Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Om jag inte alldeles missminner mig, så nämde du att din man är glutenintolerant? Nyligen fick min yngsta dotter (född -97) samma diagnos. Jag har tagit reda på massor om detta - är väldigt matlagningsroad, men behöver lite tips. Vi har varit hos dietist, fått en massa mjöl, pasta, bröd och annat via distansapoteket men jag undrar om du har nå´n enkel “omvandlingstabell”. Alla mina beprövade recept skulle kunna funka om man visste hur mycket av Finax eller Sempers mjölmixer ...mer…
Jo, är det någon som har något förslag på sätt att tillaga dessa?
1)Rökslöjskivlingen
2)Vinterskivlingen
Alltså, annat än att steka i smör.
Eller, är det det bästa?
Frostvaxingen ska jag definitivt steka i smör, den är så läcker så.
Men om det finns något annat tips om tillagning, så välkommen med tips.
(jag har stirrat mig rödögd i receptlänken)
Läste om olika erfarenheter gällande smaken av ruricerad svamp.
Har idag vräkt i mig smörstekt sådan och det var underbart, speciellt på en bit hårt tunnbröd.
Skillnaden mot mina tidigare kulinariska upplevelser av denna svamp är att jag nu inte betraktar den som ett kompliment till andra svampar utan käkar den som den mumsiga svamp den är.
Hela köket luktar ljuvligt efter stekning av denna svamp och magen är supernöjd. En Tulla slank ner efteråt.
Jag såg en trevlig artikel om Sveriges nordligaste gourmetrestaurang i Dagens Industri.
Restaurangen heter Kattilakoski Gastronomi och ligger utanför Övertorneå. De verkar onekligen ha god mat och lyfter fram lokala råvaror, däribland svamp, tex. goliatmusseron.
Kanske kan detta vara värt ett besök i form av en julklapp till sig själv?
För de som vill läsa mer bifogas länk:http:
//www.kattilakoskigastronomi.se/Artiklar.Recensioner/DI.pdf
I dag får det bli sista svamprundan, sen får jag ta tag i den stundande julen…........
Det är allt roligare att plocka svamp än att handla julklappar.
Med huset fullt med ungar så får man ställa upp på alla jultosserier.
Detta svampåret har varit fantastiskt, både långt och innehållsrikt, och ärligt talat så har jag abstinens, jag har svårt att hitta någon annan sysselsättning som ger mig så mycket som svampplockning.
Jag släktforskar på vintrarna och det ger också tillfr…mer…
tror jag ! Gick runt hemomkring ca en timma och det man ser är trattkantareller och rökslöjskivlingar. Det som fick komma med hem var fyra kantareller och tre frostvaxskivlingar.
En grupp av dessa svampar såg jag efter vägen, smakade inte gott, beskt skulle jag säga. Och så denna som växte på en stubbe vid markytan, undersidan var slät, brun. Vad är det ?
Wieeeeeeeeeeeee!!!
Det finns fortfarande Trattisar
(Trattkantareller, så ingen behöver missförstå) här i Nyköpingstrakten.
Plockade ett par liter idag på väg hem från jobbet.
Så.... Helgen är räddad =)!!!
Svampen växte på våran grusgång bland maskrosblad och löv. Den var himla seg att ta isär, som “kola” typ, kanske beroende på att det regnat hela dagen. Luktade mycket, det gjorde den inte heller.
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05420000-05429999/640x480/5422297.jpg?0”
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05420000-05429999/640x480/5422298.jpg?0”
img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05420000-05429999/640x480/5422300.jpg?0”