Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 400 visningar
46 svar

Bry sig

cicki T Belgien

16 nov 2007 kl. 23:14

Till alla er som “tjafsar”.
Jag vågar säga ifrån och säga vad jag tycker. Att acceptera en annan människas åsikt är en styrka, att förstå är ytterligare en styrka!
Oavsett om det gäller rovdjur eller GULA kantareller!
Och nu MORRRRRAR jag lite;)

0 277 visningar
3 svar

En berättelse Del 3!

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 16:38

En människa eller?
2.

Luften var fylld av myrens dofter, skvattram, pors och venusfällans dofter dallrade tungt över landskapet. En ny lukt störde den känsliga harmonin. Renen klippte med öronen, dess nos darrade när det främmande sökte upp dess känsliga sinnen. Björnen stannade upp i sitt hjortronätande, reste sig på de kraftiga bakbenen, spejade mot fjärran, där långt borta i sommarhettans flimrande ångor syntes något förunderligt. Dess lukt förvirrade, den var främmande,...mer…

0 341 visningar
13 svar

Yxor i Stockholm

Tina N Kolsva

14 nov 2007 kl. 12:34

Nu blir det yxigt på Sergelstorg i Stockholm.Dansteatern ordnar manifestation om kvinnokraft.Det kommer att sågas, huggas, eldas, och gräddas pannkakor. Dessutom ska jag o tre 50+ damer kasta yxa.
Alla tjejer är mellam 50-70 år.
15-17 nov, mellam kl 12.00-17.00.
Den som vill veta mer kan söka på
Dorte Olesen Sergelstorg.Om någon av er är där o tittar kom gärna o hejja på oss.

0 259 visningar
6 svar

Tickor...eller?

Evus

20 nov 2007 kl. 18:05

I dag när jag var en sväng i Skärholmen såg jag några lustiga “mojänger” utanför en blomsteraffär.
Det stod “Mystic nature” på skylten. Och om jag förstod rätt av den engelska texten, ska man ha den utomhus (balkong/trädgård) och den förändras i utseende allt efter väderlek.

En rund “boll” som det växte en massa bruna lena tickor runt.

(hade inte tid att gå in och köa för att fråga tyvärr)

Bilderna är tagna med mobilen och det var lite halvmörkt ute men det kanske går…mer…

0 275 visningar
2 svar

En berättelse Del 2!

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 23:18

8.

AH! En Guds snilleblixt, STJÄRNSEGLARE!

– Ur mitt hjärta skall jag skapa godhet och godheten skall vara två, de skall vara ”stjärnseglare”, två bedårande vackra, varelser bestående och skapade av den finaste och värdefullaste materian i hela universum. På oändlighetens vingar skall de patrullera mitt universum till tidens ände. De skall vara mig lika men de skall inte kunna skapa. Det tillhör endast gudarna och nu är jag ensam så de tillfaller endast ”MIG”. Jag skall…mer…

0 283 visningar
4 svar

Eva K m.fl.

gunhild

19 nov 2007 kl. 15:41

Minns du vilken svamp detta var så får du bilden. Den är tagen på tallheden vid Lögdeälven.

0 234 visningar
3 svar

Glömt

Tina N Kolsva

20 nov 2007 kl. 09:06

namnet på denna. Hjälp?

0 226 visningar
1 svar

tävling

cicki T Belgien

18 nov 2007 kl. 14:00

0 257 visningar
9 svar

Märkliga småtingar

Tina N Kolsva

19 nov 2007 kl. 17:59

Idag var det varmt o skönt fyra plusgrader o solen sken. Jag passade på att ta en tur till grannens spännande vedhög. Naturligtvis hittade något som jag inte förstår mig på. De små(jämför med björkfröt vid pilen) fanns på insidan av en lös barkbit från något lövträd. De är inte i så gott skick, har varit frysta , översnöade o nu Tina(de).
Någon som vet?

0 247 visningar
1 svar

Ola / Kil, Karlstad

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 23:15

Hej Ola du verkar vara den enda som har läst. Jag lägger ändå ut en snutt till. Del 2. kommer i en ny tråd, de blir för långa annars och kanske svårt att hålla reda på, OK?

0 369 visningar
15 svar

Svampkonst Blodsopp

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 23:05

Lite omarbetat bild på Blodsopp i höstmörkret.

0 540 visningar
16 svar

Vacker sopp. Vad är det?

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 17:24

Den 6/9 2006 hittades ett 20-tal såna här soppar i en lövbacke.  Kan någon hjälpa till?

0 225 visningar
1 svar

Grönrötat?

gunhild

19 nov 2007 kl. 22:13

Det finns ju svampar som är vitrötare (fnöskticka ex.)och brunrötare (klibbtickan tex.) Borde inte grönskålen heta grönrötare då? Träet på bilden är mycket lättsmulat.

0 193 visningar
0 svar

Purpurskinn

klas jaederfeldt

19 nov 2007 kl. 22:13

den är ganska vanlig på död lövved så här års

0 239 visningar
1 svar

Vad växer under isen?

gunhild

19 nov 2007 kl. 22:01

Vilken ticka gömmer sig under isen? Bild 1 och 2.
På tredje bilden en mussling.

0 331 visningar
8 svar

Barnbarn, svamp och fjäril

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 20:10

Ett barnbarn av fem rensar egen skörd på pensionärskuvösen 17/8 2006. 
Den som vill kan ju sätta namn på svamparna.
På floxen utanför fick vi ofta besök av en juvel som syns på bild 2.

0 212 visningar
0 svar

Ticka / skinn

Lena M Gästrikland

19 nov 2007 kl. 14:13

som jag inte vet namnen på?

De växte på döda träd, al och gran som ligger på marken, många är barken borta på så jag är osäker på trädslaget.
Kan jag få förslag ?

0 334 visningar
6 svar

Vilken ticka?

EG

16 nov 2007 kl. 17:37

Fann denna ticka på undersidan av en tall låga Växte resipunat ganska löst fastväxt vid underlaget.Blev brunaktig färgförändring vid tryck.
Oligoporus fragilis? Hur ser Oligoporus lateritius ut?

0 322 visningar
4 svar

Trametes versicolor

gunhild umeå

18 nov 2007 kl. 20:41

Sidentickan så vacker på “Jas” bild från i dag. Är den så vacker i verkligheten? Hur långt upp i landet är den hittad? Jag har nog aldrig sett den vilket är synd.
Skriv och berätta var ni andra har sett den.

0 367 visningar
3 svar

Familjen kantarell

gunhild umeå

17 nov 2007 kl. 11:10

Den har hetat kantarell under nästan hela 1900 talet varför då byta till gul kantarell som en del tycker.
http://hem.passagen.se/liolo/texter/htexter/h100.htm

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone