Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2238 visningar
11 svar

Svamp som råkost

Nilla59

15 jan 2009 kl. 13:00

Jag har förstått att ni är en del som äter vissa svampar råa. Det skulle vara kul att få reda på vilka.
Jag har provätit några torkade karl-Johans “flarn” och det var väldigt gott. Vad brukar ni äta rått (eller torkat)?

0 321 visningar
6 svar

Nytt igen

Madde Småland

18 jan 2009 kl. 13:06

Först vill jag passa på att tacka alla ni som hjälpte mig förra veckan. Har inte haft tid att kolla alla era svar men de jag kollat upp håller jag med om.
Jag hade tänkt vänta med nya bilder tills jag kollat alla förslag men hittade några igår som väckte min nyfikenhet, så här kommer dom.

Första serien på en ticka som växte på en markliggande rot av ek.

0 304 visningar
10 svar

Lite blandat i dag

Robban O-hamn

18 jan 2009 kl. 15:34

Var en tur på sjön och fiskade lite i dag. 10 Gäddor och 1 Abborre. Bara en ordentlig Gädda
på 6 kg sedan bara katt mat, men han ser rätt nöjd ut. Sprang runt och tittade lite på öarna lite tickor mest Björktickor.

0 2769 visningar
16 svar

Mikroskopering

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 15:16

Har fått ett mikroskop av barnen i julklapp.Utan några tillbehör. Tänkte beställa objekt och täckljas. Det finns ju lite att välja på. Kan jag få tips om vad man behöver som grundutrustning, för att börja leta efer sporer. Oljor, färgämnen mm mm. Det här är spännande.
Sedan ska jag försöka få tag på Åke Strids bok om ämnet.

0 320 visningar
9 svar

skumt skinn/ticka?

svampstaff

18 jan 2009 kl. 17:48

På lövved?
Och klibbtickor på fruktträd?

0 234 visningar
3 svar

Trötta ostron..

svampstaff

18 jan 2009 kl. 20:23

Nu har dom lagt av mina finingar:(
På bild 3. sitter överst vad jag anser vara blek ostronmussling på samma stam, som dom vanliga grå.Den hade ramlat ner, men är betydligt större en sina bröder dom grå.Ska bli kul att följa dom nästa gång dom dyker upp.

0 231 visningar
6 svar

Gissa bilderna?

svampstaff

18 jan 2009 kl. 17:44

Från idag.

0 281 visningar
17 svar

Trichaptum-kollekter

Skogsfrun i Obbola

4 jan 2009 kl. 16:07

Jag har nu tittat på Nadas violfärgade svampar som finns på bild i denna tråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=133066&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&17#

Såvitt jag kan se är köttet homogent - det finns alltså inget gelatinöst skikt mellan taggarna och köttet. Det stämmer med Trichaptum biforme. Men detta är ingen enkel karaktär. Jag har jämfört med kollekter av violtagging som jag har hemma, och på dem är det där gelatinösa skiktet ibland mycket tydligt, ibland gansk…mer…

0 235 visningar
2 svar

Trollhand.

svampstaff

18 jan 2009 kl. 17:52

Nästan:)
Men det var visst läderskål.
Och tegeltickor från ljungsbro.

0 533 visningar
22 svar

Egyptisk ökensvamp?

zingo

15 jan 2009 kl. 16:26

Har nyss kommit hem från Hurghada men är man svamptok så är man….
Kan någon identifiera svamparna på bilden??
De hade en spröd konsistens och under den torra något toppiga hatten hade de ett fåtal mycket glesa skivor, de växte på rad- oftast nära palmer och vattendrag.
;-D

0 251 visningar
5 svar

Bara skog och is.

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 19:03

Någonstanns på bilderna måste det finnas svamp det är bara lite svårt att se den. Det var en fin stämmning i Tallskogen, Ängelholm i torsdags.

0 409 visningar
7 svar

Svandansen

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 20:56

eller är vi hemsökta av andar?
Den här var i vårt matrum.

0 299 visningar
10 svar

Dagens tickor

Boman

17 jan 2009 kl. 20:36

Är inte all bekant med sorterna, utom att den på björken bör vara fnösktickan.
Vad har jag fotat?

0 260 visningar
4 svar

Skålar

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 16:36

Börja lida av småpyttsabstinens, blir tvungan att få rätsida på dessa:
Från rishögen troligtvis äppel.
Upp till 1 cm stora skålar
Bild 1-3 fantiserar jag om brun kvistskål.Ändrar fornen blir skivlika

4-6 växer visserligen i samma hög och på liknande grenar meeeeeen
de ha så lång fot.Det är väl inte samma art?
Tacksam för hjälp

0 714 visningar
39 svar

Träna latin/Lactarius

gunhild i Kåddis

16 jan 2009 kl. 09:27

Startar en ny tråd med den som kanske är den vackraste av dem alla. Lactarius lignyotus

0 232 visningar
5 svar

Okänd ticka??

Gula

17 jan 2009 kl. 18:28

Hittad vid ett hygge i september. Känner inte igen den från andra bilder….. ? En granstubbe växte den vid.
Lite skruttiga mobbe-bilder :-((

0 246 visningar
0 svar

Bilder på champinjoner?

Micki

17 jan 2009 kl. 21:07

Svampboken på http://www.naturplats.com börjar vara rätt komplett, men jag saknar fortfarande bilder på t.ex. champinjoner, nejlikbroskskivling och en hel del giftsvampar. Om ni har foton som inte finns i svampboken och som ni vill publicera, skicka dem till mikasund@gmail.com. För svampar som har bara ett foto tar jag gärna emot ett foto till. Märk gärna fotot med era initialer eller namn.

0 274 visningar
10 svar

Söt flugsvamp

Helena A

10 jan 2009 kl. 19:28

Måste bara visa er söta “flugsvampsbarnet”.
Min mamma är otroligt duktig på att tova och detta är hennes senaste alser.
Har hört talas om att det ska vara fler arter på gång.

0 402 visningar
16 svar

I hasselskogen idag

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:38

Nytt försök att få se den omtalade trollhanden och kantörat och det här är vad jag såg. Vad är det ?

I samma område kuddticka och den vita tickan på undersidan av ett dött träd, kanske asp.Kände inte för att lägga mig i snön och fota så lite oskarp bild men är det   någon som har en gissning ?

0 443 visningar
34 svar

Träna latin/Hygrophorus

gunhild i Kåddis

13 jan 2009 kl. 13:10

Låt oss visa marklevande, mykorrhizabildande skivlingar i denna tråd. Skriv gärna namnet i rubriken.
Hygrophorus camarophyllus

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone