Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 367 visningar
3 svar

Familjen kantarell

gunhild umeå

17 nov 2007 kl. 11:10

Den har hetat kantarell under nästan hela 1900 talet varför då byta till gul kantarell som en del tycker.
http://hem.passagen.se/liolo/texter/htexter/h100.htm

0 226 visningar
6 svar

Alla på samma låga i dag.

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 20:09

Som vanligt vet ni vilka de är så kom igen med svaren. Alla dessa växte på samma boklåga straxt väster om Stenestad Söderåsen Skåne i dag.

0 347 visningar
8 svar

Sofia, Skåne ,

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 00:33

Ska du inte jobba i morg/ idag så klart?

0 312 visningar
13 svar

Sista svamparna på ett tag!

"JAS"

6 nov 2007 kl. 23:56

Här kommer tre bilder på samma svampart. Jag får se på Lördag vad ni har sagt om den och hoppas på att Skinn och Tickor har kommit närmare sanningen då. Ha det så bra, vi hörs på Lördag som sagt. (Ja och hur många Stinksvampar det finns åxå förståss)

0 228 visningar
5 svar

"JAS" Undrar om ni vill?

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 11:21

Jag har några rätt långa historier/berättelser som jag har skrivit. Om ni vill och är intresserade/nyfikna så kan jag lägga ut dem här på forumet men bara ett kapitel i taget annars blir det för mycket. Hör av er om ni vill ha lite läsning.

0 1032 visningar
21 svar

Svampfärgat

gunhild umeå

15 nov 2007 kl. 14:16

Har i dag besökt svampfärgarkursen på universitetet.
Fantastiska färger man kan få fram med svamp eller hur?

0 244 visningar
4 svar

Vilken svamp

Lena M Gästrikland

18 nov 2007 kl. 09:03

trotsar snö och kyla ?
Brun med bruna nedlöpande skivor och samma färg på foten, växte på granrötter ?
Ingen smak / doft.

0 3238 visningar
6 svar

svamp i min yuccapalm

Sabina

12 nov 2007 kl. 19:29

hej
vet inte om ni kan hjälpa mig ,iallafall jag undrar om ni vet vad det är för små gula svamp jag fått i min yuccapalm?
köpte den för över ett år sedan men nu plötstligen när jag vattnade så kom det upp en massa svamp,kan dom vara farliga för mig o växten?jorden ser ut att vara täckt med pollen. när jag pillade på svampen så luktade den riktig svamp. Var kommer den ifrån? Kan man behandla?
oerhört tacksam för all hjälp

0 308 visningar
33 svar

JAS bilder

Sofia, Skåne

29 okt 2007 kl. 16:44

Det är så grått i Skåne idag. Kan du inte skicka in någon av dina fina höstbilder, JAS? För att pigga upp oss lite. :)

0 345 visningar
4 svar

Högklassig svamp Göteborg

Göran A

15 nov 2007 kl. 21:11

Jag vill bara tipsa om den mycket högklassiga svamp som går att köpa på Ica Focus (Liseberg) här i Göteborg. Det är torkad svamp av flera olika arter som säljs i trevliga askar. Väl värda varenda krona.

0 251 visningar
7 svar

Tickor i dag

gunhild

16 nov 2007 kl. 19:59

På min morgonpromenad hittade jag dessa små bruna,som gjorde mig så glad. Dom växte på en kvisthög av lövträd. Tyvärr var dom fastfrusna så jag ska dit igen med kniven.
Hade tyvärr bara mobilen med mig så bilden är lite suddig. På andra bilden en ticka som jag ska hämta också, sen ska jag försöka rista in ett svampmotiv på den. (sånt man kan syssla med på vintern)

0 228 visningar
1 svar

Svampkonst Trattkantarell

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 01:25

Ännu en omgjord bild. God natt på er där ute, ska till skogen med barnen senare idag. (Hoppas jag i alla fall)

0 437 visningar
5 svar

Taggsvampsproblem

Irene A

17 nov 2007 kl. 11:56

Tänkte visa ett par bilder med anledning av Elisabeths fråga i en annan tråd - om taggsvampar som jag har haft problem med i höst.

Den första har fått gälla som skarp dropptaggsvamp, Hydnellum peckii. Det har funnits mycket av dem på tallhedarna i år, och stora exemplar, uppåt 10-12 cm har inte varit ovanliga. När Johan Nitare besökte oss utanför Umeå i september och fick se dem, var han fundersam på om det verkligen vara samma art som brukar hittas i granskog, eftersom de såg a…mer…

0 368 visningar
49 svar

Opinionsmätning

Enelie, Linköping

17 nov 2007 kl. 17:38

Nu tycker jag att det är dags för en liten opinionsmätning om en viss svamp.
(Helt ovetenskapligt givetvis.)

Frågeställningen är:
“Om det vore val idag, vilket namn skulle du föredra:
kantarell eller gul kantarell?”

Du röstar genom att skriva in ditt val av namn i Rubrik-rutan när du svarar.

(Om du, mot förmodan, skulle vilja göra ett inlägg i den här tråden utan att rösta så: Snälla ändra då rubriken till något annat så att det går lätt att räkna rösterna senare.)

0 266 visningar
14 svar

FÄRG

Geraldine Palm

16 nov 2007 kl. 11:25

..och snart är det jul. Bilderna är från Gustavshills handelsträdgård, Färetuna, igår. Man blir helt salig av att vara där.

0 551 visningar
9 svar

Gissa svampen!

Nada L Umeå

17 nov 2007 kl. 17:49

Stötte på denna lustiga svampvarelse ute i skogen växandes på en myrstack. Kan någon vilken svamp detta är?

0 444 visningar
4 svar

Mussling ?

Lena M Gästrikland

17 nov 2007 kl. 14:49

Jag tror att det är en mussling men hittar inget som liknar denna. Hatthuden är brun, ingen doft / smak kände jag och de växte på en död al ( osäker på träslaget ) Tacksam för tips !

0 210 visningar
6 svar

3 soppbilder från sep.

"JAS" Helsingborg

16 nov 2007 kl. 21:33

Bara tre bilder för stämningens skull.

0 274 visningar
7 svar

En Namn Fråga?

"JAS" Helsingborg

16 nov 2007 kl. 18:35

Köpte en “ny” svampbok idag. Svengunnar Rydman - Ingemar Holmåsen / SVAMPAR en fäljhandbok. Tredje upplagan 92 och trdje tryckningen 2006 ? Hur många svampar har bytt namn på senare tid igentligen. När man ändå gär en ny tryckning så Ja,ja jag vet det är en masssssaa jobb men va fan jag känner mig lite lurad. Här letar man efter Oligoporus frágilis och efter lte letande så upptäcker jag att den “hette” Tyrómyces innan och har då hela detta släkte bytt namn eller? Grrrrr :((((

0 455 visningar
59 svar

Var bor du?

Elisabeth Jansson

13 nov 2007 kl. 12:54

Hej!

När man skriver på forumet är det bra att veta om man bor i norr eller söder när man hittar svamp.

Och nu i vinter om vädret,som det säkert blir mycket snack om.

Eller om någon vet var förra tråden om var man bodde står under för rubrik!

Jag börjar med att skriva var jag bor i alla fall.

Elisabeth Jansson Södra Råda Gullspångs kommun landskap Värmland men kommunen ligger i Västra Götalands län, det är lite klurigt när man rapporterar svampar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone