Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
21 svar

Plockningsdilemma!!

Nina H, Sthlm norr

10 nov 2006 kl. 09:53

Hur gör man nu med alla små trattisar? Lämnar dem och hoppas på tillväxt eller rädddar dem från att frysa ihjäl?

0 269 visningar
6 svar

Albinokantarell?

Nina H, Sthlm norr

15 nov 2006 kl. 16:37

Å vad kan det här vara? En albino, eller urtvättad av regn eller något sällsynt som jag absolut inte borde plockat?

0 516 visningar
11 svar

Självlysande YES!!!!Rapport!

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 00:58

Fuskade, tog bilen till närmaste ställe med honungsskivlingar.  Och JA!!!! vet man om det så lyser det runt “fötterna” på svamppaketet. Inte samma sken som från lysmaskar, mycket svagare men ändå “Nåt som lyser”.

0 343 visningar
29 svar

Dagens fråga 2

Franco Matli

14 nov 2006 kl. 18:16

Denna svamp växer under bok och ek på kalkmark.Den är inte vanlig, ätlig men borde inte hamna i grytan.Ni som vill sätta era kunskap på prov bör först svara och sen läsa de andras svar.Man lär sig mycket av sina felsvar också.
Det är betydlig svårare känna igen svampar från en foto än de som man hittar i skogen och mark.

0 236 visningar
1 svar

Hans Myhre

Gunhild

15 nov 2006 kl. 13:45

Kan du rekommendera någon bra norsk svampbok (ngn liknande som Nya Svampboken fast på norska)?
Jag har Norske sopper av Inger Lagset Egeland og Steinar Myhr

0 286 visningar
25 svar

Väder!!

Gula

15 nov 2006 kl. 09:57

+3, 1 grader och strålande sol!!! Mellan Norrtälje och Uppsala. Ser ut att bli riktig skoshelg!

0 214 visningar
0 svar

sluta mobba mej Micke å släpp fram min bronssopp

klas jaederfeldt

15 nov 2006 kl. 13:52

försöker i nytt fönster

0 458 visningar
18 svar

Återväxt vid mildväder

Dennis

14 nov 2006 kl. 13:11

Hej. Nu är det ju mildväder på gång i några dagar, och därför undrar jag om det kan bli ny tillväxt av svamp, eller om det är kört? Bor i Sörmland där det inte har varit så förfärligt kallt, hittade fin blek taggsvamp så sent som igår. Och mängder trattisar förstås. :)

0 256 visningar
17 svar

sett på svampguiden !

per d

14 nov 2006 kl. 23:07

“Gorilla Safaris
15 dagar i Uganda inklusive gorillor från 13.400 SEK. ”

LOL

0 414 visningar
21 svar

Året svampsmakbesvikelse

Birgitta F

5 nov 2006 kl. 21:06

Vi måste väl ha en motpol också...

För min del var det blåmusseron
helt omöjlig att gilla ...
smakar gummi, gummi gummi, inte all vitlök i världen kan råda bot på gummistövel-smaken

0 341 visningar
33 svar

Så ledsen kan man bli...

Franco Matli

13 nov 2006 kl. 19:55

Så ledsen kan man bli, när man har varit ute i skogen och inte spårat någon svamp.

0 302 visningar
4 svar

På björk

Gunhild

13 nov 2006 kl. 22:24

Tyvärr en dålig bild eftersom jag inte fick med nån bild på undersidan som hade skivor. Svampen växer på en björklåga i Vilasund nästan vid norska gränsen. Vad kan det vara? Jag vet inte själv säkert.

0 329 visningar
11 svar

Tre att gissa på

Irene A

13 nov 2006 kl. 18:27

En giftig och två matsvampar.

0 335 visningar
14 svar

Abstinens

Göran H

13 nov 2006 kl. 18:15

Började som krypningar i benen. Fortsatte upp genom kroppen för att orsaka konstiga skakningar i armar och händer. På med storstövlar och vinterjacka och ut
i skogen med en sjuhelvetes fart.
Och se, redan efter ett par minuter i skogen var allt återställt. Fick ihop lite frusna Trattisar som nu ligger tinade och klara för rensning.
Bävar för om det här var årets sista .... Nej, det kan inte vara sant.

0 201 visningar
0 svar

Just innan snön kom,

Gunhild

14 nov 2006 kl. 22:23

såg jag dessa svampar. tror att jag visat dem förut, men har inte noterat namnet så jag vill gärna ha ett nytt svar.

0 256 visningar
7 svar

Gott!!

Gula

10 nov 2006 kl. 13:44

Bjöd på selleribiffar med trattkantarellstuvning i går. Guuud va gott!!!

0 509 visningar
10 svar

Fler vanliga...

Gunhild

13 nov 2006 kl. 15:24

Här kommer fler vanliga svampar att gissa på.

0 378 visningar
23 svar

Namn

Lena M

14 nov 2006 kl. 17:45

Ibland blir jag lite fundersam om det är en man eller kvinna som skriver. Ex.vis svampnörden, loppelisa, bergatrollet, gula. Ja det florerar många olika signaturer och egentligen har det väl ingen betydelse, huvudsaken att det är treviga inlägg. Är det bara jag som har svårt att veta om det är ett han eller hon kön ?

0 258 visningar
15 svar

Dagens skörd, 13 nov

Maric // Arlanda

13 nov 2006 kl. 16:42

Jag som i min enfald trodde jag hade plockat de sista svamparna förra veckan. Men iom att snön försvann och några plusgrader letade sig fram så gick jag idag ut med vovvarna under 2 timmar.

img src=“http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05360000-05369999/640x480/5369054.jpg?0”

0 297 visningar
10 svar

Snabba svar !

Gunhild

13 nov 2006 kl. 15:08

“Stjärnorna” är väldigt snabba med att komma med svar, så vi vanliga som vill lära oss mer har inte så stor chans att ta reda på om och gissa på svamparna.
Snälla…vänta tills det kommit några gissningar och skicka in fler bilder på vanliga svampar så att vi får känna att vi lärt oss nåt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone