Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 198 visningar
0 svar

Västeråstrakten

Magnus

27 sep 2007 kl. 22:31

Hej Alla!

Undrar om det finns någon svamp i skogarna runt v-ås?

0 191 visningar
2 svar

Brödticka?

Nybörjare

27 sep 2007 kl. 22:09

Hej alla svampälskare!
Är detta brödticka?
Ätbar?

0 314 visningar
3 svar

Mandelriska från 80-talet

Karin Hedén

26 sep 2007 kl. 14:16

Hej!
Jag lovade återkomma när jag tillagat soppa på mandelriska som jag plockat och torkat på 80-talet (-82 och -84). Det gick utmärkt! Jag mixade de hårda bitarna till svampmjöl och lagade sedan soppan på samma sätt som jag lagar Karl Johansoppa men bytte ut basilikan mot dillfrö. Det både luktade och smakade räksoppa. Det behövdes litat förtjockningsmedel i form av arrowrot och vill man kan man tillsätta litet sherry. En fin entrérätt!
Ett sån’t här uselt svampår får man f…mer…

0 246 visningar
4 svar

Rökslöjskivling nu?

Salasias

27 sep 2007 kl. 21:45

Jag hittade ett stor gäng svampar som jag fick för mig var rökslöjsskivling. Jag lärde mig dem i vintras, när svampsäsongen höll på till 18 januari, så jag är “van” att hitta dem i december, men kan det var dem jag såg idag? De smakade lite metalliskt, inte direkt råa ärtor, men med god vilja, ja…
M a o: finns de nu?

0 200 visningar
1 svar

Vilka är vi?

"JAS"

27 sep 2007 kl. 15:41

Bilen på verkstad och alla jobbar, Stålande väder ingen utflyckt till svampskogen. Då fick det bli en promenad i Ramlösa brunnspark och där var en del svamp men vad?

0 193 visningar
3 svar

Fler, Vilka är vi

"JAS"

27 sep 2007 kl. 15:43

Bilen på verkstad och alla jobbar, Stålande väder ingen utflyckt till svampskogen. Då fick det bli en promenad i Ramlösa brunnspark och där var en del svamp men vad? Några vet man ju men inte alla.

0 215 visningar
0 svar

Blå svamp??

Salasias

27 sep 2007 kl. 21:51

Hade ingen kamera med mig idag i skogen, men hittade en klunga med riktigt blå svampar. Äggstora de största, och några mindre i ett litet gytter. Vad kan det ha varit? Alltså blå på ovansidan hatten. Lika blå som olästa inlägg nästan…

0 776 visningar
10 svar

Svampar funna i ekskog

Ceegee

11 sep 2007 kl. 08:50

Någon som kan namnet på dessa svampar?

0 700 visningar
11 svar

Sandlådesvamp

Helena A

25 sep 2007 kl. 12:07

Vad är detta?
Växer massor i en sandlåda på gården.
Ganska små 3-4 cm i diameter.
Ingen speciell lukt och smak.

0 219 visningar
3 svar

Tvist

Iréne G

27 sep 2007 kl. 18:18

Hej är det någon som kan medla i en tvist. (se Bilden) Enligt mig, är det en rodnande fjällskivling, växer under ask på gräsmatta. Enligt min man luktar den väldigt gott stekt, och måste vara stolt fjällskivling.
Tacksam för svar

0 195 visningar
3 svar

till Carita

peter

27 sep 2007 kl. 16:32

Hej

jag har nog kanske samma som du har har en bild på dom. 

hoppas på svar

0 193 visningar
2 svar

vad är det för svamp?

Monica

27 sep 2007 kl. 19:18

Nu finns det massor av svampar som ser ut som kantareller nen har täta skivor under hatten. Vad är det? novis…

0 749 visningar
9 svar

Blåmusseron

Ragnhild

25 sep 2007 kl. 18:44

Är det någon mer än jag som plockar blåmusseron och vad gör ni i så fall med den? Finns det några bra recept?

0 224 visningar
6 svar

Jag har hittat

klas jaederfeldt

27 sep 2007 kl. 17:07

En karl-johan NV om Järna det är den andra för i år, tyvärr var denna och även den i somras mycket insektsangripna

0 214 visningar
3 svar

Och några till, Vilka är vi

"JAS"

27 sep 2007 kl. 15:45

Bilen på verkstad och alla jobbar, Stålande väder ingen utflyckt till svampskogen. Då fick det bli en promenad i Ramlösa brunnspark och där var en del svamp men vad? Några vet man ju men inte alla.

0 198 visningar
3 svar

Ingen svamp

Håkan.

24 sep 2007 kl. 14:15

Märkligt det här.  På Mälaröarna plockade jag mängder av svamp förra året.  Kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, blomkålssvamp, olika soppar m.m.  Men i år finns det absolut ingenting.  Inte ens sorter jag inte känner igen.  Regnat har det gjort och markerna är fuktiga.  Var i helsefyr är all svamp?  Till saken hör att jag i stort sett är ensam om dessa skogar som endast nås med båt.

0 193 visningar
13 svar

Älgen var här...

Franco Matli

26 sep 2007 kl. 08:03

Vi var ute igår eftermiddag i Värmdö skogarna vi hittade väldig få arter,svamparna har inte kommit igång än,vi hittade mest Hättor,några kremlor och Pluggskivlingar och 1 Smörsopp.Såg Klas fynder, börjar misstänka att han har dom i frysen.
I alla fall här har ni en svamp att gissa, som ni ser växer dom på älg spillning. Naturen tar vara på allt.

0 212 visningar
5 svar

Äntligen!

Mia

27 sep 2007 kl. 08:56

Äntligen har jag lyckats få barnvakt! En hel eftermiddag alldeles för mig själv (och vovve) i skogen. Inga björn/älg/orm rädda barn. Inget gnäll om onda fötter och mygg och annat skit! Nu ska jag fylla svampkorgen och njuta av det fina höstvädret! Tänk att man kan bli så glad av så lite! Håll tummarna för en stor skörd!

0 348 visningar
15 svar

Konstig byggnad

Helena A

26 sep 2007 kl. 15:47

Ok detta gäller inte svamp men jag fick se den under en svamptur idag.
Någon/några duktiga människor här på forumet som kan tala om vad det är för underlig byggnad på bifogade bilder?
Byggt precis vid en bäcks inlopp.
Hörs tydligt hur vattnet rinner genom den. Kan tillägga att bäcken förbinder två sjöar.

0 6082 visningar
16 svar

Rensa torrt eller skölja svampen?

lilla my

26 sep 2007 kl. 10:39

Tänkte lyssna av hur ni andra gör när ni rensar. Jag grovrensar alltid i skogen vid plockning, och har i alla år rensat “torrt” med kniv och borste. Gjorde dock ett undantag för ett par veckor sen och sköljde en liter kantareller under kökskranen, lät dem torka och finputsade sen med kniv innan jag kokade dem. Det tog mindre än hälften så lång tid som torr rensning, så nu tänker jag fortsätta så. Hur gör ni andra? Finns det egentligen något som säger att det är fel att skölj…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone