Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 373 visningar
28 svar

Är det här ett

?

3 feb 2007 kl. 01:25

svampforum eller fylle(rut)forum?

0 316 visningar
16 svar

ingen svamp, ! och ? behöver inte läsa

cicki T Belgien

3 feb 2007 kl. 17:27

Underbart vårväder i Belgien, +10, sol från en knallblå himmel, har suttit ute och värmt mig i solen. Oj så skönt. Men naturen är uppochner, igår passerade ett transtreck SÖDERUT!

0 272 visningar
6 svar

?

Maya K. I. Hörnefors

3 feb 2007 kl. 20:04

Har ni kollat in frågetecknet och utropstecknet i dagens inlägg? Undrar om dom är avundsjuka eller nåt.

0 474 visningar
16 svar

INTE svamp, men blomma

Eva K

2 feb 2007 kl. 19:38

Finns här någon som vet vad denna blomma heter? Jag har inte en susning, men helt plötsligt fanns den i planteringen på baksidan..

0 257 visningar
10 svar

Gissa svamp

Alf Pallin

3 feb 2007 kl. 14:43

Kan ni gissa vad det här är för svamp?

0 338 visningar
1 svar

Bilder på tickor/skinnsvampar på nätet

Johan

3 feb 2007 kl. 20:35

Någon som vet var man kan hitta bra bilder (på Internet) på tickor/skinnsvampar?

mvh
Johan

0 392 visningar
6 svar

Skogsskador och svamp.

Alf Pallin

3 feb 2007 kl. 18:40

Nu kanske jag fyllt kvoten för inlägg på samma dag, men här kommer i alla fall ett till.
Kan ni se vilken svamp det är och vad är det för skador på träden.

0 230 visningar
3 svar

Vår jord.

Bo Reyer

3 feb 2007 kl. 18:30

Ang. klimatförändringarna. Jag har länge försökt intala mig själv att vår jord helt enkelt befinner sig i KLIMATERIET, vilken är en övergående process. Men det är bara att konstatera att det är betydligt värre. Finns det något hopp för de generationer som kommer efter oss?

0 259 visningar
3 svar

är det rätt jag gör.....

Bo Johnsson

2 feb 2007 kl. 18:40

när jag steker vinterskivling blir den geleartad/“slipprig” i konsistensen!, jag steker som vanligt i lite smör och kryddor!, på men blev lite besviken efter att ha läst gott om svampen eller jag gör fel?

0 357 visningar
6 svar

3 mossor

Tony S

2 feb 2007 kl. 21:14

Offtopic javisst, men kanske någon kan falla för några mossbilder?
Gissa gärna. Alla tre är ganska vanliga åtminstone i södra delen av landet.

0 301 visningar
6 svar

Gissa 3 allmäna

Tony S

2 feb 2007 kl. 18:59

Bifogar bilder på tre arter som är vanliga i hela landet.
De som tycker att det är lätt kan kanske vänta lite med att ge sina förslag.

0 268 visningar
4 svar

Fogdö idag

Gunilla

3 feb 2007 kl. 14:04

Sol å snön är kvar! + 4, 4 just nu.

0 346 visningar
7 svar

Tickor i parken?

Alf Pallin

2 feb 2007 kl. 21:32

Dom här tickorna hittade jag idag i stadsparken Söderhamn.Växer på Oxel, vad heter den då Oxeleldticka. Phellinus alni?

0 300 visningar
14 svar

Fullmånefredag

gunhild

2 feb 2007 kl. 22:08

nu är det fullmåne, hoppas ni kan sova gott i natt, själv har jag en deckare i beredskap utifall att….

0 218 visningar
0 svar

fullmåne

cicki T Belgien

2 feb 2007 kl. 23:31

Yes, jag fick varulven!

0 358 visningar
25 svar

Svampig sjödejt med öl

Charina & Totte

2 feb 2007 kl. 16:41

Charina o Tottes första träff i skogen sedan allt snack på forumet…

O nu vill vi ha hjälp med arbestämmning, vad är det för svampar vi hittat???

0 271 visningar
7 svar

Fredagstävling

Susanne E

2 feb 2007 kl. 11:17

Nu passar vi på med en tävling när det är lugnt :-).

Vad är det för stad?
Och vad är det för kända byggnader på bilderna?

0 221 visningar
2 svar

Ticka

Lena M

2 feb 2007 kl. 14:11

De här växte på ett för mig okänt lövträd ( planterat ) vid en uppfart till en villa. Både på stammen och de grövsta grenarna var det mängder med dem. Slingerticka, en vild gissning ifrån mig, rätt eller fel ?

0 227 visningar
7 svar

Oaptitliga svampar

gunhild

2 feb 2007 kl. 09:27

Säkert har ni liksom jag bilder på svampar ni inte skulle plocka till mat, antingen angripna eller övermogna eller oätbara.
Visa dem gärna för oss andra.

0 258 visningar
80 svar

2

Gula

28 jan 2007 kl. 22:40

2 ! Vem är du ? Träd fram!!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone