Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 297 visningar
9 svar

hjälp

kyllan

14 jul 2007 kl. 22:33

vad är detta hittade förra hösten denna svamp hittade den nu bland bilder

0 373 visningar
10 svar

En mussling

Lena M

15 jul 2007 kl. 15:29

men vilken, växte på björkstubbe ?
Vit flugsvamp eller ?
Och gulbrun hartryffel.

0 216 visningar
3 svar

Dagens skörd

Alf Pallin

15 jul 2007 kl. 18:07

9 kjantareller, 3 nejlikbroskskivling, 2 grönkremla, 1 kantkremla. Det blev dagens hela skörd, inte så mycket, men skall nu avnjutas.
Bilderna föreställer någonting annat som jag träffade på under dagens promedenad, får väl väga upp bristen på svamp och regn.
Vad heter skönheten?

0 425 visningar
3 svar

Blodsopp eller Eldsopp

Robert W

15 jul 2007 kl. 11:38

Hejsan,

Var ute i skogen på Eskön strax norr om Gävle och hittade en gulröd blånande sopp växandes bland granar inte långt från Havet.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att artbestämma den. Själv tror jag att den är en Blodsopp, men jag är ingen expert.

Vid snitt så blånade hela snittet kraftigt.

Mvh,
/R.

0 1621 visningar
2 svar

Plocka svamp runt Lund?

Hannah

5 jul 2007 kl. 16:39

Jag har precis flyttat ner till Lund från gbg-regionen. Saknar svampskogen hemma väldigt mycket och undrar därför om någon har några bra tips på var man plockar svamp här nere i skåne.

0 240 visningar
2 svar

svamp

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:50

brun kamskivling , Pholiota tubreculosa en liten tofsskivling som hittas på ved, Gullpigg finns på lövved

0 306 visningar
8 svar

entomologhjälp önskas

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 18:32

är detta en Videspinnarlarv som jag får det till

0 222 visningar
1 svar

En liten fråga

Anders J

14 jul 2007 kl. 22:55

Vi hittade gula kantareller idag men en hel del va så små och nu undrar jag hur fort växer kantareller, när kan vi gå tillbaka och plocka dom? Svamparna växte i mossa och det var ganska tät skog.

0 252 visningar
0 svar

Äntligen

Göran H

14 jul 2007 kl. 23:33

får vi också lite regn. Just nu piskar det på ganska rejält. Enligt SMHI skall det hålla på ett par timmar till. Det får man tacka för. Bra för all svamp och min potatis.

0 353 visningar
2 svar

Blåbär

Lotta Kba

14 jul 2007 kl. 21:10

Blått e åxå gott” Dagens skörd 3-liter blåa. Tog några bilder av andra skönheter i skogen.

0 251 visningar
4 svar

Vad är detta?

Ulf Jonsson

14 jul 2007 kl. 20:37

Vill ha hjälp med artbestämningen?

0 273 visningar
1 svar

violett.

Bo Reyer

14 jul 2007 kl. 22:06

Varför kallas klubblik trumpetsvamp för violgubbe? Kan det ha att göra med dess färg?

0 260 visningar
9 svar

Jättegult i skogen

Göran H

14 jul 2007 kl. 19:55

Egentligen var färgen i verkligheten mycket intensivare.
Men ändå,
är det detta som kallas Trollsmör?

0 242 visningar
2 svar

En liten undran?

Elsy M. Sjödin

14 jul 2007 kl. 20:04

Hej! är det någon där ute som kan säga vad detta är för svamp?
Tack på förhand!

0 257 visningar
7 svar

Dagens skörd

Irene A

14 jul 2007 kl. 17:13

För varmt idag att bege sig till skogen, så det blev en cykeltur i närområdet.
Här kommer ett par exempel på svampar som fanns längs vägen.
Kremlan är inte skarp i smaken, bara en aning kärv, växer intill björkar.

0 222 visningar
0 svar

Bilden försvann!!!!!

Elsy M. Sjödin

14 jul 2007 kl. 20:12

Provar igen!

0 247 visningar
0 svar

Sänder en större bild

Elsy M. Sjödin

14 jul 2007 kl. 20:11

Kanske det syns bättre på en något större bild?

0 262 visningar
0 svar

En liten undran?

Elsy M. Sjödin

14 jul 2007 kl. 20:00

Finns det någon där ute som kan säga vad detta är för svamp?
Tack på förhand!

0 431 visningar
6 svar

Kungsljus

Hanzzon

14 jul 2007 kl. 10:23

Godmorgon alla svampdiggare.  :)
Någon här som har testat att göra te av kungsljusblommor?
Vi har nämligen hittat denna ståtliga växt i grishagen. Den skall vara bra mot förkylning och hosta.
Mvh

0 243 visningar
1 svar

IRENE!

Bo Reyer

14 jul 2007 kl. 18:33

Du verkar vara duktig på kremlor, och jag tänker på alla dessa färgnyanser som gör det svårt att skilja på olika arter. Jag har en känsla av att berggrunden har viss betydelse för hatthudens färg. Här i Sala t.ex är berggrunden kalkrik och på andra håll dominerar järnrika mineral. Finns det någon undersökning som kan påvisa detta samband?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone