Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 246 visningar
6 svar

Skogsidiotin är här!

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 08:25

Vad händer i skogen? Såg på Tv nu på morgonen att nu ska man göra slag i saken. Allt från ett fällt träd skall tillvaratas sådant som man tidigare lämnat, toppar och grenar skall användas som biobränsle. Vad händer då undrar jag? Om man inte lämnar något kvar med cellulosainnehåll m.m. då finns det ju inget att bryta ner för mikroorganismer och svampar, vad händer med näringsvärdet i marken då? Ja ni naturmänniskor och svampplockare vet ju hur det funkar antar jag men gem…mer…

0 250 visningar
25 svar

Puttar att minnas

Tina N Kolsva

9 jan 2008 kl. 10:38

De har varit på tapeten under hösten.
Vilka är det?
Bild 1 på död granlåga, genomgår flera utvecklingsstadier. En av mina favoriter.

Bild 2 tittar genomträngande på oss o ser allt.

Bild 3 på lövskaft från ett spec lövträd.Gladde mig mycket att jag såg den.

Här snackar vi om lilleputtar.

0 171 visningar
4 svar

Slut på Julen

Tina N Kolsva

10 jan 2008 kl. 10:33

av med luvan.

0 668 visningar
21 svar

Saknad svamp 2007

Affe Nv Skåne

8 jan 2008 kl. 23:24

Kom till att tänka på dom mest saknade svamparna för min egen del 2007 var Blomkålssvamp och Rimskivling. Hittade ingen av dom…

Vad saknade du år 2007?

0 278 visningar
2 svar

Två skinn

Tina N Kolsva

10 jan 2008 kl. 14:24

Hittade vid bäcken i julas.
Den första växte få en björk angripen av Castor Bäver. Tror det är Purpurskinn.

Den andra var det värre med, är inne på Alskinn men hittar ingen bild.

0 623 visningar
14 svar

Två små + en till

Irene A

8 jan 2008 kl. 15:26

Jag fortsätter på temat små och sällsynta men lätta att känna igen:

På den första räcker det att komma på släktet (är själv osäker på vilken av arterna det är).

Den tredje brukar användas som färgsvamp, men är inte någon av de vanligaste. Den vill ha rik, fuktig granskog.

0 3370 visningar
3 svar

Vikt /Volym Torkad svamp

Kurt Söderman

10 jan 2008 kl. 13:26

Hej,
Är det någon som har kläm på vad 10 gram snusmalen helt torr svamp motsvarar i färskt tillstånd av följande svampar:

Vanlig kantarell
Trattkantarell
Rödgul trumpetsvamp
Svart trumpetsvamp
Karljohansvamp
Fårticka
Blek taggsvmp

Tacksam för svar

Kurt S

0 632 visningar
13 svar

Snurrkrös & Pappersgröppa?

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 19:56

Nya bilder från igår.
2 bildserier. Irene A* kan ju kolla om det är Pappersgröppa, den har vuxigt lite sedan förra gången och nu är det liet närbilder, omgång 2.

0 299 visningar
6 svar

6 dm 2 för ett klick!!!!!!!!

Elisabeth

10 jan 2008 kl. 00:11

Ett klick är värt sex kvadratdecimeter undrar just om det beror på att det är så bra virkespriser.

Hos mig blir det bara mer och mer kalhyggen…........

Klicka på och hoppas att det ger resultat!

0 1006 visningar
5 svar

Sälgticka ?

"JAS" Helsingborg

10 jan 2008 kl. 15:20

På en tidigare tråd så trodde jag att detta var Alticka men Irene A* rättade mig då och föreslog istället Sälgticka. Nu har jag varit och kollat på trädslaget och det är sälg. men på Alstubben intill växer dessa.

0 274 visningar
4 svar

Frostvaxing?

