Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 296 visningar
6 svar

Vacker alg.

Alf Pallin.

21 apr 2007 kl. 16:57

Vet ingenting om alger, tycker bara att den är vacker där en växer på en granlåga.

0 413 visningar
6 svar

Utsikt från mitt fönster.

gunhild

26 apr 2007 kl. 16:42

Det är tidigt i år. Isen har släppt land och sjöfåglarna har kommit det vita som syns på bilden är svanar. Bilden tagen med mobil från min altan.

0 1041 visningar
10 svar

Tack för senast!

Gunilla

25 apr 2007 kl. 20:16

Rubriken riktas till Bengt Sandh, Totte Gbg och Ina.Besökte Bengt i lördags och träffade Totte och Ina i söndags. Murklor plockades båda dagarna och Bengt har ett gäng på tillväxt också! Jättekul och trevligt att träffa flera forumister live!

0 424 visningar
1 svar

nyttosvamp

cicki T Belgien

26 apr 2007 kl. 17:39

Finns många, det har ju diskuterats ostar, div jästa drycker, youghurt osv. Men vi har glömt en: penicillinet!

0 446 visningar
19 svar

De är många nu

Ingemar

24 apr 2007 kl. 13:16

Var ute och letade hasselmusbon igår kväll. Vår guide hittade några men mest kunde man se de här hårskålarna lite överallt. I verkligheten är de runt en millimeter.
Det har ju äntligen kommit regn i trakterna som satt fart på svampen.

0 326 visningar
3 svar

En fråga till

Lena M

25 apr 2007 kl. 17:18

Jag tror att det var en granstock som de här växte på och när jag tog i det var det sprött och smulades lätt sönder, vad var det måntro ?

0 282 visningar
2 svar

Sommar och Malva

Svamptokig sen barnsben

25 apr 2007 kl. 09:24

Jag satt ute i min trädgârd och ât frukost idag, 23 grader varmt, juvligt. Malvan har slagit ut och örterna har börjat att dofta.

Jag kunde inte lâta bli ta denna bild och försöka dela med mig lite av denna fantastiska morgon…

0 259 visningar
1 svar

Murklor

JB

26 apr 2007 kl. 01:13

15-20 murklor hittat vid ett fält med sten, buskar, eka. Strl. halvt salladshuvud/. Plockbar ?

0 279 visningar
10 svar

Inga murklor än...

gunhild

25 apr 2007 kl. 18:25

jag har inventerat en del tallhyggen, inga murklor än men 20 grader varmt

0 438 visningar
3 svar

förvirrad

Lena M

25 apr 2007 kl. 19:40

sitter och bläddrar i min senaste bok , Bo Nylens “Svampar i Norden och Europa” och tittar på olika soppar och ser SKIVSOPP. Varför räknas den till sopparna när den har skivor och så står det att blodsopp saknar matvärde? Tidigare har jag läst att den var god, vad skall man tro, måntro ???

0 446 visningar
6 svar

Pipklubbsvamp

Irene A

25 apr 2007 kl. 13:56

var contorta..?

0 261 visningar
3 svar

Cicki T Belgien

Anitha i Umeå

21 apr 2007 kl. 19:23

Hej Cicki!
Nu har jag frågat min son om var i Athen han bor. Området heter porto Rafti. Blir glad om du vill kolla med din kompis. Hoppas att hon kan tipsa på något svampområde.
Tack på förhand och trevlig helg

0 577 visningar
6 svar

Bläcksvamp i mängder

Fredrik S

24 apr 2007 kl. 20:58

Hittade mängder av någon bläcksvamp i parkmiljö, Lund.
Svampen var lik gråbläcksvamp men vitare hat och hade en brunnaktig topp. Toppen var fläclvis brun lite som spricker.

Skivorna var vita men svartfärgade på liknade vis som bläcksvampar brukar bli. Formen på haten var spetsig klockform med kanter, trubbig topp (likheter med gråbläcksvamp).
Foten hade en något gråaktig ton, antagligen p.g.a. av sporerna.

Svampen doftade starkt (doft av anis tror jag).

Vad kan det vara för…mer…

0 254 visningar
0 svar

Vilken ticka?

Birgitta

25 apr 2007 kl. 21:43

Hej,
Här kommer bilder på en svamp jag hittade på en granstubbe jämte flera till. Vad heter den?

0 512 visningar
21 svar

Bergssvandring i Murcia

Svamptokig sen barnsben

23 apr 2007 kl. 17:17

Hej alla!

Vâr vandring i Fuensanta ( Murcia Spanien) var riktigt kul. Tyvärr hittade vi inte sâ mânga olika arter av svamp, naturen här är storslagen och gav oss alla en mycket trevlig dag. Vi hittade i alla fall Ängschampinjoner, Lärksopp och rester av vad jag tror är en Clathrus Ruber.

Jag tog lite bilder, hur lägger jag in dem..Ny Här!!

0 271 visningar
3 svar

Boktips

Morgan

24 apr 2007 kl. 13:39

Det verkar som att många här på forumet som är intresserade av svamp och natur också har ett estetiskt sinnelag.
Därför vill jag rekomendera er att försöka få tag på Naturen som formgivare (1955) av Bertel Bager.
En fantastisk bok.

0 467 visningar
140 svar

Variant på ABC

Alf Pallin

22 apr 2007 kl. 22:27

Den som börjar anger ett svenskt svampnamn, vilket som helst och nästa skall då i sin tur ange ett namn som börjar på den bokstav som föregående namn slutat på.
OK jag börjar med violgubbe, nästa svampnamn skall alltså börja på bokstaven e, o.s.v

0 368 visningar
18 svar

I Bokskogen

ElisabethJ

22 apr 2007 kl. 17:50

Det här är några svampar som du kan hitta i bokskogen!

Gissa vilka?

0 234 visningar
6 svar

Fräck svampbild

Eva i Piteå

23 apr 2007 kl. 22:40

Vill bara visa en fräck svampbild.
Fotade den hösten 2005 och har nyligen redigerat till den.
Tänk vad man kan trolla till det i Photoshop.

0 255 visningar
10 svar

Älskad gammelgranskog

gunhild

23 apr 2007 kl. 19:09

Just hemkommen från en vandring efter en liten bäck genom gammelgranskog. Bilderna tagna med min mobil som jag inte riktigt kommer överens med.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone