Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har inventerat de “skogar” (när blir en trädsamling en skog?) som finns runt skolan och hittade några spännande tickor. Vad är de för några?
Både med och utan blixt.. lägg inte märke till de fåniga bildnamnen, jag måste ju döpa dem till något :P
Den här är jag mest nyfiken på.
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/rotmedspannande.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/spannande1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v294/Vicke/spannande2.jpg
http://img.photobu...mer…
Rysk kaviar, blåa och röda druvor och andra skumma läckerheter. Här kommer en massa från idag, äntligen +g efter 2 veckors kyla, slemsvampar och brödkorgssvamp verkar inte bry sig. det är lite över 2 veckor sedan jag kollade in slemsvampen “min” Badhamia utricularis, jag trodde inte att det hänt något på grund av kylan men som sagt den verkar skita i att det är kallt?? Serie 1 är alltså vad som hänt med den sedan sist om ni vill veta hur den såg ut då så kolla tråden ” Slemsv…mer…
Mitt projektarbete om trollhand är nu inlämnat och godkänt.
Stort tack till alla som lämnat värdefulla tips och haft synpunkter. Ni har varit till stor hjälp. Jag nämner inga namn eftersom jag då kan glömma någon.
Kram från Gunhild
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/monteverde2.htm
Finns det flera sådana svampar, och framför allt, finns det liknande i Sverige?
såg i höstas smala svampar i grupp som såg ut som små klubbor alltså inga hattar. Färgen var ljus ungefär ljust gråbeige vad är det för sorts svamp. är ingen svampexpert men intresserad.
Jag kom att tänka på Tove Janssons hattifnattar.
mvh kerstin
Så här års när isen bär och är lättframkomlig både till fots och med cykel ger jag mig ut i gryning och skymning för att skåda djur/djurspår. Den gångna helgen såg jag färska vargspår på nästan samma plats där jag förra vintern stod på isen och bara njöt av ljudet av en ylande varg, väldigt nära Sala tätort. I morse såg jag färska lodjursspår inte långt därifrån. Jag har även haft förmånen att möta lo på nära håll i samma område. Idag när mörkret hade lagt…mer…
Åkte en sväng till Ängelholm i torsdag, strålande väder +1g. Tänkte mig så klart lite Frostvaxskivling då någon på forumet påstod att Mickael K. hade plockat en hel del av den i denna skog då han bodde i Skåne. Inte en enda såg jag efter 3 timmars finkamning av skogen/dungen. Det blev en del tickor, skinn, tagging och en som oxå har taggar som jag fått namn på av Irene i höstas men ligger i den sumpade mappen. Så till serie 1. En ticka på Hassel.
“Trollhand. Här får vi se hur trollhanden ser ut, var den trivs bäst och hur ofta den förekommer i Finland. Svampexpert Matti Kyröläinen berättar.”
http://vetamix.yle.fi/media/10903
Ni måste registrera er, ganska bums kommer lösenord till e-postadressen, kan enkelt bytas ut mot ett enkelt!
Programmet (på svenska) visar ett besök i ett sumpigt område med gråvidesnår. Riktigt bra! Kan vara till god nytta för dig som ännu inte hittat nån trollhand…
gick jag helt ensam i Örups almskog strax utanför Tomelilla. Väl värt ett besök, det är lite spöklik stämning med alla döda almar… Jag hittade min allra första vinterskivling, jag såg Judasöra och (tror jag) ostronmussling. Jag genade över en stor vildsvinsbadgrop, som var frusen men inte tillräckligt för att jag skulle kunna gå på den….. Sen åkte jag hem.
Någon som har erfarenhet av att färga med sprängticka?
Var ute på en skogspromenad i lördags.
Gick då i ett område där jag hoppades att möjligen hitta lysticka. Det gjorde jag inte, men jag fann i stället sprängticka på en björk.
Undrar nu om någon på forumet provat att färga med sprängticka och hur resultatet i så fall blev.
Hej Boman!
Tänkte bara blänka till lite snabbt till dig - ledsen att du inte hört av mig. Det gick inte så bra för min vän så det blir inget - ännu!
Ville bara meddela det så du vet. Kommer inte åt mina mail på ett tag tyvärr. Denna dator är spärrad för hotmail m.m. (jobbdator/diktaturstyrd känns det som)
Men så du vet iaf.. Tusen tack ändå och dina uppgifter behåller jag!
Kram på dig - hoppas att du haft bra helger! Jag kikar in här emellanåt - denna adress har dom in…mer…
Jag har förstått att ni är en del som äter vissa svampar råa. Det skulle vara kul att få reda på vilka.
Jag har provätit några torkade karl-Johans “flarn” och det var väldigt gott. Vad brukar ni äta rått (eller torkat)?