Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 463 visningar
19 svar

Dialektal gissning!

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 21:44

Svampintresset verkar svalt(BRRR) så då får det väl bli något annat då, vad sägs om detta - Från den del av Småland som jag kommer så kan det låta så här. Lua jäkel tadään att! Inte så svårt kanske, någon som vet?

0 213 visningar
3 svar

Ingen svamp? Vilka är dessa?

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 19:50

Jag har som sagt varit lite risig sedan i söndags så det har inte blivigt någon svamputflykt. jag har faktiskt några bilder kvar sedan förra Onsdagen som jag vill ha svar på och så hoppas jag på en tur ut i skogen i helgen här i Skåne är det ju fortfarande svampväder. 5 bilder i 2 avdelningar.

0 267 visningar
7 svar

Dagens skörd, ingen frost!

"JAS" Helsingborg

15 dec 2007 kl. 17:43

Fantastiska bilder av Tina och här kommer en hel hop bilder från dagens utflyckt. Det blir svamp till kvällsmat.

0 290 visningar
16 svar

mer uttryck

cicki T Belgien

15 dec 2007 kl. 18:36

Stockholmare kan väl vänta lite med svaret ;)
Olika transportsätt i storstan:
1.Havremoped, 2.ta tricken, 3.greppa en bulle

0 196 visningar
6 svar

God Jul

Joachim Krumlinde

14 dec 2007 kl. 17:10

Scharlakansvårskål (Sarcoscypha austriaca) har nu blivit en julsvamp i Skåne.

Funnen och fotograferad idag (14 december) i Hjularöd, Harlösa socken.

0 243 visningar
3 svar

Flammulina Buffy

gunhild

14 dec 2007 kl. 22:14

Såg på rapporter att du hittat vinterskivling. Var dom goda?

0 712 visningar
12 svar

Vinterskivling?

buffy

10 dec 2007 kl. 15:02

Är detta vinterskivling? De liknar dem i min svampbok. Hittade dem idag, några växte på sälg. Hattarna är slemmiga, det har regnat en hel del på sistone och det är mkt fuktigt ute.

0 206 visningar
0 svar

Vinterskivling?

"JAS" Helsingborg

14 dec 2007 kl. 23:20

Har inte smakat dem, har inte ens plockat dem men skall göra det i morgon hoppas jag. Ja både plocka och smaka alltså.

0 278 visningar
8 svar

Inte en svamp i sikte..

gunhild

13 dec 2007 kl. 16:33

men en vacker himmel när solen går ner…

0 215 visningar
9 svar

Lite fregagslarv

Tina N

14 dec 2007 kl. 14:19

Vad är det för em gynnare som kommer krypande redan på freda´n.

0 214 visningar
12 svar

Gissa

Lena M

12 dec 2007 kl. 18:48

vilken svamp jag såg i början av aug ?
Den pressar sig upp emellan asfalten och stocken som avgräsar till gräsmattan.
Säkert inte svårt så * får nog stå över.

0 277 visningar
12 svar

Yterligare en gissning

anithaumeå

13 dec 2007 kl. 08:40

Vad betyder “ERMEST”?

Det är ett västerbottniskt uttryck.

0 708 visningar
162 svar

Bild på er!

Maric

25 okt 2007 kl. 22:50

Dagligen ser jag bilder på svampar och lär mig alltid någe nytt.
Men nu vart jag nyfiken på hur NI ser ut. Hur M Krikorev ser ut, det har jag sett. Men ni andra?
Alltid kul att få ett ansikte på på folk man dagligen “ser”.

0 233 visningar
6 svar

det har inte så mycket me svamp att göra

klas jaederfeldt

13 dec 2007 kl. 10:53

onsdagens gympapass på Friskis o Svettis i södertälje blev kuppat av Lucia och Tomten , plötsligt slocknade ljuset,musiken tystnade,alla deltagare och ledare undrade vad som hänt, då skrider Lucia in, efter ett tag dyker det upp en tokig tomte som säger att dom tar över passet i 6 min,en krånglande spelare drog ner en hel del skratt, till slut gick den igång och vi körde passet.
någon kanske känner igen Tomten

0 455 visningar
22 svar

Utslagen!

Geraldine Palm

10 dec 2007 kl. 20:32

Igår slog min ena snittamaryllis ut, visst är den vacker!

0 255 visningar
0 svar

helbrun ticka, grovticka??

AlmaB

13 dec 2007 kl. 23:43

Hej,
Jag fann i mitten av november en svamp som inte liknade något jag sett förr. På nätet har jag nu lärt känna grovtickan. Men den här var brun helt och hållet. Den växte vid foten av en tall, på en bergsknall. Diametern var 20 cm och den hade två “våningar” med luft emellan. En tredje våning var på väg upp som ett ytteröra i mitten. Sporerna var mörkbruna. Hattarnas översida bruna och sammetsludna utom i de mörkare ringarna. Jag bröt loss en bit av kanten och på den ser j…mer…

0 253 visningar
12 svar

jul

klas jaederfeldt

12 dec 2007 kl. 13:28

en god sådan önskar jag

0 327 visningar
20 svar

Ny gissning

cicki T Belgien

9 dec 2007 kl. 18:05

Eftersom det är osvamp i skogarna och JAS har aktiverat oss med div gissningar, tänkte jag följa i hans fotspår. Dialektalt: vad är ett/en “pilligrut” för nåt? Tips: norrländsk måttenhet ;)

0 1303 visningar
15 svar

liten grön svamp

Frasse

30 sep 2007 kl. 11:42

Undrar vad detta är för liten svamp? Växte på vägen bland lite mossa och laver. Bilderna är suddiga, men svampen har en mintgrön färg och liknar små trattformade horn.

0 210 visningar
5 svar

honungsskivling???

karin

12 dec 2007 kl. 14:32

hej!
jag hittade följande svampar på en lind. Kan det vara Armillaria?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone