Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
De här svamparna är bara 1-2 mm.
Jag har svårt för att ta närbilder på så smått.
Lövlåga.
Tyvärr så stämmer inte färgen så bra. I verkligheten var de mer violett än rosa.
Nu kom den i år igen med många fruktkroppar,det verkar vara gynnsamt för vaxskivlingar i år.
Den växer i en granskog som ligger i en brant sluttning,bestående av grönsten,berget är synligt på vissa ställen!
Gjorde ett fynd av samma svampen 15 meter söderut.
Blåsippor Ramarior och fjällig taggsvamp växer också där!
Streckvaxskivlingen har ingen doft som sotvaxskivlingen.
Är det samma art? I en liten svampbok jag har från ‘82 finns Mildriskan. Lactarius mitissimus, beskriven som ätlig efter avkokning. Det står också att den lätt förväxlas med Brandriskan, Lactarius aurantiacus, om vars eventuella ätlighet ingenting sägs. Men här på forumet har jag sett båda de latinska namnen användas för Brandriska. Så nu undrar jag om dom har slagit ihop dom sen ‘82, och om isåfall även Brandriskan ska räknas som ätlig efter avkokning, då ju Mildriskan gjor…mer…
Hittade en trevlig artikel där en svampkonsulent sammanfattar sitt arbete med svamp.
Jag vill lära mig mer om musseroner. I databasen finns ingen som liknar de jag plockat idag.
Jag tycker att det är på tiden att svampguiden delar upp forumet i olika områden, det är för mycket trams här.
En del med rena artfrågor och bilder, som kunde komma in i databasen vore bra.
Om man inte kunde få ett musseronforum, förstås!
Jag delar i stort min internettid mellan svamp och mat (i alla fall på hösten, annars är det bara mat som gäller). En av de sidor om mat jag gillar är http://www.taffel.se, ett community om man så vill kalla det, av matskribenter och med ett väl fungerande skrå av lekmannakommentatorer.
Idag tipsades det om att syra svamp http://matgasten.taffel.se/2008/9/26/syrad-ticka-sublim-skogssmak-pa-burk/
Tidigare har jag också länkat till en sida där som tar upp smakkamrater till olika svampar, och…mer…
Hej!
Jag har letat igenom en massa sidor med svampnamn men inte hittat vad svamparna jag hittat är. Har tyvärr ingen bild men ska försöka beskriva den. Det är en skivling med vita skivor och foten är vit med lite ljusbrunt på. På ovansidan av hatten är färgen ljusbrun eller lite gråaktig. Luktar gott, svamplukt. Det växer flera på samma ställe, och en är RIKTIGT stor! Om ni ger mig några namn-förslag så kan jag leta bilder på nätet. Tacksam för snabbt svar!
/Sofie
Har fått tips om att det går att krydda snaps med svart trumpetsvamp. Någon som provat? Själv är jag som barchef i en studentförening trägen snapskryddare och skulle vilja testa. Tyvärr hittar jag inga trumpetsvampar, så jag får väl leta reda på nån som kan donerade ett par tre torkade trumpeter…
Jag har hittat svart trumpetsvamp, av dessa är några redan lite torra särskilt vid trumpetens mynning, de är svarta där. Men foten är lite läderaktig. Kan man fortfarande navända dessa exemplar, de har ju torkats, men på växtplatsen och inte i mitt kök.
Sista dagen med utflykter, imorgon bitti tar vi flyget hem. Vi besökte några ställen som inte låg så långt bort från stugan.
Follingbo backar:
Dåligt med svamp.
Ekebysänget:
Uruselt, en enda hasselriska hittades på hela änget.
Duss i Bro:
En mycket trevlig gammal barrskog som bjöd på en hel del intressanta svampar. Några att nämna är kungschampinjon, vit kungschampinjon, massor av gul lammticka, fjällig taggsvamp och Cortinarius odorifer. En art vi inte hittat tidigare under ...mer…
Dehär växte en hel massa på blöt mossa. Foten är ihålig.
Sedan hittae jag en annan konstig svamp, men batteriet i min kamera tog slut så jag kunde tyvärr inte ta kort på den. Den liknade sotvavskivlingen lite i formen och storleken, men hatten var mer klockad, plus att den var klarblå, lite mörkare än “smurffärgad” :)
Jag hittade en jättefin karljohan igår, ett väldigt sällsynt fynd för mig. Jag skar den i tunna skivor för att torka, men upptäckte till min förfäran att inuti en av skivorna kröp en liten larv. Jag undersökte resten noga, och hittade bara ett par stycken som jag gjorde mig av med, och skar bort en del för att vara säker, men jag har läst att svampen inte får vara angripen alls när den ska torkas. Om det finns en larv kvar, kommer den förstöra svampen?
Hej!Jag undrar vad detta är för en svamp jag hittade när jag var i västergötland i helgen.
Hatten är ca 10-15cm i diameter och är mellanbrun med tydliga kraftiga fjäll (som på en fisk).Undersidan är klädd med täta mjuka och böjliga taggar “mockafärgade” och de sitter hårt fast till skilnad från taggsvamparna. Är den ätlig och isf har du något tips för tillagning.
MVH Putte
Vad är detta?