Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 211 visningar
2 svar

Mera id!

mange

21 sep 2008 kl. 21:57

Vad är detta då?

0 219 visningar
3 svar

Skärgårdssvamp

ES

21 sep 2008 kl. 22:05

Gav mig ut på fiske i Sthlms skärgård idag men blev mest svampplockning. Tittade efter goliat bland klippor och tallar men hittade endast många av
1. Motaggsvamp?
2. Sotvaxing fanns det gott om i mossan, endel snigel angrepp men inga larver.
3. En vaxing(väl?) som jag inte hittar i svampboken. Någon som vet?

0 167 visningar
3 svar

Boman!

Helena i Lund

21 sep 2008 kl. 20:03

Boman, du har mail! :)

0 182 visningar
5 svar

stenmurkla!

älgen

14 sep 2008 kl. 08:13

Är det någon mer än jag som hittat stenmuklor den 13 september?

0 246 visningar
5 svar

såååå ja! röd/gulisar oxå

svampstaff

16 sep 2008 kl. 22:56

fina grejor svampstaff hämtar i skogen:)

0 562 visningar
10 svar

Rödgul trattkantarell?

Trattkungen

21 sep 2008 kl. 21:19

Hej,
Nyss hemkommen efter ytterligare en dag i skogen, helgen har givit ca: 50 liter trattkantarell.
För det är väl trattkantarell vi ha plockat eller är det något annat?

0 268 visningar
4 svar

champinjon+blomkål

svampstaff

21 sep 2008 kl. 17:09

Min tredje blomkål i år:) ja vad säger man??

0 294 visningar
5 svar

Kruskantarell?

SvenD

21 sep 2008 kl. 15:51

Hittade massor av denna svamp idag
runt en ek. Måste väl vara kruskantarell -eller?

0 333 visningar
3 svar

Blodsoppe?

Angelica

21 sep 2008 kl. 20:22

Hej
Kan detta möjligen vara en blodsopp. Vi har hittat den i Sandsjöbacka, Göteborg.

0 197 visningar
0 svar

Krag/kråsmusseron

Skogsfrun i Obbola

21 sep 2008 kl. 21:17

Sitter med några musseroner från dagens tur. Krag- eller krås-, det är frågan! Kan man skilja dem åt med blotta ögat? Enligt vissa källor är de knutna till olika miljöer - krag- till lite rikare skogar, gärna med kalk. Stämmer det?

0 445 visningar
5 svar

Taggsvamp!!!

Patrik

21 sep 2008 kl. 18:34

Under dagens ridtur passerade jag ett kolossalparti med taggsvamp. M h t min sysselsättning var det svårt att plocka men jag skall återkomma i morgon.
Jag har hört att torkad taggsvamp tenderar att bli besk - är det någon som känner till det eller har några tips?
Det var så stora mängder att jag inte kan stoppa in det i frysen i alla fall…

Tack på förhand

0 637 visningar
5 svar

Knall orange tulpan ?

Sussi

21 sep 2008 kl. 18:57

Stötte på denna svamp som jag aldrig nånsin sett förut. Nån som vet vad det kan vara för rolig sak ?
Ätlig ?

0 232 visningar
1 svar

Fjällig bläcksvamp?

gunhild i Kåddis

21 sep 2008 kl. 20:40

Är det fjällig bläcksvamp på båda mina bilder kan dom vara så olika?

0 313 visningar
7 svar

"Troll"

Nilla59

21 sep 2008 kl. 02:46

Det är tråkigt att behöva läsa alla oseriösa inlägg till sidan. Jag förstår inte vem som är road av att skriva dem. Skulle vi inte kunna tiga ihjäl vederbörande istället för att engagera oss och bli förbannade. Det är väl de dom vill. Om de inte får någon respons så slutar de säkert att skriva mer inlägg förhoppningsvis.

0 500 visningar
2 svar

biskopsmössa?

Gunnar Grafström

21 sep 2008 kl. 19:49

Är det en riktig eller falsk??

0 981 visningar
18 svar

Hmm vad är detta nu för nå´t?

Helena i Klippan

20 sep 2008 kl. 19:38

Växte i samma miljö som trattisar. Har form och storlek som en trattis och doftar också som trattis. Foten är ihålig och “platt”.  Vad är det jag har fått med mig hem?

0 402 visningar
20 svar

Ovanligt fynd?

Enelie, Linköping

21 sep 2008 kl. 19:00

Den “växte” halvvägs ner i tjock mossa och den verkar vara knuten till tall:))

Är den här allmänt förekommande i blandskog?

(Luktar som bild nr. 2 anger.)

0 805 visningar
6 svar

torka trattkantareller?

Diane

21 sep 2008 kl. 19:53

Hej på er! Idag har vi varit ute o plockat ca 18 liter trattisar. Nu undrar jag om man kan torka dem i ugnen istället för på tidningspapper? Har för mig att jag torkat trattisar på detta viset, men har glömt hur många grader på ugnen.

0 304 visningar
2 svar

Gotland 21/9

BaWa

21 sep 2008 kl. 19:05

Dagens trevligaste fynd var slät taggsvamp, tätt följd av vitbrun vaxing. Verkar vara sämre med svamp i de västra delarna av Gotland, troligtvis har det regnat mindre där.
Annat värt att notera var stolt fjällskivling i Moos, bolmörtsskivling i Hejnum högård.
Ikväll kommer de övriga med mikroskopen så snart ska alla okända bestämmas.
Små bilder på taggsvampen och vaxingen, tidsödande och dyrt att ladda upp stora via mobilen. Taggsvampen är runt 35 cm bred.

0 396 visningar
9 svar

Trådvaxing ?

Tina Nordberg Kolsva

21 sep 2008 kl. 00:33

Hygrocybe intermedia är det enda jag kan få det till. Finkammade en fårhage idag , hittade 7 olika vaxingar. Den här fastnade jag för.
En inponerande sak och inte alls vanlig om det är den.
Är det den?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone