Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 275 visningar
8 svar

Vårt hembiträde

Nilla59

23 jan 2009 kl. 18:30

Hoppas ingen tar illa upp för detta osvampiga inlägg. Jag är sjuk och kommer inte ut så jag får fota inne.

0 312 visningar
1 svar

En

NadaL, Umeå

30 mar 2009 kl. 08:41

som jag fotade i fredags men hittar inget som stämmer.
Den växer på gråal högstubbe.
På stubben växer fnöskticka och slingertickor också,men man tappar lusten att fota i den djupa snön.
Tacksam för era förslag.

0 411 visningar
7 svar

Några till från idag

"JAS" Helsingborg

30 mar 2009 kl. 00:39

Serie 1 någon dyna, kanske Sälgdyna då den växte på sälg som för övriga alla i denna tråd gör. Lite frustrerande är det att det inte går att hitta en enda liten Trollhand i detta Sälgbestånd som växer i sumpmark med rinnande vatten och i alla åldrar och där finns kantöron och en del annat spännande som ni ser i mina 2 senaste trådar, för nära kusten eller vad?

0 409 visningar
18 svar

Hjärnornas kamp

Stefan HBG

25 mar 2009 kl. 21:14

Idag står det på text-tv att LRF:s ordförande i Västerbottens län och Norrbottens dito vill förbjuda all komersiell bärplockning för att der stör jakten och att bärplockarna riskerar att bli skjutna Kanske vi svampnissar ingår i den katerogin. Vill dom inte ha lite gele sylt till det egenhändigt mördade däggdjuret eller vad?
Kontentan det hela är väl att att LRF vill avskaffa allemansrätten.

0 247 visningar
11 svar

EJ SVAMP - Krogtips för kvinnor och...

anithau

29 mar 2009 kl. 13:34

en liten vink för män:

När du står där i baren och hänger med ett glas vin och det kommer fram en sån där kladdig karljävel som inte vill ge sig, ska du bara säga:
-Du jag tycker att du ska flytta till Gävle
-Varför det, frågar han säkert förvånad?
- Jo, för där behöver man en bock som ingen “tänder” på.

0 434 visningar
43 svar

Earth Hour

Meriona,Trollhättan

27 mar 2009 kl. 12:21

Ska ni släcka ner imorgon 20.30?
Det ska jag iallafall, här har vi laddat med mängder av stearinljus och ett brädspel…

0 301 visningar
7 svar

Hur gör man?

anithau

29 mar 2009 kl. 18:06

Jag vill föra över ett ljud- och bildspel hit till forumet. Jag har fått det via mail till mig.
MEN, jag vet inte hur man gör.
Kan jag få hjälp?

Tack på förhand

0 302 visningar
19 svar

Jaha och viken var detta då?

"JAS" Helsingborg

26 mar 2009 kl. 19:33

Jag har för mig om att jag trodde att det kunde vara en musseron men det gillades inte men vad var det för förslag jag fick på den? Nu önskar jag så klart nya förslag.

0 267 visningar
1 svar

Ej Svamp - Bragdguld?

Hanzzon

29 mar 2009 kl. 15:11

Grattis Helena till en riktig bragd!
Vilkken rysare det blev.
Bragdguldet som i en liten handske.  ;)
Mvh

0 294 visningar
1 svar

Alticka

"JAS" Helsingborg

29 mar 2009 kl. 12:11

Serie 1 är Alticka antar jag, från igår.

0 683 visningar
3 svar

Linderödsåsens död?

AEN i Degeberga

29 mar 2009 kl. 09:41

I december kom ett brev till närmast berördda fastigheter runt en planderad vindkraftspark med 40 stycken 150 meter höga vindkraftverk som planeras på Linderödsåsen.

För mig är Linderödsåsen Sveriges sydligaste vildmark och jag tycker det är otroligt sorgligt att detta snart kommer att vara ett minne blott.

För er som vill vara med att kämpa för att behålla den orörda Linderödsåsen vill jag tipsa om Föreningen Bevara Linderödsåsen på http://www.bevaralinderodsasen.se där man k…mer…

0 256 visningar
2 svar

Torsdagssvampar

Jan A, Uppsala

28 mar 2009 kl. 11:55

Generationsväxlingar; fnöskticka? högt upp i död lönn - telebild!
och en “när"bild på bl.a. cm-stora solskensskinn - eller vad det är - på lösliggande, mycket död gråvidepinne.

0 874 visningar
5 svar

Sluta röka/snusa

Hasse i hörby

28 mar 2009 kl. 07:10

Detta inlägg har absolut inget att göra med svamp.Men jag ville ta upp det ändå eftersom det är exakt 2 år sedan jag blev nikotinfri efter att ha både rökt och snusat i 20 år.
Vi var 5 stycken på jobbet som fick medicinen champix utskriven.
Efter att ha använt den i 3 veckor slutade jag utan problem.Medicinen blockerar receptorerna som tar upp nikotinet i hjärnan.4 av oss slutade.En av grabbarna slutade ta medicinen p.g.a. onormala drömmar som även jag fick en släng av.
Jag minns ...mer…

0 394 visningar
17 svar

Märklig svamp?

Ulla Persson

23 mar 2009 kl. 20:50

Som vi hittade idag, intill ett planterat träd i lös upplukrad jord.Vad kan det vara?

0 248 visningar
2 svar

Vet någon...?

anithau

28 mar 2009 kl. 07:13

På samma sälg växer dessa.
Där växer också kuddticka och massor av kantöra.

Bild 1: Ser ut som sprucket skinn, kan ej klura ut - Kan det vara kantöra på något sätt?

Bild 2: Kan detta vara en begynnande eldticka?

Blir glad om någon vill och kan hjälpa mig.

0 367 visningar
8 svar

Lokala nyheter från småstadsidyllen Sala.

Bo Reyer

27 mar 2009 kl. 18:14

I väntan på svampsäsongen tänkte jag att vi kanske kan dela med oss av lite lokala nyheter som inte kommer fram i riksmedia.

I Onsdags kväll ca 20:30 blev jag på cykel brutalt nerklubbad bakifrån av ett ungdomsgäng, förmodligen av ett basebollträ. Detta hände mitt i stadsparken.
Efter 2 dygn utan sömn samt ständig värk får ni ursäkta ev felskrivningar.
Igår på morgonen kunde jag läsa att en kopplad pudel angreps av en okopplad pit-bull en timme tidigare. Enligt polisen gick…mer…

0 319 visningar
5 svar

Snö?

Ernie

24 mar 2009 kl. 22:02

Inget hinder, då får man kika uppåt istället.
Aj,aj fel “portal”.

0 278 visningar
0 svar

Här är våren

Tina Nordberg Kolsva

28 mar 2009 kl. 10:50

Här kan man kolla hur långt växtligheten kommit och bli rapportör.
http://www.blommar.nu/index.php

0 388 visningar
18 svar

Naturväsen 3

Jan A, Uppsala

27 mar 2009 kl. 07:27

Liknande trådar var ganska populära en gång i tiden, så här kommer en ny…
Gjorde i går en liten svampexkursion uppe i Lunden i eftermiddagssolen. Några svampar blev det - och en hund. Rasen kanske ‘skotsk lav(in)hund’. Mossor och lavar växer på en liten sydbrant. Arter “ännu” inte säkert bestämda…

0 335 visningar
6 svar

Nu har det hänt igen!

RasBohlin

24 mar 2009 kl. 12:47

Det verkar vara något speciellt med kantareller och stubbar nu för tiden! =)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone