Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Var i Sverige finnes masse trattisar? Her på østlandet i Norge er det omtrent ingenting, tenker ta en tur over grensen.. men var skal jeg reise?
Hej!
Någon som vet hur länge svampen skall ligga framme för att bli ordentligt torr. Torkade kantareller och la i plastburk. När jag kollade på dem dagen efter var de något mjuka igen, kändes inte helt hygieniskt. Speciell burk som skall användas? Mörkt?
Mira
;)
För ett par veckor sen kom upp ett tråd med 3 bilder av en grå musseron. Tyckte att den var en intressant svamp och gick vidare med den.(se bilden)
Efter förfrågan till några experter på musseroner verkar den vara en mycket sällsynt musseron art, Tricholoma dulciolens Kytovuori.Den har en konstig lukt och något bitter smak.
Sporerna är små 4,5-5,5(6)µm. Troligtvis finns inte svampen mera men om man hittar den nästa år kunde man undersöka den mikroskopisk
Har du sett den kommersiella bildbanken på http://www.azote.se/
Sök på någon svamp. Det kanske vore något för oss alla bildintresserade här. Vi behöver då någon som håller i det hela. Sedan kunde alla bidra med bilder å få royalties.
Jag torkar det mesta av svampen jag plockar, förutom det vi äter färskt. Försöker sen göra roliga förpackningar av diskade sylt-sill-honungsburkar m.m. som jag gör roliga etiketter till. Ibland bifogar jag recept och tar sen med som “gåbortpresenter”, vilket är mycket uppskattat. Jag säljer också en del. Jag tigger däremot inte svamp på forumet som ngn påstod, som inte förstått mitt skämt om att skicka svamp till mig eftersom jag är pensionär. Det var i ett svar till ngn som ...mer…
Ingen * tyx bekymra sig över detta ditt bekymmer, så en äkta amatör (s.s.), får väl ta hand om det.
I min relativa ungdom, för c. 60 år sen, gällde i allmänhet Bengt Cortins idéer, och då ansågs gifthättingen ätlig och ganska god, dock under annat svenskt namn. Såvitt jag vet dog ingen av den, kanske för att den sällan förekommer i därtill tillräckliga mängder!
Egentligen är det bara en matsvamp som du behöver lära dig skilja från gifthättingen (eller snarare tvär…mer…
Efter länkar till en fejkad gorilla och en taktfotad kakadua så kommer här en äkta, musikalisk katt:
http://youtube.com/watch?v=v0zgQAp7EYw
Katter har vi så det räcker till, men tyvärr bara ett piano.