Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Igår när jag rensade en hel hög med Blodriskor kände jag en god doft - inte morot som det står i en svampbok jag har, men en annan välbekant doft. Jag vill inte tala om direkt vad det var, mer spännande att höra om någon annan har känt samma sak! :-) Så vad tycker ni att färska Blodriskor doftar som?
Här på forumet finns det säkert någon som har ett bra recept på lingongelé. Då de fortfarande är ganska ljusa (en del vita, föreställer jag mig att de är ganska pektinrika). Nu till min fråga. Behöver man tillsätta pektinpreparat, som rekomenderas i de flesta recept? Jag är även intresserad av recept på rönnbärsgelé. Tack på förhand!
Jag har ingen lång erfarenhet av kremlor, men nyss stekte jag upp några grönkremlor (möjligen mellenkremlor) med smör och en några droppar vatten. Och det var inte alls gott. Jag åt bara en matsked, men det svider fortfarande lite i tungan. Som råa var de bara lite starka i smaken, som stekta smakar de lite som köttbuljong. Det var helt säkert kremlor (trots dåliga bilder identifierade Irene dem som grönkremlor).
Hur smakar stekta grönkremlor? Smakar de som kött? Tycker ni att de ...mer…
Man får inte säga “gula” kantareller varken i P4 Extra eller någon annanstans, då får man hela forumet på sig. Det är deras favorit mobbingtema! Kram
Hej!
Idag var jag och min kompis för första gången ute och plockade svamp. Vi hittade bl.a. smörsopp och kantarell. Men vi hittade även en annan sorts sopp som blev blåaktig på undersidan när man tryckte där, vilken är det? Vi tror att det kan vara grynsopp, den är väldigt lik en sådan iallafall.
Har vid en myrstack i norra Dalarna hittat en vacker svamp som inte liknar någon jag tidigare sett. Den har brun hatt och fot (i storlek och form precis som en karljohan) som känns lite ludna som sammet men den har gräddvita skivor. Den luktar svagt men gott och köttet har samma färg som skivorna. Ändrar inte färg vid brytning eller tryck. vad kan det vara?
Hej! Går det bra om jag kokar svampar i varmt vatten, sen när det blir kallare, lägger jag dem i kylen?
Tack på förhand!
Stina
Hej!
Är det nån som har erfarenhet av denna torkmaskin? http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaKat=41&visaProdukt=96&visaArtikel=460
Håller på att klura på vilken jag ska köpa och hittade lite halvbra recensioner på obh nordicas tork vilket ledde mig in på ovanstående modell.
/E
Jag är en nybörjare. Har pejl på de flesta sopparna samt blodriska
och trattkantareller. Men, min fråga är: Är det någon som vet
var man hittar kantareller i Tabergs trakten? (Jönköping)
MVH/ Edde
PS: Är medveten om, att man kanske
inte vill lämna ut precisa ställen. Men en ungefärligt
tas tacksamt emot.
Hittade dessa kremlor idag på ett ställe där det även fanns brokremlor, vissa år i mängder. Får ej riktigt rätt på färgen på de små exen, de var väldigt ljust gula, som ljus vanilj eller svavlet på den här bilden http://www.themysticcorner.com/images/Sulphur.jpg Den större svampen hade bruna fläckar undertill på skivorna och rödaktig ytterhud på foten som t ex sillkremla.
Svamparna var mkt fasta o elastiska, smaken ej skarp el brännande. Kan de vara grönkremlor? Vad tror n…mer…
Hej!
Jag hittade ett gäng strävsoppar av olika slag.
Kan man torka strävsoppar med lyckat resultat?
Eller hur ska man tillaga dem?
Nu är vi där igen Ola. vi behöver en expert på området, volym och vikter när det gäller svamp. Detta måste du ha koll på eller hur?
Ang torkning av svamp, så använder jag mig av ett vanligt torkskåp, som man normalt torkar tvätt i. Det blir “3 vån i taget” högsta värmen och det går jätte snabbt att torka svampen.
Har alltså skördat ett par finfina karljohan, men är lite osäker på torkningen. Har brett ut dem på stora tallrikar, men vad mer kan man göra med “standardutrustning” i ett hem? Det verkar gå för långsamt.
Köksugnen? Kan sätta på den och vänta tills den har svalnat till 50 grader, sedan sätta in tallrikarna, värma på när det börjar sjunka under 40 grader, osv. Men omständligt och tar också lång tid.
Hårtork?
Elradiator med fläkt som blåser på tallrikarna?
Andra tips…mer…