Ragnhild

10 jan 2008 kl. 14:32

Såg jättemycket av något som jag tror kan vara frostvaxing i skogen idag. Tyvärr hade jag inte kameran med mig och inte heller något att plocka den i. Den var gulbrun till kanelbrun och hatten hade glesa, svagt nedlöpande skivor samt något uppåtvikt kant. Seg fot. En tunn svamp, i storlek som trattkantarell.Kan någon av svampforumets kunniga deltagare tala om för mig vad det skulle kunna vara? Den växte i stora grupper ihop med tall. Kanske någon förväxlingssvamp till frostvaxing?

0 172 visningar
7 svar

Visst är det vinterskivling eller?

SkåneLotta

9 jan 2008 kl. 21:42

Hej alla
Döm om min förvåning när jag ställde ut soptunnan för tömning imorse. Råkade titta på en almestubbe som står precis i tomtgränsen. Har aldrig sett vinterskivling i verkligheten men kan det var något annat? Ljusa urnupna skivor och sammetsbrun fot. Visst är naturen fantastisk.

0 180 visningar
2 svar

Vilken Ticka ? från igår.

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 21:28

Hittade denna på en nerfallen björkgren. Vad?

0 249 visningar
7 svar

Skumt i luften ?

"JAS" Helsingborg

8 jan 2008 kl. 20:37

Hängde på några grenar, ett hie, troligtvis från Eken ovanför. Nu ca; 1,7cm ovan mark.

0 252 visningar
9 svar

Prisgaranti???

anithaumeå

2 jan 2008 kl. 21:43

Känner ni till att El-Giganten har prisgaranti på sina varor.
Det gäller under 30 dagar från ditt inköpstillfälle.
Om du hittar samma vara billigare i en annan butik, även annan El-Gigantbutik,, Internet gäller också, så får du mellanskillnaden tillbaka av El-Giganten. OBS Varan ska finnas kvar i jämförelsebutiken.
Detta hände mig och innebar att jag fick tillbaka 459:-. Det satt bra.

0 199 visningar
0 svar

Något att bita i!

Hans v E

10 jan 2008 kl. 10:11

På hasselstubbar i Uppland i slutet av september 2007.
Minst fyra arter.
Inte är det väl bara rynkhätta?
Den med rosa skivor till vänster kanske är en liten skölding?
Det violetta är förstås konidiestadiet av en mycket vanlig skålsvamp.
Mycket tacksam för förslag!

0 175 visningar
3 svar

Lustig tråd

Geraldine Vällingby

9 jan 2008 kl. 00:36

Ser ni andra att tråden Goliatskogen kommit upp idag fast ingen har skrivit något inlägg sedan 23/11, eller är det min dator det är fel på? Såg även Kunnig på dragspel? men där har ju ngn skrivit idag(igår).

0 196 visningar
6 svar

Härmar Tina

Enelie, Linköping

8 jan 2008 kl. 22:25

...och försöka upptäcka de små detaljerna i naturen.

Det här pyttelilla skafferiet hittade jag i litet hål i en mindre ekstam idag.
Samma träd går jag förbi varje dag på väg till postlådan men först idag upptäckte jag det här.
Troligen någon fågel som har bunkrat upp för sämre tider.

0 602 visningar
5 svar

Tickors åldrande?

Enelie, Linköping

7 jan 2008 kl. 23:17

Jag har läst att en del tickor kan bli 50 år gamla.
Jag hade en bild inne för ett tag sedan där jag fick svar att det troligen var en gammal Klibbticka. Den var helt grånad.

Det jag har funderar på är:
är det vissa sorters fleråriga tickor som har förmågan att uppnå en hög ålder eller är det “individer” och t.ex. levnadsförhållanden som gör att en del tickor kan bli gamla?

0 182 visningar
3 svar

Så nära, Så långt bort, igår.

"JAS" Helsingborg

9 jan 2008 kl. 14:44

Branta sluttningar, halt å jäkligt och högt upp sitter de rackarna, snyft. :(

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone