Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 355 visningar
18 svar

Tidiga kantareller

Mossning

2 jun 2007 kl. 15:39

Vad händer med vår natur ? Tillfälligheter ? Kantareller redan.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0, 2789, 1085053, 00.html

0 249 visningar
4 svar

svampplockaren Berndt

Morgan

1 jun 2007 kl. 15:01

Rolig/tragisk sketch med Robert Gustavsson.
http://www.youtube.com/watch?v=943U-GGSKc0&mode=related&search=

0 537 visningar
22 svar

Hårskålar

Ingemar

27 maj 2007 kl. 18:01

Jag fortsätter att knuffa för de små. Ni kanske kommer ihåg den gulröda hårskålen för ett tag sedan som växte på ek. Länk till tråden (om det funkar)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=58565&fnr=1&sok=ingemar&Start=0&Offset=50&19
Här kommer två nya. Hasselskål - betydligt mindre hårig än den gulröda - och vad som bör vara vit hårskål, båda dessa på hassel. Runt en millimeter ungefär i naturlig storlek.

0 275 visningar
5 svar

Hej god helg

Tina Nordberg

1 jun 2007 kl. 06:05

Nu sticker jag till Höganäs på husmorssemester med 4 tjejkompisar.
Ha en skön helg.

0 271 visningar
4 svar

Planet earth

Ingemar

31 maj 2007 kl. 22:10

Det var vackra svampbilder de visade i programmet. Ett fantastiskt snyggt ljus de har vid dessa tagningar. Vilket tålamod sen, att filma samma svamp i veckor. Kommer i repris tisdagen 5/6 12.05 SVT 1.

0 354 visningar
4 svar

Regn.......sol..svamp?

Elisabeth J

1 jun 2007 kl. 11:49

Hej!

Oj vad det har regnat här, det började igår kväll, på morgonen var det som om en dusch stått på.
10 mm på en timme sammanlagt har det kommit 43mm.
Nu har det lovats sol och varmt till veckan det är de bästa förutsättningarna för svampen….....

0 314 visningar
3 svar

Ödla

Lena M

2 jun 2007 kl. 07:09

Igår träffade jag denna lilla ödla i gräset, kan väl ha varit emellan 10 - 15 cm, någon som vet vad för art det är ?
Och så dessa två som “flydde fältet” när jag kom sedan de nyfiket betraktat mig på avstånd.

0 302 visningar
5 svar

Vilken svamp?

Germund Andersson

1 jun 2007 kl. 10:58

När jag för några veckor sedan rörde om lite i jorden intill en häck för att plantera jordgubbar, kom det efter några dagar upp massor med svampar. De flesta är vita men några är ljusbruna på ovansidan. De smakar rätt gott råa, men vad är det för sort?

http://i18.tinypic.com/6ccyqea.jpg

0 227 visningar
2 svar

bara gissningar

Lena M

1 jun 2007 kl. 12:50

Vet inte vad det är men kan de på bild 1 var en slags “hätta” ?

på bild 2 vet jag inte

och 3 är det någon slags krös ?

Alla tre arterna växte på barrvedsrester nära varandra.

0 263 visningar
2 svar

Vilken liten gynnare

Fungus bonus

1 jun 2007 kl. 09:25

Vad kan detta vara för en art? Den växer i gräsmatta. Alla exemplar är mörkare i hattmitten.

0 363 visningar
24 svar

gråväder

Lena M

29 maj 2007 kl. 07:52

kyligt och regndis som inte lockar till skogspromenader, men i dagstidningen var det en fin bild på björn som lufsar i skogarna ca en mil härifrån.
Dessutom har jag två hackspettar som stressar mig och vill ha mat hela tiden och går det inte tillräckligt fort så hackar de i väggen.
En skatta fick mig att skratta igår , den lyckades få tag i en brödbit från det lilla fågelbordet och flög iväg och gömde den i gräset. Men för att vara på den säkra sidan, att ingen skulle hitta ...mer…

0 203 visningar
4 svar

Vad ska detta bli?

gunhild

29 maj 2007 kl. 18:10

Sparkade sönder en låga som grönfärgats av grönskål och fick syn på denna hyresgäst. Vad ska det bli?

0 357 visningar
5 svar

Toppmurklor?

Pär

30 maj 2007 kl. 18:21

Jag hittade dessa murklor under vinbärsbuskarna på vår gård i morse. Blev helt paff och skyndade mig genast att plocka dem. För det kan väl inte vara något annat än toppmurklor? Det jag blev lite fundersam på var foten på murklorna. Som syns på bilderna så har foten vindlingar liknande de som finns på hatten. Jag har inte sett dessa på någon bild av toppmurklor förut. Men det finns ju flera arter vad jag förstår. Kan någon svampkunnig kanske identifera vilken art av toppmurkla…mer…

0 269 visningar
6 svar

Svamp under vattnet ?

Alf Pallin

26 maj 2007 kl. 22:52

Dom här små svamparna, bara några mm,  växer på samma lövpinne helt under vattnet, den oranga tror jag heter bäckmurkling, men vad är den gråvita för någonting?

0 282 visningar
5 svar

I syrenhäcken

Lena M

30 maj 2007 kl. 12:24

efter en stam växte dessa tickor, vad är det för art ? Och strax bredvid i en jord / lövhög dessa små skivlingar ca 1 cm. fria, glesa skivor ingen doft vad jag kände
Lingonblom och blåbärskart i söderläge och smultronblom i överflöd, till och med i grus.

0 238 visningar
2 svar

vad är detta

Hasse

30 maj 2007 kl. 15:50

svamparna är inte från samma ställe och trligen inte samma sort.  Den större har en något rosa ton på skivorna. båda växte på gräsmatta.  den stora luktar något mjöllikt.

0 249 visningar
5 svar

vårmusseroner?

Lisa G

29 maj 2007 kl. 19:54

har i min gräsmatta hittat rader av vad jag inbillar mig är just vårmusseroner, i mitt tycke stark doft av mjöl, kraftig, köttig och ser precis ut som i Ryman- Holmåsens bok. Kan det redan nu vara bolmörtsskivling?
Ska försöka be någon ta kort, , ,
Växtplats; gräsmatta i rader Härjedalen.

0 281 visningar
3 svar

Vilken svamp??

Helene

29 maj 2007 kl. 20:49

Hej. kann någon hjälpa mig med att identifiera denna svampen? Har tyvärr inte klarat det själv.
Tack.

0 260 visningar
6 svar

Kantareller

Brittis

29 maj 2007 kl. 13:54

Små cm-stora sommarkantareller funna idag. De står nu på tillväxt ett par veckor :o)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone