Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
9 svar

Märkliga småtingar

Tina N Kolsva

19 nov 2007 kl. 17:59

Idag var det varmt o skönt fyra plusgrader o solen sken. Jag passade på att ta en tur till grannens spännande vedhög. Naturligtvis hittade något som jag inte förstår mig på. De små(jämför med björkfröt vid pilen) fanns på insidan av en lös barkbit från något lövträd. De är inte i så gott skick, har varit frysta , översnöade o nu Tina(de).
Någon som vet?

0 241 visningar
1 svar

Ola / Kil, Karlstad

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 23:15

Hej Ola du verkar vara den enda som har läst. Jag lägger ändå ut en snutt till. Del 2. kommer i en ny tråd, de blir för långa annars och kanske svårt att hålla reda på, OK?

0 364 visningar
15 svar

Svampkonst Blodsopp

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 23:05

Lite omarbetat bild på Blodsopp i höstmörkret.

0 533 visningar
16 svar

Vacker sopp. Vad är det?

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 17:24

Den 6/9 2006 hittades ett 20-tal såna här soppar i en lövbacke.  Kan någon hjälpa till?

0 218 visningar
1 svar

Grönrötat?

gunhild

19 nov 2007 kl. 22:13

Det finns ju svampar som är vitrötare (fnöskticka ex.)och brunrötare (klibbtickan tex.) Borde inte grönskålen heta grönrötare då? Träet på bilden är mycket lättsmulat.

0 186 visningar
0 svar

Purpurskinn

klas jaederfeldt

19 nov 2007 kl. 22:13

den är ganska vanlig på död lövved så här års

0 231 visningar
1 svar

Vad växer under isen?

gunhild

19 nov 2007 kl. 22:01

Vilken ticka gömmer sig under isen? Bild 1 och 2.
På tredje bilden en mussling.

0 325 visningar
8 svar

Barnbarn, svamp och fjäril

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 20:10

Ett barnbarn av fem rensar egen skörd på pensionärskuvösen 17/8 2006. 
Den som vill kan ju sätta namn på svamparna.
På floxen utanför fick vi ofta besök av en juvel som syns på bild 2.

0 202 visningar
0 svar

Ticka / skinn

Lena M Gästrikland

19 nov 2007 kl. 14:13

som jag inte vet namnen på?

De växte på döda träd, al och gran som ligger på marken, många är barken borta på så jag är osäker på trädslaget.
Kan jag få förslag ?

0 327 visningar
6 svar

Vilken ticka?

EG

16 nov 2007 kl. 17:37

Fann denna ticka på undersidan av en tall låga Växte resipunat ganska löst fastväxt vid underlaget.Blev brunaktig färgförändring vid tryck.
Oligoporus fragilis? Hur ser Oligoporus lateritius ut?

0 314 visningar
4 svar

Trametes versicolor

gunhild umeå

18 nov 2007 kl. 20:41

Sidentickan så vacker på “Jas” bild från i dag. Är den så vacker i verkligheten? Hur långt upp i landet är den hittad? Jag har nog aldrig sett den vilket är synd.
Skriv och berätta var ni andra har sett den.

0 359 visningar
3 svar

Familjen kantarell

gunhild umeå

17 nov 2007 kl. 11:10

Den har hetat kantarell under nästan hela 1900 talet varför då byta till gul kantarell som en del tycker.
http://hem.passagen.se/liolo/texter/htexter/h100.htm

0 217 visningar
6 svar

Alla på samma låga i dag.

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 20:09

Som vanligt vet ni vilka de är så kom igen med svaren. Alla dessa växte på samma boklåga straxt väster om Stenestad Söderåsen Skåne i dag.

0 340 visningar
8 svar

Sofia, Skåne ,

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 00:33

Ska du inte jobba i morg/ idag så klart?

0 305 visningar
13 svar

Sista svamparna på ett tag!

"JAS"

6 nov 2007 kl. 23:56

Här kommer tre bilder på samma svampart. Jag får se på Lördag vad ni har sagt om den och hoppas på att Skinn och Tickor har kommit närmare sanningen då. Ha det så bra, vi hörs på Lördag som sagt. (Ja och hur många Stinksvampar det finns åxå förståss)

0 221 visningar
5 svar

"JAS" Undrar om ni vill?

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 11:21

Jag har några rätt långa historier/berättelser som jag har skrivit. Om ni vill och är intresserade/nyfikna så kan jag lägga ut dem här på forumet men bara ett kapitel i taget annars blir det för mycket. Hör av er om ni vill ha lite läsning.

0 1019 visningar
21 svar

Svampfärgat

gunhild umeå

15 nov 2007 kl. 14:16

Har i dag besökt svampfärgarkursen på universitetet.
Fantastiska färger man kan få fram med svamp eller hur?

0 235 visningar
4 svar

Vilken svamp

Lena M Gästrikland

18 nov 2007 kl. 09:03

trotsar snö och kyla ?
Brun med bruna nedlöpande skivor och samma färg på foten, växte på granrötter ?
Ingen smak / doft.

0 3214 visningar
6 svar

svamp i min yuccapalm

Sabina

12 nov 2007 kl. 19:29

hej
vet inte om ni kan hjälpa mig ,iallafall jag undrar om ni vet vad det är för små gula svamp jag fått i min yuccapalm?
köpte den för över ett år sedan men nu plötstligen när jag vattnade så kom det upp en massa svamp,kan dom vara farliga för mig o växten?jorden ser ut att vara täckt med pollen. när jag pillade på svampen så luktade den riktig svamp. Var kommer den ifrån? Kan man behandla?
oerhört tacksam för all hjälp

0 300 visningar
33 svar

JAS bilder

Sofia, Skåne

29 okt 2007 kl. 16:44

Det är så grått i Skåne idag. Kan du inte skicka in någon av dina fina höstbilder, JAS? För att pigga upp oss lite. :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone