Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Bara att planera….
Hittade en hel drös citronslemskivlingar, och eftersom jag är bombsäker på dem så plockade jag. Men jag har tidigare bara hittat enskat så det har inte blivit av att tillreda dem.
Hur gör de sig bäst?
De är ju lite oaptitliga i sin apparence….
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?albumid=16627&userid=&page=2
—————-´
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?albumid=16627&userid=&page=1
—————
Detta är länkar till mitt fotoalbum på Aot där finns foton på svampen.Klicka på bilderna och de blir större.
Jag har idag varit ute och fotgraferat de här svamparna i min gräsmatta.Jag vet inte vad det är,jag kan inte begripa
Svamparna växer mest i flock i gräset mellan två syrenbuskar på framsidan av…mer…
Nu vet jag varför vildsvinen bökar upp marken. De fröser upp
för att odla Sammetsfotad pluggslivling. Har sett att det växer bra på de uppbökade lotterna.Om nassarna bara hade lite bättre smak…..
Förra året skickade jag in en bild på Honungsvaxing. Du lade märke till en lite rackare av annat slag som kommit med lite suddigt på bilden.Har nu kollat på samma ställe bland vaxingarna och hittade dessa på samma ställe. Vet ej om det är samma art som du bad mig kolla upp i år.Har för mig att den var lite ljusare.Den här är drygt 1 cm i hattbredd.( brättmått ;) )
Foten 9 cm.
Så då har jag provat att konservera svart trumpet, var ute i eftermiddag/kväll en snabbtur till Köva hallar och hittade lite svart trumpet och trattkantarell.
Då är frågan, blev det rätt eller fel?
Gjorde saltlag med 2tsk salt/liter vatten.
Fyllde burkarna (som var rengjorda och sköljda med atamon) med svamp och slog på den varma lagen på svampen. På med lock och sen ner i kastrull.
Står fortfarande där oc har stått där 1 tim & 20 min. nu.
Tänkte ge det 1½ timme och sen plocka…mer…
Kan någon hjälpa till att identifiera dessa svampar?
Den första ser ut som en minifjällskivling på hatten.De var inte stora som ni kan se om ni jämför med tallbarren.
Den andra svampen ser jga ganska ofta, den är helt vit. Lukten är ganska intetsägande.
Den tredje känner jag väl, svart trumpetsvamp, jättegod matsvamp tycker jag.
Nu har den äntligen satt igång att växa för i år.
När stora delar av Sverige fick skyfall under sommaren kämpade vi emot torka. Svamptillgången h…mer…
för den svarta trumpetsvampen i Boråsområdet nu?Vi har ju haft vår första frostnatt,men jag hittar fortfarande kantareller här och var.Dock ingen svart trumpetsvamp.
Trattisar finns så mycket av så det är inte ens roligt att leta efter!
Det händer ju ibland att man stöter på en och annan gallsopp:)
Jag har flera gånger funderat på om den skulle kunna gå att använda som snappskrydda. (nå´tt borde den ju vara användbar till!?!)
I svampböcker brukar det ju stå att den inte är giftig men oätlig p.g.a. smaken.
Men, här i databasen står det angivet att den “troligen inte är giftig”.
Finns det nya rön på området om att den ev. är giftig?
Eller, är det mer en allmän osäkerhet omkring den för att det inte har…mer…
Visst ser ni svamparna Kul mönster på porsidan hos en fnöskticka. Tove hade plockat hem denna.
Radio Jönköping hade i går reportage om ett ovanligt svampfynd. Mer om detta hittas i länken.
http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/artikel.asp?ProgramID=2345&Artikel=1618501