Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 185 visningar
6 svar

Nytt för idag

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 15:21

Kan ej klura ut vad detta är.Växer på granlåga. 3cm bred.
Behöver hjälp.

0 204 visningar
3 svar

TINA jag fick din svamp i dag

klas jaederfeldt

16 jan 2007 kl. 16:53

inte fullt så enkel , jag hade 4 att välja på i starten , din svamp hade incrusterade hyfer (svamparna är uppbyggda av trådar (hyfer) och dina var incrusterade, det betyder att det fanns kristaller på dem. Så nu var jag inne i släktet Skeletocutis, där hade jag två att välja på S. amorpha och S carneo-grisea , Gullticka och isabellticka, S.amorpha skall som äldre ha rödaktiga pormynningar, det hade inte din svamp, så antingen var den inte den arten, eller för ung, gick vidare m…mer…

0 165 visningar
3 svar

Eller hur?

Anki

16 jan 2007 kl. 05:58

Dessa kloka ord hittade jag i ett projektarbete i Svampkunskap II, Umeå ht-03.

0 194 visningar
4 svar

namnge denna

gunhild

15 jan 2007 kl. 19:34

vill gärna ha ett namn på dessa som växer på allåga, bilden tagen i maj

0 180 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Marit

10 jan 2007 kl. 22:38

I söndags 7/1 hittade jag denna svamp i skogarna i Stockholm. Kan det vara en kantmuseron? den hade tydliga streck ute vid kanten, växte med en gran.

0 201 visningar
1 svar

Ticka med kulor

Tina Nordberg

16 jan 2007 kl. 10:35

På en tallkvist hittade jag denna tickliknande svamp, (bild 1).Den är 3 cm lång, I ena enden på den finns ett tiotal “bollar”.(bild 2)De syns bara med förstorningsglas.
Vad är nu detta?
Irene skrev om Slungbollar, men det här liknar inte bilden som hänvisades till.

0 225 visningar
3 svar

Korkmussling.

Alf Pallin

15 jan 2007 kl. 22:46

Fick två torkade svampar av en god vän idag, hon hade hittat dom på en Ek i Stockholmstrakten. Jag vill ha det till att det är korkmussling, håller ni med om det.

0 171 visningar
2 svar

Vilka svampar finns nu?

yahve

16 jan 2007 kl. 08:58

Har aldrig plockat svamp i januari förut, men när man läser rapporterna här på forumet så blir man lite sugen. Vilka svampar, om några, kan man förvänta sig att springa på nu ute i skogarna i Stockholms län?

0 205 visningar
11 svar

Skratt förlänger livet

Mossning

15 jan 2007 kl. 14:11

Jag slår vad om att ingen kan låta bli att skratta åt det här skrattet:

http://www.youtube.com/watch?v=Z4Y4keqTV6w

0 185 visningar
4 svar

lite bilder......

Bo Johnsson

15 jan 2007 kl. 19:18

vackra är de!

0 193 visningar
4 svar

svampfärgat

gunhild

15 jan 2007 kl. 16:53

vad tycker ni om denna stickade väska? Garnet är färgat med blodspindling eller rödskivad spindling och tallgråticka som ger vackra färger.

0 216 visningar
5 svar

Tre tickor?

Jonas

12 jan 2007 kl. 12:57

Här e tre bilder som någon säkert vet vad det är. Tickan på björken är nog enkel? Den gulartade tickan växte om jag minns rätt på en Lönn. Den bruna utväxten på den minsta stammen, är det en ticka? Möjligtvis var det en Al den satt på.

Tack

0 292 visningar
7 svar

helgens fynd 13/1 - "vintermusslingar"

bo i örebro

15 jan 2007 kl. 15:45

Ganska stora musslingar på askstock.

Gav mig dithän för att kolla om det var stora vinterskivlingar, men tyvärr. Endast lite olika stora ljusbruna musslingar. De största ca 10-12 cm hattbredd, de flesta ca halva storleken eller mindre ca 5-6 ex.

Små tättväxande musslingar på hasselstubbar.

Fanns på många stubbar efter hassel som gallrats för ca 3 år sedan.
De var gråbeige och saknade speciell doft, lite bitter eftersmak och ganska sega.

En liknande mussling som de på askstocke…mer…

0 648 visningar
35 svar

svampforumet växer positivt!

cicki T Belgien

13 jan 2007 kl. 01:44

Nattuggla som jag är kommer det här inlägget rätt sent. Är ju rätt ny på forumet och bor inte heller nästgårds. Men vadå, med internet och Ryanair har ju avstånden minskat. Gunilla fick ett ryck och skulle besöka fem länder på en dag. Hade hon inte missat avfarten till flygplatsen hade hon fixat det! Men hon hann i alla fall med att fika hos mig och det värmde! Jättekul, God natt!

0 222 visningar
9 svar

Tre svampar

Irene A

14 jan 2007 kl. 15:49

som inte är ätliga, men som ändå borde höra till “svampallmänbildningen”.

0 237 visningar
11 svar

Översvämmning igen..

Totte Gbg

11 jan 2007 kl. 16:26

Att det inte kan ge sig nån gång då!!!! Vi får se hur det går denna gången… farsan som bor i Åsa har dränkpumparna säkrade i källaren…gräsmattan e som en pool snart igen…elände…

Och i Mölndal ja vi får se hur det gär där…
http://gt.se/

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=318658

0 327 visningar
26 svar

Höstkantareller

Roffe

9 jan 2007 kl. 17:25

Har någon plockat höstkantarell nu i Januari? Själv plockade jag 25 st på Julaftonen!

0 192 visningar
2 svar

ni behöver inte gissa

klas jaederfeldt

13 jan 2007 kl. 13:01

I riksmuseeums herbarium hittade jag denna konstiga svamp, Svampen är hård som en Eldticka, och istället för ett hårt brunt inre, har den ett hårt men ändå luckert rött inre, skrapar man på det så blir fingret rött. På undersidan av svampen (där porlagret skulle ha varit) har den ca 1 cm långa mycket kraftiga taggar. vampen kommer från västra nordamerika,
tickan växer på barrträd,
Den heter Echiondontium tinctorium, och är väl vanligast känd som “Indian paint fungus” ...mer…

0 287 visningar
28 svar

Vårtecken

Nina H, Sthlm norr

12 jan 2007 kl. 15:28

Jaha ja, nu kommer dom!
Dags att börja kolla efter toppmurklan på tomten.

0 197 visningar
6 svar

vad har vi här då?

Morgan

14 jan 2007 kl. 12:46

En liten promenad i skogen gavca. 1 liter trattkantareller.
Men vad är det för svamp på bilderna?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone