Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Bilden är dålig, men kan kanske locka någon att kolla tråden för att få lästips om myxomyceternas ungdomsutflykter! Länken
http://www.bfig.se/foredrag/20051124.html
går till ett referat av ett föredrag; “Trollsmör och vargmjölk, vad är det?” av Uno Eliasson.
Hittade en helt vit sopp idag.. Allt på svampen var vitt, men den var ej missbildad på något sätt.
Vad kan det vara?
vet inte om det var JAS eller nån annan som gav tips om att ta bort “cashe filer”. Gjorde det och min dator började purra. Men hur i helsike skulle man göra?
Programmet heter Tjuvjakt och handlar om varg slutar 21.50
Kunskapskanalen
Hej JAS!
På vilket sätt använder du detta mjöl? Jag har lite torkad stoltfot, men vet inte vad jag ska göra med den.
Tacksam för tips
Lät gott det där Stefan Ohlsson. För min del blir det en del fiske i Västhamnen, Vramsån men mest på ostkusten, Västervik jag är där med luftkuddeland hela sommaren och så är det ett väldigt bra fiske vatten, har husvangnen där året runt så det blir en del fiske och svampplockning. Här kommer en bild på storfiskaren Leopold min yngste och på lite rester.
För ett tag sen hade vi en tråd med middagstips, med eller utan svamp. Tyckte den var mycket intressant. Någon som vill haka på?
Ikväll gjorde jag soppa på choritzokorv, potatis, morötter, purjolök, bulj.tärn. samt salt och peppar, jättegott och snabbgjort, ca en halvtimme.
Knäckebröd med ost till.
Hej cicki.
Jag såg i annan tråd att du hade möjlighet att skaffa ölglas som det stod Leffe på.
Jag skulle vara jätte intresserad av ett eller två sådana glas, då min käre gubbe heter Leffe och gillar öl.
(hoppas du inte tycker jag är fräck som frågar, för det var ju inte till mig du erbjöd)
Om du vill så är min mailadress:
eva.gustafsson@sikoteknik.se
21:30
Har ni fått testat några nya arter denna fattiga säsong ?
Själv har jag haft nöjet att stifta bekanskap med goliatmusseron och mandelriska, båda “mycket goda matsvampar”.
Och ni ?
Hej!
Jag har försökt att bifoga bilder i ett inlägg i dag men det har inte fungerat.
Är det någon mer som haft problem?
Forskningsnätverket Svampforum och skriften Opera Mycologica invigdes som bekant av H.K.H. Kronprinsessan Victoria den 14 september 2007.
Opera Mycologica med föreläsningarna från Forum Fungorum i Uppsala 14/9 2007 kan laddas hem som .pdf-fil från
http://www.karljohanstiftelsen.se/index.htm
Innehåll:
Hans-Henrik Kristensen
On the success with Plectasin - a new antibiotic from a mushroom.
Amelia Kivaisi
Mushroom cultivation in Tanzania - a new industry.
Jeanne D. Mihail and Johann N. B…mer…
Hej!
Det här är något som jag har funderat mycket på och skulle vilja ha hjälp med!
På de första bilderna är det brandtaggsvamp.
Men omgång två av bilder de som växer bland gul taggsvamp Hydnellum geogenium kan det vara brandtaggsvamp också.
Alla svamparna växer i ett biotopskyddat område det är tre meter mellan svamparna på bilderna.
Jag kollade inte ordentligt när jag tog bilderna år 2006.
I år kom det ingen fruktkropp alls.
Det stod en Hasselbuske på växtplatsen som m…mer…