Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 279 visningar
24 svar

Röksling?

Ola H

23 okt 2007 kl. 17:54

Hoppas.

0 254 visningar
3 svar

ametistskivlingar

elin

25 okt 2007 kl. 15:43

var trivs ametistskivlingar?
Vart kan man hitta dem och vad krävs för att de ska växa någonstans?

0 491 visningar
3 svar

Honungsskivling

cicki T Belgien

25 okt 2007 kl. 22:10

Var ute och kissade vovvarna. Gjorde precis som förra året, satte mig utan lyse bredvid en stubbe där dom växer, svamparna alltså!, och tittade på svamparna. Nog tusan lyser dom alltid! Nu har jag förmånen att ha dessa svampar nästgårds, men det är värt en utflykt! Tyvärr fixar inte min kamera en bild av detta fenomen :(

0 215 visningar
1 svar

Till JAS

Ola H

25 okt 2007 kl. 19:06

JAS, får jag kopiera din “Ametister” till en ny tråd?

0 495 visningar
1 svar

Björnföda?

gunhild

25 okt 2007 kl. 22:32

Vet någon om björnar äter svamp?
Bären är ju slut och vad ska björnen äta för att vara mätt när den nu ska in i idet? Det skulle i så fall förklara varför det finns så lite trattkantareller i mina skogar. Som ngn skrev är det ofta solitärer, nån stackars svamp som lämnats kvar.

0 540 visningar
12 svar

Prickig musseron - ID, tack!

Salasias

25 okt 2007 kl. 17:43

Efter fyra timmar i skogen hittade jag en liter frusna trattkantareller. Inget mer, utom denna på bilderna.
Den växte i öppen blandbarrskog, på en mosstuva. Enfärgad fot, rak, skivor tvärt urnupna, med samma färg som foten, off-white. Ovansidan skinnaktig, inte särskilt slemmig.
Doftar nyskurat brädgolv, färskt trä.
På hattens ovansida en ring av prickar, så jag kollade på prickmusseron, men det stämmer inte.
Något förslag?

0 210 visningar
7 svar

Jag hade

Lena M

25 okt 2007 kl. 17:45

i allafall fint väder !

Men oj så tomt det var i den skog jag utforskade idag ca en mil norr om Hofors ( Gästrikland )

Det stod en trattkantarell här , två lite längre bort och likadant överallt i skogen.

Rökslöjskivling blev en del och en karljohan faktiskt men annars TOMT och ödsligt.

Jo en vacker sotticka såg jag också men nu är jag rädd för att det nalkas slutet.
Ja inte med mig förhoppningsvid, utan för svamparna.

0 237 visningar
2 svar

Namn på denna svamp?

Nada

25 okt 2007 kl. 21:13

Hittade för en månad sen denna svamp i blandskog här runt Umeå. Jag undrar vad detta är för svamp?

0 435 visningar
15 svar

Fårtickorna är borta

Linda E

24 okt 2007 kl. 12:34

Har flera ställen där mängder av fårtickor brukar växa. Men i år finns inte en endaste en på någon av ställena. Vet någon varför? Har det varit för blött för dom?

0 215 visningar
5 svar

Vadför svamp

T

25 okt 2007 kl. 09:00

Är det en matsvamp?

0 306 visningar
8 svar

Till SJ!

Elsy

25 okt 2007 kl. 09:15

Du har en liten undran från mig under Trattisar i Sverige!
Tjing

0 216 visningar
8 svar

Svampsallad

Ola H

24 okt 2007 kl. 20:27

Hittade en färdig (halvfabrikat) svampsallad på dagens tur.

0 238 visningar
3 svar

Artbestämning, rökslöjskivling?

Sofia, Skåne

25 okt 2007 kl. 17:25

Växte på en stock i en granskog. Ganska uttalad doft.  1.5-2 cm stora hattar, ihåliga, sega fötter. Smakar kanske inte gröna ärtor, men milt och gott. Rökslöjskivling?

0 222 visningar
3 svar

Forumfråga

Evus

25 okt 2007 kl. 17:20

Jag måste få fråga hur det var man gjorde för att kunna se alla svar på samma gång i en tråd.

Jag tyckte det var så bra och överskådligt.

0 235 visningar
5 svar

Burr

Tina N Kolsva

25 okt 2007 kl. 13:08

nu fryser de.O jag me.

0 233 visningar
3 svar

Tätt med tratt idag

Ola H

24 okt 2007 kl. 20:46

Unga o fina trots datum!

0 379 visningar
10 svar

Vargmjölk o Ullklubbor

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 13:19

Tror att jag hittat Röd ullklubba
Arcyrin incarnata på bild 1

Och bild 2 o 3 Mogen Vargmjölk
den senara öppen med synligt sporpulver. Heter det sporpulver?

Stämmer mina förslag?

0 482 visningar
14 svar

Nytt på lönnlöv

Tina N Kolsva

23 okt 2007 kl. 12:23

Inte stor ca 1cm konstig pryl. Är det över huvud taget svamp?

0 276 visningar
2 svar

Pyttemusseroner

Irene A

25 okt 2007 kl. 11:40

hittades på mossig och starkt kalkpåverkad mark. Enda trädslaget i närheten var tall (vad jag minns).
Luktade härsket, smak mild, sporer smala, upp till 3 my.
De största hattarna på bilden är ca 25 mm.

En annan art på samma lokal var en vaxing (något mindre än musseronen).

Jag har (provisoriska) namnförslag på båda, men vill gärna se om andra känner igen dem eller har några idéer.

0 321 visningar
12 svar

Trattisar i Sverige

Hans Myhre

24 okt 2007 kl. 22:19

Var i Sverige finnes masse trattisar?  Her på østlandet i Norge er det omtrent ingenting, tenker ta en tur over grensen.. men var skal jeg reise?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone