Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 402 visningar
4 svar

Riddarmusseron?

Josefin H

16 nov 2006 kl. 19:09

Kan detta vara Riddarmusseron? Växte på öppen mark under tall bland lavar och ljung.

0 268 visningar
29 svar

mer gissningar

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 23:57

Nu har jag fått blodad tand. Tre öar i Europa, har besökt samtliga men fuskat och Googlat bilderna. Två i Skandinavien en i ett “svart land” i södra Europa. Nu är det tre rätt som gäller, kommer inte åt nätet förrän efter 16.00. Lycka till!

0 293 visningar
7 svar

Dagens skörd...

Salasias

16 nov 2006 kl. 15:44

...genomblöt men nöjd.. Ca 30 liter trattisar och ett par liter kantareller. Söder om Brandbergen, nära Alby, Sthlm…
Spöregnade hela turen men rätt klädd så går det ändå.

0 410 visningar
5 svar

någon som vet?

mims

16 nov 2006 kl. 17:53

Jag undrar vad detta är för svampar. De på bild 1 & 2 ser man överallt, både i barr-och lövskog. De bildar gator el ringar. Ibland är de mer gråaktiga än såhär beiga. Svamparna på bild 3 ser man inte lika många av.

0 1936 visningar
37 svar

Trattkantareller i Skåne

Kristina i Lund

8 nov 2006 kl. 22:43

Om ni alla håller tummarna (en liten stund bara - snälla) så kanske jag kan hitta trattkantareller imorgon eller på fredag, när jag ställer kosan mot Söderåsen i Skåne. Är uppvuxen med jättebra trattkantarellställen i Småland, men det vill sig inte här i Skåne.
Sov gott!

0 224 visningar
3 svar

Vad heter svampen?

Ingalill Nordlander

16 nov 2006 kl. 12:07

Jag har ställt frågan tidigare ooch fått svaret Prickmusseron, men tror inte att det är rätt. Svampen s hatt blir drygt 20 cm i diameter och har en tjock och kraftig fot. Försöker nu bifoga bilder!

0 266 visningar
5 svar

det var alltid snö på julafton...............

loppelisa

15 nov 2006 kl. 20:00

Så säger ju alla äldre.
De säger också att förr i världen plockade de säckvis med kantareller, på en kvart.
Är detta en skröna, eller var det mer svamp förr?
Och om det var sant, vad är det som är skillnaden, är det miljöförstöringen, klimatförändringar, annorlunda skogar?
Finns det någon här som var med på den “gamla goda tiden” som kan bekräfta att det verkligen var mer svamp i markerna då.

0 229 visningar
1 svar

Två kluriga svampar!

Elisabeth Jansson

16 nov 2006 kl. 10:55

Jag hoppas att vi som inte har någon stjärna kan lägga in svampar för gissning.
Det är alltid någon mer som har bekräftat att det är rätt namn.

De här svamparna trivs i mullrika lövskogar och parker med ek, bok och hassel

0 248 visningar
7 svar

Dagens fråga

Franco Matli

14 nov 2006 kl. 17:40

Denna svamp hittar man inte så ofta.
Sydlig art som gillar adellövskog och kalk i marken.Den är ätlig fast ingen vidare smakupplevelsen.

0 425 visningar
9 svar

Dagens fråga 3

Franco Matli

15 nov 2006 kl. 16:31

Denna bild visar en svamp som gillar ädellövträd och kalkmark, bilden togs i en av Stockholms parker.Oätlig

0 217 visningar
0 svar

Två kluriga svampar!

Elisabeth Jansson

16 nov 2006 kl. 10:36

Två svampar att gissa på!
Jag hoppas att vi som inte har stjärnor även kan lägga in svampar om de är bekräftade av annan person!

Svamparna växer i kalkrika lövskogar och parker med ek, bok och hassel.

0 235 visningar
1 svar

Svampfärgning

Susanne E

16 nov 2006 kl. 09:28

Hittade en sida (ny för mig) som jag vill dela med mig av. Trodde väl aldrig att man kunde färga SÅ vackert med svamp!

Ta en titt på hattarna! Jättefina skapelser! De vore nåt´ i vintermörkret!

http://hem.passagen.se/hjordis/

0 291 visningar
24 svar

Soppgissning

klas jaederfeldt

15 nov 2006 kl. 21:45

eftersom alla är så flitiga att gissa på francos soppbilder, så kan ni försöka sätta ett namn på denna svamp som Cicci hittade i höstas, tyvärr så knasade min kamera så det blev misslyckade bilder.(hela svampen blånar)

0 228 visningar
4 svar

Fästingar ännu ?

Tina Nordberg

15 nov 2006 kl. 21:17

Fy farao, att vintern tog slut. Hittade ett litet rackartyg på katten nyss.Hittar ni åxå. Snart kommer väl de andra plågorna med.

0 332 visningar
28 svar

mera geografi

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 22:05

Gunilla tyckte din tråd var jättekul, och eftersom, näatan alla andra tittar på film är det tomt och tråkigt på forumet. Hoppas du inte tar illa upp men knåpade ihop tre bilder själv.
Tips: tre länder
Bild 1, ÖL!
Bild 2, demokrati men varken monarki eller republik
Bild 3, Republikens äldsta stad men vad heter monumentet?

1.a pris lite godis från Belgien

0 221 visningar
10 svar

Off - filmtips

Gula

15 nov 2006 kl. 18:43

Bra film ikväll: SVT 1 kl.21.30 Far from Heaven

0 206 visningar
2 svar

Blinka lilla...

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 21:25

...honungsskivling där! Jorå dom blinkar lite fortfarande men mycket svagare.Kan bero på att det blivit kallare sägs det. Härligt att överbevisa den skeptiska omgivningen. Nu slipper jag tvångströjan.

0 450 visningar
71 svar

För er som gillar geografi!

Gunilla

14 nov 2006 kl. 13:20

En ny tävling-fast den här gången delar jag bara ut ett pris-för första rätt på någon av bilderna.Fö är det äran som gäller!
1 Stad, land och vad är staden känd för?
2 Var ligger detta fina hotell?Land och stad!
3 Var finns vattenfallet? Bonuspoäng för en sägen härifrån!

0 605 visningar
21 svar

Andra forum?

Gula

13 nov 2006 kl. 09:53

Har ni andra favoritforum som ni besöker och deltar i? Själv brukar jag läsa “ODLA” men är inte medlem.

0 406 visningar
17 svar

Nio nya att gissa på

Birgitta F

11 nov 2006 kl. 13:30

1.Höstens sista vid liv = )
2.Förmodligen ingen svamp mest ett angrepp
3.Stubbsvamp , många nyuppstigna ex idag
4.Växte på Tall, större bild , bild 2
5.Stora fina exemplar i vitmossa
6.Liten späd i granmossa
7.Växer där frostvaxingen brukar växa , nya för mig idag
8.Fortfarande kommer det upp nya här
9.Också nyuppstigna i granmossa

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone