Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Ok! Det är jävligt dålig stil att använda Mitt namn och avsluta en historia som inte är klar. Om du som använder mitt namn är av den åsikten att jag skall sluta upp att vara på forumet så skriv det för tusan rakt ut. Jag skall göra som du vill, för jag beknar ihop på skitstövlar. SÅ NI SOM VILL HA HELA HISTORIEN KAN MAILA TILL MIG SÅ FÅR NI DEN DIREKT I ER DATOR. (skogens@algonet .se)eller (jan@luftkuddeland.se) Tack och hej då!
The end.
Så här är det Bengt Sandh om du hade varit uppmärksam så hade du för några dagar sedan sett min tråd med min förfrågan om det var ok att jag la in en berättelse på forumet. Men INTE hörde du av dig då, de få som svarade tyckte det var ok. Så varför gnäller du, ingen tvingar dig ju att delta, ingen tvingar dig att läsa. Du borde istället ägna dig åt något positivt här på forumet, om du tycker det är för lite svamp så vet jag inte i vilken värld du befinner dig i men o…mer…
Hej!
Ska vi träna latinska namn genom att lägga in EN bild på en svamp som börjar på a,b c osv Familje namnet kan vi skriva efteråt!
Inga kommentarer i tråden Tack!
De kan vi ta efteråt!
Jag börjar med aurantiacum Hydnellum - orange taggsvamp
Ett tips om du inte har egen bild kan du hämta på nätet eller sända en länk!
Jag satt och bläddrade i Ryman/Holmåsen och upptäckte till min förvåning Skivsopp. Phyllóporus rhodoxánthus.
En sopp med skivor. Hur kan det gå ihop?
Det står att trots att den har skivor så står den nära soppsläktet Xerócomus. Har man placerat in den bland sopparna, i brist på annat, för att den inte passar in någon annan stans heller?
Våra hatade rovdjur i skogar och marker har ett berättigande. De upprätthåller balansen mellan klövvilt och rovdjur som människan (läs jägarna) gör allt för att motverka. Rovdjuren angriper de svagaste individerna vilket gör att de starkaste generna går vidare till kommande generationer. Detta är i helt motsats till vår helt inavlade vargstam (drygt 120 djur spridda över hela vårt avlånga land). För att rädda denna lila spillra krävs mängder av friska gener österifrån. Det…mer…
Startar ny tråd om ett gammalt ämne. När jag pratar med gemene man och berättar om att jag har varit och plockat trattkantareller så smackar de med läpparna och säger ja de är så läckra de “gula”. ? Alltså man uppfattar den gula som en tratt och det är ju inte helt fel. Jag upplever som om att den icke svamplockande människan eller kantarellplockaren inte har koll ett dugg. Man kan kanske Kantarell den gula och så känner de igen röd flugsvamp och kanske K.J. men inte mycket mer. ...mer…
Till alla er som “tjafsar”.
Jag vågar säga ifrån och säga vad jag tycker. Att acceptera en annan människas åsikt är en styrka, att förstå är ytterligare en styrka!
Oavsett om det gäller rovdjur eller GULA kantareller!
Och nu MORRRRRAR jag lite;)
En människa eller?
2.
Luften var fylld av myrens dofter, skvattram, pors och venusfällans dofter dallrade tungt över landskapet. En ny lukt störde den känsliga harmonin. Renen klippte med öronen, dess nos darrade när det främmande sökte upp dess känsliga sinnen. Björnen stannade upp i sitt hjortronätande, reste sig på de kraftiga bakbenen, spejade mot fjärran, där långt borta i sommarhettans flimrande ångor syntes något förunderligt. Dess lukt förvirrade, den var främmande,...mer…
Nu blir det yxigt på Sergelstorg i Stockholm.Dansteatern ordnar manifestation om kvinnokraft.Det kommer att sågas, huggas, eldas, och gräddas pannkakor. Dessutom ska jag o tre 50+ damer kasta yxa.
Alla tjejer är mellam 50-70 år.
15-17 nov, mellam kl 12.00-17.00.
Den som vill veta mer kan söka på
Dorte Olesen Sergelstorg.Om någon av er är där o tittar kom gärna o hejja på oss.
I dag när jag var en sväng i Skärholmen såg jag några lustiga “mojänger” utanför en blomsteraffär.
Det stod “Mystic nature” på skylten. Och om jag förstod rätt av den engelska texten, ska man ha den utomhus (balkong/trädgård) och den förändras i utseende allt efter väderlek.
En rund “boll” som det växte en massa bruna lena tickor runt.
(hade inte tid att gå in och köa för att fråga tyvärr)
Bilderna är tagna med mobilen och det var lite halvmörkt ute men det kanske går…mer…
8.
AH! En Guds snilleblixt, STJÄRNSEGLARE!
– Ur mitt hjärta skall jag skapa godhet och godheten skall vara två, de skall vara ”stjärnseglare”, två bedårande vackra, varelser bestående och skapade av den finaste och värdefullaste materian i hela universum. På oändlighetens vingar skall de patrullera mitt universum till tidens ände. De skall vara mig lika men de skall inte kunna skapa. Det tillhör endast gudarna och nu är jag ensam så de tillfaller endast ”MIG”. Jag skall…mer…