Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 229 visningar
2 svar

Rödgul trumpetsvamp

Brittis NV skåne

23 okt 2007 kl. 09:03

Rätta mig om jag har fel, igentligen inte jag utan svampböckerna :o)
Men vart går gränsen för rödgul trumpetsvamp? Enligt mina böcker finns dom inte i skåne, iaf inte i södra delarna.

0 323 visningar
10 svar

Gissa svamparna

Michael Krikorev

22 okt 2007 kl. 21:32

Var ute en sväng idag på eftermiddagen alldeles nära bostaden och hittade flera roliga svampar bara jag lyfte lite på lövtäcket.

Alla 3 arter är funna på samma plats, i en liten glänta med inslag av enstaka individ av hassel, ek, lönn, asp och björk i ett område som annars domineras av tall och gran.

Alla 3 arter är mer eller mindre sällsynta (förutom den sista som är något vanligare). Gissningar på vad det kan vara?

0 223 visningar
2 svar

Vad är detta?

Geraldine Palm

23 okt 2007 kl. 10:22

Vad är detta för svampar? Hittade dessa i fredags vid Ängsjö, nära Stäketbron vid E18.

0 298 visningar
2 svar

Dvärggullhorn

Lena M

23 okt 2007 kl. 07:02

eller vad, de växte på en granstubbe.
Tyvärr har jag problem med skärpan på småsvampar, kan någon avgöra ändå.

0 531 visningar
2 svar

röksvamp

Leena

12 okt 2007 kl. 14:29

Har hittat en röksvamp stor som två fotbollar. Den är jättevit och fast i köttet. Går det att äta och är det gott? Recept?

0 253 visningar
2 svar

Frost

Mikael R

22 okt 2007 kl. 23:05

Efter flera nätter med svår frost, ned till -5 grader, tänkte jag att det är slut på svampsäsongen (undantaget bl.a. frostvaxing).
Mina grannar plockade i helgen 12 KG kantareller och 10 KG trattkantareller.
Än är det alltså inte för sent.

0 224 visningar
6 svar

Dagens skörd!

Elisabeth J

22 okt 2007 kl. 21:30

Aldrig tidigare har jag hittat så stora trattkantareller som varit så fräscha! Och så mycket!
Tre gånger så stora som vanligt!
15 cm långa och hatten som på en kantarell!

Det finns mer kvar i skogen!

0 3876 visningar
41 svar

"Kantareller" på ICA

Maya K. I. Västerbotten

12 okt 2007 kl. 08:27

Var och handlade häromkvällen och såg flera kg kantareller i bedrövligt skick i grönsaksdisken. Dom var alldeles skrumpna och hade börjat bli alldeles bruna. 199 kr kilot

0 281 visningar
17 svar

Härmar "JAS"

Geraldine Palm

19 okt 2007 kl. 22:36

Från skog till panna.

0 249 visningar
6 svar

Ät inte giftig svamp

"JAS"

21 okt 2007 kl. 21:59

Så kan det gå om man äter något man inte känner till.

0 242 visningar
4 svar

Första riktiga skörden

Niklas

22 okt 2007 kl. 14:05

Har fått ca 2 liter trattkantareller, och eftersom jag fortfarande ser mig som rejäl nybörjare och aldrig tidigare fått så pass mycket (pyttsan…) känner jag mig lite nervös. Jag kollar så här:
1. Om hatten ser lite spräckligt grå ut, och om den åtminstone har en liten inbuktning, men oftast ett några millimeter djupt hål. Jag tycker att alla hattar jag har kollat på av de jag fått ser precis likadana ut.
2. Sen skär jag av det understa på foten och kollar så att den är ihå...mer…

0 490 visningar
7 svar

Jordstjärnor

Irene A

21 okt 2007 kl. 20:32

Det var ett bra år på Gotland för jordstjärnor också. Här kommer en bildsvit med 6 bilder (men bara 5 arter). Storleksförhållandena mellan arterna stämmer inte riktigt, men det kanske går att lista ut vilka arter det är ändå?
Nr 1,3 och 6 är lite mindre än de andra.

0 461 visningar
2 svar

Var finns svampen?

Anna i Skåne

22 okt 2007 kl. 10:10

Är en glad amatör som smygläst här ett tag. I alla år har jag bara plockat kantareller (de är de enda jag varit säker på att de inte är giftiga :-))
Jag har i år bestämt mig för att även trattkantareller är enkla att artbestämma och därmed plocka.

Men, var hittar man dem? Glad i hågen har min man och jag gett oss ut flera helger och försökt hitta dem, senast igår hade vi en helgdag strax norr om Höör, kring Norra Rörum. Vi gick i blandskog, granskog och bokskog och kom h…mer…

0 682 visningar
3 svar

Frostbitna kantareller, ätbara?

Svamp Mackan

22 okt 2007 kl. 10:37

Dessa lite ljusare och torrare trattkantareller som har fått sig några frostnätter, är dom ätbara eller ska man helt enkelt låta dom stå kvar?

0 298 visningar
3 svar

Den gömmer sig

Franco Matli

22 okt 2007 kl. 09:43

Denna lilla svamp leker kurragömma.
Men ni kan kanse gissa vad år för svamp.Hatt diam 1 cm.

0 386 visningar
5 svar

Hemkommen

Lena M

22 okt 2007 kl. 14:15

ifrån skogen med mycket svamp men den här funderar jag på.
Växte i gräset efter en gammal körväg, både tall och gran på sidorna.Foten trådig, smaken skarp och luktar jord, vad ?

14 rodnande fjällskivlingar på och runt en myrstack det såg häftigt ut tycker jag.

0 962 visningar
1 svar

Kramträdet

Tina N Kolsva

22 okt 2007 kl. 13:52

Det här är kramträdet eller det lilla som är kvar av det.Står alldeles vid vägkanten i Kolsva vid utfarten mot Lindesberg.

0 235 visningar
1 svar

Torkis

Babsan

22 okt 2007 kl. 08:52

Det gör jag. Tyckte också att det var grymt att kalla en del på detta forum för maffia,snudd på kränkning…Tack för din sympati.

0 1024 visningar
14 svar

utflyktsförslag i Skåne?

buffy

21 okt 2007 kl. 09:23

Vill på utflykt idag, har inga överdrivna förhoppningar om svamp, men skulle gärna vilja åka någonstans där det är vackert och man kan vandra och ha hunden med sig. Skulle väldigt gärna vilja ha förslag på andra utflyktsmål i Skåne än Söderåsen där vi har varit mkt i höst.

0 299 visningar
14 svar

Skogsfeber, mycket sjuk...

lilla my

19 okt 2007 kl. 12:45

....har som klåda i kroppen, och svårt att sitta stilla på jobbet. Vill ut i skogen nuuuu, och korgen står redan packad därhemma fast jag inte kommer hinna ut ikväll innan dagsljuset är borta (f***n! vad fort det går mot vinter)... fler än jag som angrips av Skogsfeber så här mot helgen?

Min far var jägare, och precis som en alkoholist kan bli litet orolig innan helgen kommer och flaskan står på bordet, så var han knappt pratbar dagen innan det var dags att stå på pass vid åte…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone