Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
17 svar

Hvilken er dette?

Hans Myhre

13 nov 2006 kl. 20:52

Hvilken er dette?

0 320 visningar
19 svar

En sopp till

Anki

15 nov 2006 kl. 22:19

Här är ännu en sopp att gissa på.

0 359 visningar
13 svar

bild i dag

klas jaederfeldt

17 nov 2006 kl. 16:26

var ute såg inte så mycket me svamp. hittade denna (kantarellmusslingen) på en bokstam

0 400 visningar
10 svar

Lätta men ..

Gunhild

16 nov 2006 kl. 22:52

kanske svåra för någon att gissa på

0 923 visningar
17 svar

katastrof

Nina A

16 nov 2006 kl. 17:56

till vår stora fasa upptäckte vi att frysen gått sönder
och i frysen ligger det mängder av svamp!hälften var rätt så tinat och andra hälften på god väg

kan man frysa in svampen igen efter upptining?många timmar i svampskogen som ligger där…..

0 410 visningar
24 svar

Tre nya

Irene A

15 nov 2006 kl. 22:25

Det är naturligtvis fritt fram för alla att komma med förslag..

0 282 visningar
8 svar

Höstbilden

Franco Matli

17 nov 2006 kl. 09:22

En bild där svamparna smälter in i höstens varma färger.Ni får gärna gissa vilka svampar finns i foton.
Håller med Hans v E, det finns så mycket om svampar också när svampsäsongen är över, det är då som man kan göra en översikt om våra aktiviteter i skog och mark, förfina sina kunskaper och lägga upp strategier till nästa hösten utan att hammna på villo-sporer i Svampforum.Men om ni vill kan jag gärna sätta in bilder om mina akvariefiskar också.

0 340 visningar
14 svar

på sporet

cicki T Belgien

16 nov 2006 kl. 20:06

Jag tycker det är minst lika roligt jag. Vad är detta, vilken stad och vilket hotell? Har inte råd att bo där i alla fall!

0 206 visningar
0 svar

identifiering-lite i efterhand

Nina A

17 nov 2006 kl. 12:58

upptäckte när jag tömde min mobiltelefon på bilder, två bilder på svampar jag inte har namnet på, den första _tror_ jag är honungsskivling de växte i en stor klunga på en stubbe

andra har jag ingen aning om. hatthuden kändes som sämskinn
vacker duvgrå till färgen

0 475 visningar
35 svar

Off-topic: Ärtsoppan???

Susanne E

15 nov 2006 kl. 11:43

Helt utan svamp är ärtsoppan, men undrar ändå var tråden tog vägen med ett mycket fiffigt sätt att tillaga ärtsoppa tog vägen? Minns någon tården elle hur man gjorde?

Står med paketet i handen och undrar…

0 212 visningar
0 svar

Fler på ved

Gunhild

17 nov 2006 kl. 10:33

0 205 visningar
2 svar

Planeten...

Gula

16 nov 2006 kl. 15:57

Andra delen av programmet i kväll på SVT 1 kl. 21.00.  Första delen går att se på Svt:s sajt om man missade den!

0 214 visningar
3 svar

Sporer

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 20:47

Fick denna bild tagen med hjälp av en mikroskop häromdag, den visar 2 spore av en Håltryffel=Gautieira.
Som de röda sträck visar är dom pyttesmå, lite över 10 tusendels millimeter, men de har ändå en vacker struktur som påminner lite om vissa havsvarelser.

0 231 visningar
0 svar

Rapporter

Elisabet och Hans

17 nov 2006 kl. 00:01

Hej alla svampvänner!
Det är riktigt roligt att följa de olika inläggen på Svampguiden. Jag har plockar svamp sedan 3-års ålder och tycker fortfarande att det är otroligt kul. Turligt nog är min man lika förtjust i skog och svamp som jag- vi delar denna passion. Svampguiden har lärt oss en massa nytt om svamp vi inte kände till innan. Men en liten fråga ang forumet - vi läser om alla roliga, ovanliga eller rikliga fynd. Men kan inte återfinna dessa i Rapporter. Snälla - lägg ut ...mer…

0 275 visningar
12 svar

Energi

Evus

16 nov 2006 kl. 19:06

På tal om att stänga av ugnen och låta grytan koka på eftervärmen.

När det var energikris på 70-talet och man skulle spara på energi, fick man tipset att precis efter det att potatisen kokat upp, stängde man av plattan sen fick den koka klart på  eftervärmen. Funkar jätte bra!

Det är ju högaktuellt med vår stackars Moder jord och energin i dessa dagar (har det ju alltid varit, men)så det var ett enkelt spartips (både ekonomi och energi) från mig.

0 219 visningar
2 svar

Kan någon?

Gunhild

16 nov 2006 kl. 21:00

http://svampguiden.com/forum/visa/38232
tala om vad denna svamp heter.
Den växte vid älven i blandskog bl.a. japanska granar och vanlig svensk lövskog.

0 195 visningar
9 svar

vaningssvamp ?

Birgitta F

15 nov 2006 kl. 19:07

Denna hittade jag tidigare i höst
bild 1 , bild 2 är min köksbänk för en månad sedan

0 335 visningar
11 svar

Insnöat?

Franco Matli

16 nov 2006 kl. 10:51

Under snön finns en svamp, jag vet vilken, det ska jag förmedla er, men först kan ni prova och gissa, ja, därför detta är rena gissning.
Det enda hjälp som ni får är att den är, i normal tillstånd, ätlig.

0 415 visningar
4 svar

Riddarmusseron?

Josefin H

16 nov 2006 kl. 19:09

Kan detta vara Riddarmusseron? Växte på öppen mark under tall bland lavar och ljung.

0 278 visningar
29 svar

mer gissningar

cicki T Belgien

15 nov 2006 kl. 23:57

Nu har jag fått blodad tand. Tre öar i Europa, har besökt samtliga men fuskat och Googlat bilderna. Två i Skandinavien en i ett “svart land” i södra Europa. Nu är det tre rätt som gäller, kommer inte åt nätet förrän efter 16.00. Lycka till!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone