Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 409 visningar
6 svar

nyttigt ??

andreas

12 dec 2007 kl. 22:01

hejsan , undrar om någon vet om champinjon svamp e nyttigt ? och va den innehåller ? protein ? kolhydrater ? magnesium ? vad som helst ? går man upp i vikt om manäter tillräckligt många eller va då ? fulla med järn kanske ,, jag har ingen aning men skulle vilja veta mer ,,tacksam för svar.

0 216 visningar
5 svar

Anitha Umeå

gunhild umeå

12 dec 2007 kl. 18:08

Jag väntar på dina bilder. Hur går det med kameraköpet? Vad kallt vi fått förresten jag sitter här och fryser, vår cirkulationspump har stannat. Dom kommer och lagar före helgen.
Försöker värma mig med hjälp av alla färgglada bilder på forumet.

0 258 visningar
4 svar

Fråga om skinnsvamp.

Alf Pallin

11 dec 2007 kl. 21:12

Grov tallåga liggande i luften, på undersidan stora löst hängande sjok som delvis släppt från substratet. Ca.en mm tjockt.I lupp ser ytan filtartad ut. Färgen gulbrun med mörkare bruna partier. Smak, som att tugga på en träbit.Någon som har förslag på art?

0 385 visningar
4 svar

Hur lång hållbarhet

Anna H

8 dec 2007 kl. 10:13

Är det någon som vet hur länge torkade tratkantareller håller? Vi har hittat en glasburk med trattisar i från 1990. Törs vi prova dem? Den har inte öppnats på hela tiden.

0 291 visningar
14 svar

Förrutom svampguiden..

Maric

5 dec 2007 kl. 22:00

Har ni egna hemsidor eller bloggar??
Vore kul att ta del av.

0 212 visningar
4 svar

Är detta

Helena A

11 dec 2007 kl. 19:09

korallticka?
Det stora gamla exempalret är ca 50 cm i diameter och växer vid rötterna av en jätte ek.
Den mindre på en gammal stubbe av obestämd sort.

0 189 visningar
2 svar

Klick!

Gittan

12 dec 2007 kl. 09:55

Ville bara påminna!

0 375 visningar
26 svar

Sopp

Lena M

10 dec 2007 kl. 13:48

Jag funderar varför sopparna är indelade i flera släkten, räknade visst till 8 olika släktnamn ,
vore kul att få reda på orsak.

Och medan vi väntar på bättre tider lägg gärna ut bilder på soppar, jag har en på

rödbrun stensopp ” tallkalle “

0 259 visningar
16 svar

kameran är beställd

anithaumeå

10 dec 2007 kl. 13:56

Nu har jag bestämt mig för en kamera.
Den heter Canon IXUS 70, kostar 2395:-. Inköpsställe: Clas Ohlsson Umeå.
Näravstånd: 3 cm.
Ansiktigenkänning, kan automatiskt ändra inställning för att få bästa möjliga ansiktsbild.

Min son har en sådan och han fotar jättemycket speciellt när han är uppe och flyger, då fotar han från cockpiten. Det blir helt fantastiska bilder.
Så nu är det gjort. Nu är det bara en GPS kvar att köpa. Den tar jag efter nyår.

0 182 visningar
5 svar

När du kommer JAS!

elsy i Skellefteå

9 dec 2007 kl. 21:20

Då ska vi plocka G…..!

0 174 visningar
7 svar

Anitha Umeå

gunhild

10 dec 2007 kl. 18:25

Kolla in den här sidan för bästa pris på din kamera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157777

0 168 visningar
2 svar

Hittad idag. Vad?

Enelie, Linköping

9 dec 2007 kl. 21:58

Den här växte i löv- och granskog.

Hatt 3.5 cm och fot 2 cm.
Den hade ingen lukt och smak som jag kunde känna.
Den är lite ihålig i foten dock inte längst uppe och längst ner. (Det kanske framgår på bild 3.).

0 185 visningar
7 svar

Har inte

Lena M

8 dec 2007 kl. 15:31

lyckats att artbestämma de här svamparna som jag tror är musseroner.
Växte efter en gångväg med mycket gamla granar på sidan och en bit ovanför mycket tall, smaken var bitter. Någon som vet?

0 2017 visningar
7 svar

Hackspettens beteende

anithaumeå

9 dec 2007 kl. 14:22

Nu har jag vid tre olika tillfällen observerat hackspettar som hackar på lyktstolpar. Det har varit olika stolpar varje gång. Detta har hänt när jag gått runt i motionsslingan. Det är skog runt omkring, dvs, fullt med tall och gran. Men hackspetten/arna har gått på lyktstolpen.
Vad kan det beror på, är stolpen impregnerad med något som hackspetten gillar. Den ena stolpen var verkligen urhackad.

Det finns ju så mycket kunnigt folk i detta forum, är det någon som har en susning?

0 325 visningar
13 svar

Jag hittar ingen svamp!!

Elsy i Skellefteå

9 dec 2007 kl. 12:29

En härlig dag i skogen, men svampen har nog gått i idé!

0 216 visningar
8 svar

Dagens skörd

G.G

8 dec 2007 kl. 19:59

Finns fortfarande lite svamp sätt gärna namn på dem

0 195 visningar
6 svar

Vad? från i Onsdags!

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 14:04

Växer på fågelbärslåga. vad är det?

0 205 visningar
8 svar

Något helt annat, vadå? 2an:

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 17:05

Det här vet ni men har ni sett en sådan variant. 1an + 2an. 3an vet ni ju men har ni en sådam hemma? jag har:=)

0 197 visningar
3 svar

3 bilder bara så där

"JAS" Helsingborg

9 dec 2007 kl. 15:51

Vet ni vad? Ja eken är ju inte att ta misste på, med de andra?

0 197 visningar
2 svar

Trattisar?

Bo Reyer

9 dec 2007 kl. 18:43

Är det någon som har hittat några i västmanland med omnejd de senaste dagarna? Jag tänker göra ett försök före Lucia om vädret tillåter.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone