Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 248 visningar
1 svar

Liten vit

Sven Damne

17 okt 2007 kl. 23:38

En liten vit med crémefärgade skivor. Ganska unga exemplar - se bilden. I övervägande granskog med inslag av tall och något löv. Kan någon identifiera?

0 611 visningar
2 svar

Blomma eller svamp?

Sven Damne

18 okt 2007 kl. 09:38

Växten / svampen ? på bilderna växte i ett gammalt kulturlandskap med lövträd intill en tallskog, i vägkanten. Vad är det?

0 350 visningar
14 svar

VILKEN GPS ??

anitha i umeå

17 okt 2007 kl. 19:08

Kan och vill någon tipsa mig på en bra GPS, som jag ska ha att markera svampställen i skogen.
En enkel och fungerande variant, jag är teknisk idiot.

Då kan jag lära mig den i väntan på nästa svampsäsong.
Tack på förhand.

0 243 visningar
12 svar

Dagens "stora"skörd, bild

Evus

16 okt 2007 kl. 15:40

Jag vill bara visa min gigantiska skörd från i dag.
Tänk att man kan bli så glad för det lilla.

Det var iallafall härligt att gå i skogen. :-))

0 1517 visningar
2 svar

tryffelolja

buffy

17 okt 2007 kl. 09:44

Idag skriver Aftonbladet om “matfusk” och tar upp bl a tryffelolja. Zetas “Casa Di Luca Vit Tryffel” består enligt företaget av “jungfruolja med stor fräschör och distinkt ton av vit tryffel”. Men på sin hemsida erkänner företaget att tryffelsmaken är framställd på kemisk väg:

”När det gäller tryffeloljan finns det ingen “äkta” tryffelolja till försäljning. Tryffelsvampens aromer är vattenlösliga och fungerar inte att lösa i olja. Genom att ta fram en naturidentisk tryffel…mer…

0 267 visningar
4 svar

Nu har

Birgitta D

17 okt 2007 kl. 19:14

jag ätit en liten oavkokt blåmusseron God och 2 små riddarmusseroner ockå oavkokta,  jättegoda. Mår jag bra i morgon hör jag av mig.

0 304 visningar
8 svar

Mer variation på trattar

Ola H

14 okt 2007 kl. 19:56

En lite kul “hattlös” variant och 2 bilder på gula trattar. OBS att det inte är fråga om tillfälliga missbildningar. Jag har besökt denna växtplats åtskillga säsonger och finner alltid samma varianter på samma ställe. Detta ställe är för övrigt unikt på flera vis. Dels för att jag nog aldrig fått mindre än 3-4 kg på dessa ca. 200 m2. Idag var där uppskattningsvis 15 kg. Jag vet inte exakt för ryggen sa ifrån efter 5,5 kg och då tyckte jag att jag mest naggat i kanterna p...mer…

0 372 visningar
3 svar

öronmussling-giftig???

tittit hardingz saxmark

17 okt 2007 kl. 14:41

Finns det någon som har några nya rön om öronmusslingens giftighet???
(jag äter den fortfarande faktiskt)

0 339 visningar
3 svar

Trattkantareller, Östergötland ?

Enelie, Linköping

16 okt 2007 kl. 23:37

Är det någon som vet hur det står till med tillgången på trattkantareller i Östergötland nu?

Jag försökte plocka för 2 veckor sedan och lyckades skrapa ihop 1 liter. De var också mycket små då.

Jag kollade rapporterna och såg att “lilla my” hade hittat. Men det verkade inte vara så gott om dem.

0 644 visningar
12 svar

Stor kragskivling?

gunhild umeå

16 okt 2007 kl. 18:49

Jag hittade inga trattkantareller i dag men väl dessa välbevarade svampar som jag tror är stor kragskivling, är det rätt?

0 460 visningar
10 svar

I komposten ?

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 16:06

Den här växte i en kompost som mest betår av halm och klöver(tror jag?).

Jag har sökt lite här på sajten men inte hittat rätt.

- Hatt 8 cm i diameter
- Fot ca. 3 cm.
- Doftar ganska mycket, “mycket god svamplukt”, (som påminner om någon sopp jag har plockat men kan inte komma på vilken.)
- inte mjölkig vid snitt
- växer precis i kanten av blandskog (gran, björk, asp). Samt att det finns murka stubbar precis ihop med växtplatsen.

0 1051 visningar
32 svar

INSPEKTION.

Bo Reyer

10 sep 2007 kl. 14:10

Idag på morgonen inspekterade jag “min” tranbärsmosse och det ser lovande ut. Om ca. 4 veckor är det dags att skörda.

0 270 visningar
8 svar

Mina favoriter...

Bengt Sandh

17 okt 2007 kl. 15:23

...för dagen är dvärgschnauzern Rufus, svamparna och GPS:en.

0 484 visningar
10 svar

Leopolds svampbok

"JAS"

15 okt 2007 kl. 15:58

Här sitter man och snöar med en massa svampälskare mitt på dagen. Är hemma med sonen 5år, förkyld. Han tittar på film och hjälper mig att laminera lite bilder och så. Så tittar han på mina svampbilder och försvinner en stund och återvänder med sin nygjorda svampbok från dagis. Den har jag inte sett innan och blev så klart jätteglad, så nu får jag väl ge bort lite svamp till dagiset så de får prova lite. De lagar egen mat som väl är.

0 270 visningar
7 svar

vilken sort?

ola

12 okt 2007 kl. 16:23

någon som vet sorten på dessa två?

0 364 visningar
7 svar

Bekräfta eller förkasta

Novis

17 okt 2007 kl. 10:52

Först kännde jag mig tvärsäker på att detta vara snöbollschampinjoner, men ju mer jag läser ju osäkrare kännde jag mig, någon som kan slå ett öga och säga vad jag hittat?
Tyckte först det var klockrent snöbollar, men skivorna är så pass ljusa, och sen började jag fundera på om det kanske vara knölchampinjon. o med tanke på att det finns lite gula fläckar på den så är jag inte främmande helt plötsligt för att det är giftchampinjon. ja ni, en evig röra. någon som kä...mer…

0 278 visningar
2 svar

Hjälp med siamesskivling

Maya K. I. Västerbotten

17 okt 2007 kl. 14:55

07-10-14 hade tittit en bild på två “ihopväxta” svampar. Undrar om någon kan tala om för mig vad den bruna är för en svamp.
Hittade en likadan i Bjurholm för ett tag sen, men kan inte hitta den i någon svampbok.

0 430 visningar
5 svar

Fjällig tofsskivling?

Mikael R

15 okt 2007 kl. 13:06

Denna liknar mest fjällig tofsskivling. Den växte i klungor vid basen av en ask. Hatten var 14 cm bred och foten var lika hög. Foten var dock på vissa exemplar över 4 cm tjock. Den luktade som ädelost, ungefär som Brie.
Är det fjällig tofsskivling?

0 264 visningar
2 svar

på björkstubbe

Lena M

17 okt 2007 kl. 13:39

Men vad är detta ?

Tunnköttigt, elastiskt och smaklöst med rosaaktig kant.

0 263 visningar
6 svar

Ibland är dom smala

Franco Matli

17 okt 2007 kl. 09:29

2 svampar från igår.
Kommer från Visättra skogen (Tullinge)
Kan ni gissa ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone