Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
I slutet av tråden “Amanita” 071110 (Mikael R) lämnar jag uppgiften att Ole Högberg i sin bok “Flugsvampen och människan” har en ingående redogörelse för nomenklaturen, Ingen har behagat reagera, vilket jag tycker är beklagligt - men ingalunda överraskande…
Jag älskar att skriva men det tar lite tid. Jag är verkligen tacksam för ert stöd och uppmuntran.
Nu i vinterns antågande vill jag ge er denna.
JAG EN VATTENDROPPE.
I den blå skymningen fann jag mig ovanligt vacker. Det var faktiskt många millennium sedan som jag hade deltagit i en sådan bedårande föreställning.
Jag var gnistrande klar, vit och ren som oskulden. Solens sista orangeröda strålar målade några kvardröjande slöjor på den djupt blåsvarta himmeln där stjärnor ...mer…
Måste visa vad vi hittade idag! Åkte ut för att rasta hunden och eftersom det var ganska skumt så räknade vi inte med att kunna hitta svamp. Men oj! Så mycket har vi inte hittat på ett ställe någon gång. drygt 2, 5 kg (orensad) Vi hann inte plocka färdigt innan det blev för mörkt, så vi ska försöka hitta resten i morgon. Bifogar bild på dagens skörd.
Jag har nu torkat tre fulla plåtar med trattkantarell i varmluftsugn, 45-50 grader, luckan lite öppen. Alla blev kolsvarta. Är de dåliga? Måste de slängas? Har läst gamla trådar men hittar inte svar på om de är dåliga eller ej.
En av årets (troligen) sista turer var jag och mellandottern ute på idag.
En snabbrunda blev det, Elin fick plockat ihop c:a 2 liter trattar och jag lika mycket.
Synen som mötte när vi klev in i den goda trattskogen var inte lika kul. Dom har skövlat hela norrsidan på skogen, väntar mej att nästa besök lär bli en riktig besvikelse. Vilka idioter…..
Hej allihop,
har den här helgen inte varit i närheten av att kunna se markytan, på grund av all snö... ett par centimeter före helgen räckte för att mina områden i norra östergötland skulle bli helt omöjliga, inte bara på grund av att snön döljer svampen utan lika mycket för att vissa lokaler är svåra att gå i med gropar och rötter, och jag har ingen lust att bryta benen av mig… känns som att säsongen är slut för det här året för min del, om det inte plötsligt töar…mer…
Jag har blivit lite skärrad. Varför gillar fästingarna mig så mycket? När jag kommer från skogen tar jag av och skakar alla kläder, duschar, tar nya kläder.
Men nog f-n sitter det en fästing på kroppen när jag vaknar nästa dag.
Förra veckan upptäckte jag att jag fått borrelia. Tro inte på det där att det tar 24 timmar, den hade inte suttit länge. Blev ännu noggrannare efter det, men imorse satt det en igen.
Nu törs jag knappt gå ut i skogen -det är inte roligt. Förbaskade ...mer…
Kommer inte ihåg vad tråden hette där många berättade var dom bor.
Har nämligen dragit ut fotona i tråden “bild på er” på ,så det skulle vara kul att även komplettera med geografisk placering.
Vart tog du vägen, jag vill veta mer angående tråden “3 bilder Vet ni vilka svampar?” Skålsvampen med vit skål?
Några påpekar att det inte finns svampartiklar i de provnummer som man får från Natur&Trädgård men titta lite längre bak i tidningen eller på innehållssidan. I tulpannumret finns det en artikel om vårmusseron och i pionnumret en om stolt fjällskivling. Det finns riktigt bra svampartiklar i så gott som varje nummer. Klicka på annonsen här intill, då kan man se innehållet i de senaste numren och beställa gratis provnummer.
Drypande våt granskog i sen september.
Tidig dunkel morgon, en sen uggla hörs hoa djupt inne i en grans mörka grenverk. Borta i vildmossen vadar försiktigt ett par älgar betande av de fortfarande gröna vattenklövern. Längre upp i den grova tallskogen smakar en råbock på några läckra Karl-Johansvampar.
Regnet har dragit bort under natten, de svarta tunga regnmolnen har ersatts av en azurblå hösthimmel. Dimman sveper förföriskt fram över markens tuvor och fantasieggande stubbar…mer…