Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
inte fullt så enkel , jag hade 4 att välja på i starten , din svamp hade incrusterade hyfer (svamparna är uppbyggda av trådar (hyfer) och dina var incrusterade, det betyder att det fanns kristaller på dem. Så nu var jag inne i släktet Skeletocutis, där hade jag två att välja på S. amorpha och S carneo-grisea , Gullticka och isabellticka, S.amorpha skall som äldre ha rödaktiga pormynningar, det hade inte din svamp, så antingen var den inte den arten, eller för ung, gick vidare m…mer…
I söndags 7/1 hittade jag denna svamp i skogarna i Stockholm. Kan det vara en kantmuseron? den hade tydliga streck ute vid kanten, växte med en gran.
Har aldrig plockat svamp i januari förut, men när man läser rapporterna här på forumet så blir man lite sugen. Vilka svampar, om några, kan man förvänta sig att springa på nu ute i skogarna i Stockholms län?
Jag slår vad om att ingen kan låta bli att skratta åt det här skrattet:
Ganska stora musslingar på askstock.
Gav mig dithän för att kolla om det var stora vinterskivlingar, men tyvärr. Endast lite olika stora ljusbruna musslingar. De största ca 10-12 cm hattbredd, de flesta ca halva storleken eller mindre ca 5-6 ex.
Små tättväxande musslingar på hasselstubbar.
Fanns på många stubbar efter hassel som gallrats för ca 3 år sedan.
De var gråbeige och saknade speciell doft, lite bitter eftersmak och ganska sega.
En liknande mussling som de på askstocke…mer…
Nattuggla som jag är kommer det här inlägget rätt sent. Är ju rätt ny på forumet och bor inte heller nästgårds. Men vadå, med internet och Ryanair har ju avstånden minskat. Gunilla fick ett ryck och skulle besöka fem länder på en dag. Hade hon inte missat avfarten till flygplatsen hade hon fixat det! Men hon hann i alla fall med att fika hos mig och det värmde! Jättekul, God natt!
Att det inte kan ge sig nån gång då!!!! Vi får se hur det går denna gången… farsan som bor i Åsa har dränkpumparna säkrade i källaren…gräsmattan e som en pool snart igen…elände…
Och i Mölndal ja vi får se hur det gär där…
http://gt.se/
Har någon plockat höstkantarell nu i Januari? Själv plockade jag 25 st på Julaftonen!
I riksmuseeums herbarium hittade jag denna konstiga svamp, Svampen är hård som en Eldticka, och istället för ett hårt brunt inre, har den ett hårt men ändå luckert rött inre, skrapar man på det så blir fingret rött. På undersidan av svampen (där porlagret skulle ha varit) har den ca 1 cm långa mycket kraftiga taggar. vampen kommer från västra nordamerika,
tickan växer på barrträd,
Den heter Echiondontium tinctorium, och är väl vanligast känd som “Indian paint fungus” ...mer…