Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 194 visningar
5 svar

Är detta fläckkantarell?

carina

23 aug 2007 kl. 13:50

Undrar om detta är fläckkantarell?

0 238 visningar
1 svar

Kantarellens framtid?

Hasse

23 aug 2007 kl. 13:47

Vilken skillnad är det för kommande års växt om man plockar kantarell för hand och tar upp dom med “rot” eller om man har kniven med och lämnar en kort “stubbe”.Är det någon skillnad för kantarellen, kan man till sist utrota den?

0 217 visningar
2 svar

vad heter svampen

Elena

23 aug 2007 kl. 15:21

Första gången ser denna svamp, kan någon säga vad den heter

0 229 visningar
0 svar

Inte lättfotade

Lena M

23 aug 2007 kl. 12:09

men väl långfotade var de 11 röksvamparna som stod efter vägkanten.
Och så hittade jag tre fina stolta fjällskivlingar i hästhagen. I skogen knastertorrt !

0 219 visningar
4 svar

Bilder

Susann

23 aug 2007 kl. 09:23

Kan någon tala om för mig vad det är som växer upp ur denna järnvägsslipers

0 437 visningar
3 svar

Svarta trattkantareller

Annika

23 aug 2007 kl. 08:12

Jag skulle torka ett gäng trattisar men nu börjar flera av dem bli svarta. Är det som de är dåliga eller ska de vara så?

0 879 visningar
6 svar

Fläckkantarell som matsvamp?

carina

22 aug 2007 kl. 22:21

Någon som har plockat och ätit fläckkantarell? har flera ställen där denna svamp växer, men ej vågat mej på att plocka och äta den.Hur är den som matsvamp?
Finns någon förväxlingssvamp?

0 266 visningar
14 svar

Bildgåtan

Tina Nordberg

22 aug 2007 kl. 20:53

Vad har jag smygit mig inpå ?

0 211 visningar
2 svar

Spindlingar?

Lasse L

23 aug 2007 kl. 09:09

Är det här möjligen någon sorts Spindling trots den rödaktiga ringen? Luktar lite som mandelmassa.

0 312 visningar
8 svar

Vackert på tallheden

gunhild

22 aug 2007 kl. 16:30

Har varit på goliatsök i dag. Där fanns denna som jag förmodar tuvskivling,m.m.

0 1335 visningar
41 svar

Vilka är de som är läckrare?

Per Gårdebrink

20 aug 2007 kl. 21:01

Läste här: http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_cibarius att artikelförfattaren gärna vill poängtera att “det finns ännu läckrare svampar att plocka!”

Vilka kan ni rekommendera? Och vilka (tror ni) avses av författaren?

Trattkantareller och trumpetsvamp hör till mina personliga favoriter (förutom kantarellen) och tycker jag överglänser ibland kantarellen beroende på användningsområde.

0 203 visningar
7 svar

Hurra..

Tina Nordberg

22 aug 2007 kl. 21:30

Hittade en (1) sopp idag.Aspsopp. Och några kamfingersvampar. Tänker käka upp rubbet. Nå`t ska jag ha för två timmar i skogen.Korgen är nästan tom men kameran fylld med diverse oätliga skönheter.

0 378 visningar
10 svar

Vilhelminasvampar

Irene A

22 aug 2007 kl. 11:45

Tillbringade helgen vid Vojmsjön med fiske och svampletning. Gott om rimskivling, men sämre med blek taggsvamp än vanligt. Det är de sorter vi brukar plocka, men i år har det varit ett bra kremleår, och fjällbjörkskogens sillkremlor hade också gått till.
Bild 1 visar den typiska bleka köttrosa färgen på de jag brukar hitta.

Bild 2 är en art som enligt Ekologiska katalogen bara finns i södra Sverige: knipptrattskivling, Lepista ovispora. Vid förra årets mykologvecka hittades den…mer…

0 573 visningar
5 svar

Torkad älgskit!

Bo Reyer, Sala.

22 aug 2007 kl. 18:44

Våra skogar fullkomligt drunknar i älgskit. Det mesta jag hittar är självtorkat. Ska man exportera skiten till Tyskland eller förädla den på något vis först?? Alla svar mottages skittacksamt.

0 299 visningar
2 svar

torra skogar

klas jaederfeldt

22 aug 2007 kl. 23:08

plockade 8 kantareller till min fru samt en fårticka, det bör räcka till en macka.
förövrigt fanns det i skogen där jag gick Brandticka och Granticka (den har inte obs. förut i denna skog som skall bli reservat pga sina vedsvampar) dropptaggsvamparna under tallarna var så torra att det inte gick att pressa ut någon röd saft.

hittade även rostsvampen Melampsora salicina på sälgblad

och en i våra trakter sällsynt vass som heter Ag eller Gotlandsag

0 228 visningar
2 svar

Klassning av goliatmusseron

Eva

22 aug 2007 kl. 12:53

Besök länken ndedan, klicka på goliatinköp, där finns information om hur goliaten som köps in ska se ut.

http://www.svampinorr.se

0 482 visningar
2 svar

Goliat som säljs till Japan

Maria

22 aug 2007 kl. 16:03

Jag kan för övrigt berätta att ALL goliat som säljs till JAPAN säljs som FÄRSK. Jag har en bekant som var med på uppköpet i helgen och japanerna betonar att färskhet är ett måste. Ju färskare dess bättre. Den plockade svampen skickas med flygfrakt direkt till Japan och hålls lyld under transporten. Detta för att hålla den så färsk som möjligt. Tydligen så får det helst inte vara längre än 48 timmar från plockning i Sverige till dess att kunden kan köpa goliaten i Japan.
...mer…

0 274 visningar
3 svar

Fläckkantarell

gunhild

21 aug 2007 kl. 22:47

I kväll hittade jag fläckkantareller allt verkar komma på en gång nu.
Vilken är den blålila sspindling jag också såg?
Den sista “färgklicken” kunde jag inte motstå, den hade växt något klämd.

0 277 visningar
4 svar

EU-bidrag

Mossning

22 aug 2007 kl. 12:42

Detta handlar inte om svamp men hoppas det går bra ändå.

Jag tror att jag har valt fel yrke om man tittar på vilka bidrag de som har en gård o dyl får.

Här kan man se alla personer i samtliga kommuner i Sverige som får EU-bidrag.

Vilka ofantliga summor !

http://farmsubsidy.org/sweden

Ps. Jag är inte med men det finns säkert några svampguidare med på listan.

0 209 visningar
3 svar

Trattskivling eller vad?

Ulf J

22 aug 2007 kl. 20:51

Fattar inte vad detta är. Färgen är mer blågrå än vad bilden visar. Växer granskog, blåbärstyp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone