Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 322 visningar
6 svar

Bloody Mary-svamp?

Fia A

13 okt 2008 kl. 14:03

Tog tyvärr ingen bild, men har funderat i efterhand på vad det kan vara jag hittade… Ca 3 cm lång, tunn men fast skivling. Den var verkligen knalligt eldröd, men tydligt gul ca 1/2 cm längst ned på foten. Smal och rund fot, hatten straxt större än en femtioöring. Det fanns flera exemplar som såg exakt likadana ut. Någon som har ett förslag på vad jag hittat?

0 316 visningar
9 svar

Violett brandskål

Tina Nordberg Kolsva

16 sep 2008 kl. 08:56

räknas den som sällsynt. Undrar bara var jag ska rapportera den.
Tycker att många hittar kruskantarell, har den blivit vanligare.Jag hittade riktigt mycket.

0 365 visningar
13 svar

Tallgråticka

Nilla59

10 okt 2008 kl. 14:44

eller Boletopsis grisea växer den bara uppe i norra delen av Sverige?

0 909 visningar
15 svar

Blåmusseron?

Mimmi, Mjölby

12 okt 2008 kl. 17:20

Kan det vara blåmusseroner jag har hittat? De växte i barrskog i ganska stora samlingar. Svampen på den första bilden är ca 7 cm hög och 6 cm över hatten. De luktar bränt gummi.

0 335 visningar
4 svar

fråga?

svampstaff

13 okt 2008 kl. 00:53

Senast i buschen så stod det 30-40 numrerade ca.20cm höga avloppsrör utplacerade lite här och var i skogen.Tänkte då genast på att nån mykolog kanske varit ifarten med nåt experiment? eller har det med nåt annat test att göra kanske?

0 448 visningar
7 svar

Jan A, Svampvännens svamp

Irene A

12 okt 2008 kl. 23:41

Jag fixar inte att svara på inlägget till nedanstående bild, så det får bli ett nytt.
http://svampguiden.com/forum/visa/123136

När någon visar upp en sån svamp ska man starta ett förhör: I vilken miljö växte svampen, och var fanns den, helst med koordinater, och hur luktade den (om den inte har någon lukt kvar).

Det finns två arter som jag kommer att tänka på,
svartnande narrmusseron (Porpoloma metapodium, med mjöllukt)
och rodnande lutvaxing (Hygrocybe ingrata, med nitrös lu…mer…

0 270 visningar
8 svar

:( :( arbete..

svampstaff

12 okt 2008 kl. 19:41

Livet är bra orättvist, när man får jobba natt hela j…a helgen medans ni gottar er i skogen:(  den enda svamp jag får se är den mellan tårna! usch usch..

0 262 visningar
1 svar

Musseronfråga

Uno M

13 okt 2008 kl. 08:31

femte försöket

0 338 visningar
5 svar

Nu är jag på hugget

anithau

11 okt 2008 kl. 19:37

Denna hittade jag också idag, vad kan det vara? Vet någon?
Tack i förväg.

0 497 visningar
1 svar

glömde löken!!

svampstaff

13 okt 2008 kl. 05:55

La in ett recept på blek gratäng och glömde bifoga 1st gul lök!!?? hjälp hur ändrar man det tro?

0 260 visningar
5 svar

Öron på grenar och gulingar med orange topp

Viktoria, Finland

11 okt 2008 kl. 23:56

Svampnattsudd igen.

Funderar lite på de här två som jag fotograferade idag. Var väl lite nervös på grund av att någon skulle kunna missta mig för en älg fast jag var möjligast rödklädd så jag kollade inte omgivningen runt de här så noga.

De första växte i stora klungor i en glänta på en sten, blandskog - mest barrskog. De små växte på en död gren av något slag, kanske asp. Försökte artbestämma dem själv och skulle gissa på någon typ av Exidia men det hade ju vari…mer…

0 220 visningar
9 svar

dagens fynd

Lena M

12 okt 2008 kl. 19:29

ett 20 tal jordstjärnor på liten yta var kul att se, kan det vara fransad eller ?

0 318 visningar
5 svar

kan detta vara...?

anithau

12 okt 2008 kl. 08:16

Hittade dessa på en gammal stubbe igår.
Kan det vara bikaksdyna - Tubifera ferruginea?
Tacksam för respons.

0 322 visningar
9 svar

Fler okända

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 21:17

Första bilden gav mej lite citronslemskivlingkänsla, även om det definitivt inte är en sån.Lite slemmig på hatten men inte alls på foten, däremot var den tofsig.

0 667 visningar
13 svar

Äntligen hemma , kolla här!

"JAS" Helsingborg

12 okt 2008 kl. 19:25

Ingen vidare svamputflykt idag Vomb Fure ingen höjdare, jättefina marker men bara ett fåtal arter, det fanns så klart en del Brunsopp och det är ju inte fel och så blev det 5l. Rökslöjskivling, en Björksopp och några som bara fotades. Men serie 1 är foton på sådant som får livet att kännas bra och Skåne är platt! :) Det kommer 2 serier till.

0 331 visningar
5 svar

Dagens..

Stefan HBG

12 okt 2008 kl. 22:34

Drar iväg utan laddade batterier, suck. Här är några ivarjefall.
1. En av mina favvisar, öronmussling
2.En gigantisk slemmurkling
3.Letat efter den här..Orange kamskivling.

0 294 visningar
4 svar

Konstig form, vad är det?

Jea

12 okt 2008 kl. 21:59

Jag tror att jag sett något liknande i en tråd, men hittar den inte då jag inte minns rubriken. Den är ju gammal, men kan någon se vad det är?

0 205 visningar
6 svar

Goliat?

Babsan umeå

11 okt 2008 kl. 22:43

Har någon hittat goliatmusseron i år? Jag har bara funnit 2 st utanför Umeå

0 354 visningar
9 svar

Artbestämning stubbsvamp tack.

gunhild i Kåddis

12 okt 2008 kl. 16:18

Vad växer på stubbarna vid älven?

0 286 visningar
0 svar

Svart trumpet, försent ?

Jea

12 okt 2008 kl. 21:54

Vet någon om svart trumpet finns i hälsingland, eller är det för sent efter kylan?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone