? Dessutom är jag nyfiken på om gul vägglav växer lika frekvent på al som på ask?

0 593 visningar
12 svar

Vit ticka, ek?

Enelie, Linköping

10 apr 2009 kl. 21:06

Den här hittar jag inga svar på.
Någon som vet eller har en gissning?

Storlek ca. 6x4 cm.

0 289 visningar
4 svar

Torkan

Tomaten

14 apr 2009 kl. 22:20

Hur påverkas sommarsvampen av vårens torka ?

0 381 visningar
5 svar

Magnolia!

Helena i Lund

14 apr 2009 kl. 16:41

Vem var det som ville se magnoliorna i Lund slå ut? Det börjar definitivt bli dags att packa väskan och boka tågbiljett, knopparna är nästan på bristningsgränsen! Som jag sa i tidigare inlägg, magnoliorna fattar inte alltid att de ska blomma på min födelsedag som är 1 maj!

0 573 visningar
15 svar

inte murkla men knopp??

Bo E

14 apr 2009 kl. 12:12

Undrar vad det blir av denna knopp?
Nån som vet?

Växte i terräng där vi spanade efter murklor. Gamla tallar på sandig mark i brant sluttning mot ån.

0 252 visningar
2 svar

Tack till alla

Lena M

14 apr 2009 kl. 19:29

som skickat mail, blommor och dvd till
Jag önskar verkligen att jag kan var lika generös tillbaka om något händer er.

Nu börjar strålinigen 5 - 6 veckor framöver men jag kommer att försöka att leta av närområdet iaf.. Kram til er !

0 347 visningar
9 svar

Vilken underbar fynddag 12/4-09

anithau

12 apr 2009 kl. 16:57

Bild nr 1 är en något bättre version av den som jag frågade om i mitt förra inlägg idag.

Bild nr 2 Cinnobertickor - 10-tal
Bild nr 3 Björkmusslingar - 10-tal

0 837 visningar
29 svar

Gammal ek

Bo E

9 jan 2009 kl. 15:49

Nu har jag möjlighet att nå mina gamla bilder.

Lägger ut dem för ev. trädintresserade.

Bi8lderna är tagna inuti en gammal ek som brunnit ur, men fortfarande lever!
Den har en “frisk” sida med grönskande grenar varje år!

0 274 visningar
2 svar

Dagsfärska

gunhild i Kåddis

14 apr 2009 kl. 11:29

Våren är på väg och snön smälter undan och svamparna blir åtkomliga, var bara tvungen att fota några i dag nere vid älven.

0 443 visningar
11 svar

svamp? och kotteskål

Frida

13 apr 2009 kl. 13:49

Hej !
Jag var ute för att leta vårskålar då jag hittade dessa växande på en träbro. Har ingen aning vad det är så jag hoppas på lite förslag. De va pyttesmå. Visar även en bild på kotteskål.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone