Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 665 visningar
6 svar

På asplåga

NadaL, Umeå

18 apr 2009 kl. 08:35

under barken växer dom här dynor, ca.5o sticken och dom är inte större än 1,5cm i diameter.
Björkdynor eller?

0 315 visningar
2 svar

Fobi!!

svampstaff

18 apr 2009 kl. 22:50

Har min sambo mot spindlar bl.a…
Och nyss släpade katten upp en otäcking från källarn hehe som var ca.4cm
Här har det varit halibaluba kan jag lova:)
innan jag fick fota den och likvdera den:)

0 337 visningar
3 svar

Ovanlig ticka

Tina Nordberg Kolsva

18 apr 2009 kl. 16:10

Lite fundersam över denna. Hittad i en hålighet i gammal al.Är det maltalticka? Tror inte det är glasticka, men osäker.

0 359 visningar
2 svar

Ticka ell. poring?

Enelie, Linköping

18 apr 2009 kl. 19:01

Växte på undersidan av lövved/liggande mindre stammar.
Omkretsen på stammen med svampen är 9 cm.
(Det växte även Kantarellmussling på de på de levande stammarna.)

Några förslag eller gissningar?
Jag är vilse i svampböckerna:)

0 300 visningar
2 svar

Klas, visst har den porer!

Jan A, Uppsala

18 apr 2009 kl. 16:35

Grangrenen (ett par cm grov) låg med porsidan upp! Och porer finns det; ”Roger Moore”. Så här ser den ut på resp. sida.

0 486 visningar
10 svar

Frågetecken

Irene A

15 apr 2009 kl. 20:28

Här i Västerbotten är det ingen torka än, pulsade i snö upp till stövelskaften idag också.
Den första svampen kan jag, men inte den andra.
Vad kan det vara för något, de små svarta skaftade skålarna på grangrenar (ca 2 mm breda)?

0 270 visningar
1 svar

Blåsippa

Peter Carlsson

18 apr 2009 kl. 11:38

En annan skönhet

0 474 visningar
12 svar

Vinterskål och ?

NadaL, Umeå

17 apr 2009 kl. 20:44

Undrar om det är vinterskål vi hittat idag?
Tacksam för förslag.

0 270 visningar
2 svar

Ticka

Ingvild

18 apr 2009 kl. 08:53

Hei! Jeg har fulgt med i dette forumet i over ett år nå og lært masse av de mange dyktige deltakerne her inne.
Kanskje dere kan hjelpe meg med denne? Er det en atypisk eller ung rødrandkjuke/klubbticka, eller noe helt annet?

0 538 visningar
4 svar

Årets glupar och rökpipor

Jan A, Uppsala

17 apr 2009 kl. 22:29

Det blev några timmars vårskön rekning idag - inför söndagsexkursionen. Det var inte lika överdådigt många rökpipsvampar som förra året, men vi SÅG iaf c:a 14 st. Här kommer tre av hustruns rökpipbilder och sen två av mina bilder från tvillinggluparna ’Groddammen’ (med liggande gl ekstam) och ’Ekpussen’, båda möjligen ännu blötare än ’Trollkärret’!

0 1241 visningar
6 svar

Mycel

Svampsmurfen

15 apr 2009 kl. 19:38

Idag köpte jag för första gången i mitt liv ett sådant där svampkit, med mycel till champinjoner.

Nu undrar jag, kan man på något sätt ta lite av mycelet i lådan och kanske frysa in till senare användning?

För i papperet som man fick med, så skulle man bara kunna återanvända lådan till ungefär tre svampomgångar, vilket känns dumt.

0 382 visningar
5 svar

Orangegult på glt sälglöv

Jan A, Uppsala

17 apr 2009 kl. 09:32

I går hemforslade hustrun också ett fjolårssälglöv med SMÅ bebyggare. Idag är det fotoljus och jag fick låna hennes kamera! Bild 1 på hela gruppen, 15 mm mellan yttersvamparna. Bild 2 lite närmare och 3 lite lägre vinkel. 

0 549 visningar
2 svar

Karl Johan

Per

17 apr 2009 kl. 20:39

Hej, är det någon som vet om man kan odla Karl Johan i Gruvor, jag har hört att det ska gå.

0 321 visningar
2 svar

Vad avundsjuk jag är....

gunhild i Kåddis

17 apr 2009 kl. 16:10

Ja avundsjuk på alla er som hittar så mycket vackert i era framtinade backar och hasselsnår. Vårskålar, rökpipsvamp och allt möjligt vackert. Jag var ute med sparken i morse och skulle gena genom en skogsdunge och jag skönk ner till ljumskarna i snö hade nästan svårt att ta mig därifrån, men jag fotade en vacker fnöskticka. Det har snöat här i dag, men nu skiner solen igen.

0 320 visningar
8 svar

Rökpipsvamp

Lena M

17 apr 2009 kl. 11:57

Nu har jag fått se den !
Ett par ifrån länstyrlsen i Gävle ringde mig på fm. att jag skulle komma och titta. De växer i hasselunden ca 3 km hemifrån och fast jag gått där flera gånger har jag aldrig upptäckt den. Jättekul !

0 274 visningar
3 svar

Mera skoj idag

Lena M

17 apr 2009 kl. 16:01

7 ex. av scharlakansröd vårskål på sidan av blött dike ca 1 km bort,mot Långnäs - Hofors.

0 335 visningar
2 svar

Se Svampplockarkompis/Viveka

Viveka Gustafsson

19 aug 2008 kl. 11:58

Jag refererar till tidigare inlägg då jag frågade om svampplockarkompis. Ni kan nå mig på: 
viv571@hotmail.com

Hej så länge.
Viveka

0 314 visningar
4 svar

Trollhand på Mälaröarna

Dieter Endom

17 apr 2009 kl. 10:52

Det tycks ju finnas hur mycket som helst trollhand iaf på Färingsön. Dom växer oftast på samma platser där fågelskådarna håller till med sina observationer. Nästa vecka ska jag kolla ett område nära Drottningholm slott om där finns kungliga troll!

0 504 visningar
16 svar

Det var en

NadaL, Umeå

14 apr 2009 kl. 22:12

snabbt ombyte av kläder efter jobbet och ut i det vackra vädret.

Hittade igen den här,samma som i höstas, fast i bättre skick och på andra sidan av staden. Den växer på granlåga.
Vill så gärna veta vad det kan vara och är tacksam för era förslag.

Flera frågetecken kommer:)

0 371 visningar
6 svar

i dag

klas jaederfeldt

16 apr 2009 kl. 21:43

vid Åbyån söder om södertälje
scharlakansröd vårskål

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone