Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 311 visningar
3 svar

stubbsvamp

Birgitta D

31 okt 2006 kl. 23:11

Växte ihop med gran. Några på små grankottar. Färg gul, fot lika som hatten men nästa vit längst ner vid marken Skivor gula vidhäftade. Lukt mild.

0 259 visningar
20 svar

sakta

Lena M

31 okt 2006 kl. 06:55

Är det bara min dator som är seg, eller är det flera som har problem med lång väntetid när man klickar emellan inläggen ?

0 242 visningar
3 svar

Susanne E

Lena M

31 okt 2006 kl. 19:05

Det låter trevligt tycker jag. I Ryggenområdet har jag aldrig sökt svamp, däremot mot Långshyttan finns stora, spännande skogar.
Jag tycker mig läst, att det finns flera i närområdet av Falun, Hedemora och byar runtomkring som kanske tycker att det vore kul med en gemensam svampdag. Men som sagt, det blir nästa säsong, nu skall vi först skotta oss ut, eller hur.

0 363 visningar
9 svar

Vit långhårig hund

Joachim Krumlinde

30 okt 2006 kl. 20:04

Denna ser väl ut som en långhårig vit hund?

0 346 visningar
7 svar

Vad växer på min al?

Gunhild

30 okt 2006 kl. 13:40

Såg hur det lyste orange på långt håll men det fanns mer än detta.

0 528 visningar
12 svar

Rullan går

Mossning

29 okt 2006 kl. 19:32

Tål ni gamla “gubbar” och “kärringar” lite rolig snusk. Om inte, jag ber om förlåtelse.

http://www.elever.pedc.se/mb/36/rullan.html

0 231 visningar
5 svar

stubbsvampar

Lena M

31 okt 2006 kl. 17:43

Förmodligen det sista i svampväg som jag fotograferat i år och det var i lördags. Den kastanjebruna, 3-6 mm stor växte emellan bark och träd på en gammal stubbe och det fanns många.
De andra gula, ( lj.beiga ) också på en stubbe i närheten. Flera i varienande storlekar på rötter som låg ovan jord. Är det föränderlig tofsskivling igen ?

0 313 visningar
6 svar

Hjälp - nu blö ne te öga..

Eva rödöga!

31 okt 2006 kl. 19:15

Det var någon som skickat in en bild på gelesvampar. Bilden var otroligt läcker, svamparna såg vita nästan genomskinliga ut. Nu när jag skulle visa bilden så hittar jag den inte.. Nå‘n som känner sig träffad, eller vet vem som skickade inlägget?

0 248 visningar
9 svar

I dom gästrikska bokskogarna (2)...

Robert W.

30 okt 2006 kl. 22:34

Ytterligare en för mig okänd svamp som fångade mitt intresse.

Samt på den tredje bilden en annan för mig okänd svamp som växte på en tallhed på väg till bokskogen.

0 1056 visningar
12 svar

Svampen ändrar färg

Gunhild

29 okt 2006 kl. 14:53

Visst är det en läcker svamp, som växte bland trattkantarellerna, och hur den blev sen i stekpannan!
Jag drygade ut köttfärsen med den.

0 456 visningar
0 svar

Svampbok på rea

Susanne E, Dalarna

31 okt 2006 kl. 17:12

Var på Åhléns bokrea i helgen. Köpte en liten svampbok för 54 kr. “Svampar, En bestämningsbok för 414 arter” av Edmund Garnweidner, svensk bearbetning av Stig Jacobsson. Den är liten, nåot större än fickalmanacksformat, och har plastfodral. Händig att ta med ut när man inte vill släpa på “bibeln”.

Vet sedan inte vad stjänorna tycker. Kanske kan få en kommentar om författaren av någon som vet mer?
Ps. Just nu har de slutspurt på bokrean. Tag 3 betala för 2. Troligtvis är…mer…

0 232 visningar
5 svar

Giganter

Ola

22 okt 2006 kl. 16:12

Här Tanja kommer bilder på de två svamparna jag skrev om!
Två bilder på två “monster” svampar jag hittat förra veckan. En ganska stor blomkålare och en stor kantarell… Kantarellen var ganska smaklös….

Kan det vara så att när svampen växer “för snabt” så hinner den inte med att producera så mycket smakämnen?

0 575 visningar
21 svar

10 pers svampförgiftade i Frankrike

Franco Matli

29 okt 2006 kl. 06:39

Svampsesongen har just börjat i Frankrike.10 personer har redan blivit svårt svampförgiftade.Nedstående länk belyser hur farlig är att laga och äta okända eller osäkert identifierade svampar.
http://actu.orange.fr/Article/mmd—francais—journal_internet—une/Intoxication-aux-champignons-en-France-sept-personnes-dans-un-etat-grave.html

0 349 visningar
8 svar

Kan det vara denna art ?

Uno M

31 okt 2006 kl. 12:00

Insamlad 061028 i Torkesvikens naturreservat intill Svartälven i Karlskoga. Har kommit till att det är Limacella illinita, vitaktig och väldigt slemmig. Ny art för mig i så fall. Anses tydligen sällsynt

0 895 visningar
5 svar

SNÖ Champingjon?

Alf Pallin

30 okt 2006 kl. 19:11

Dom här champingjonerna fotade jag igår utan sön och idag måndag med första snön, växte utmed vägkant, vägchampingjon ??

0 222 visningar
4 svar

I dom gästrikska bokskogarna (1)...

Robert W.

30 okt 2006 kl. 22:31

Hittade jag intressanta svampar jag aldrig sett förut. Bland riskor och annat hittade jag dessa svampar.

Vad är detta för svamp jag hittat i denna för latituden ovanliga skog

0 289 visningar
3 svar

Skölja?

Maria P.

30 okt 2006 kl. 16:34

Hej!
Jag undrar om man ska skölja svampen man plockar i skogen efter rensning, men innan man fräser den i pannan?

Maria

0 234 visningar
4 svar

Hvilken er detta?

Hans Myhre

31 okt 2006 kl. 02:00

Vokser senhøstes på strø under gran

0 398 visningar
6 svar

Går det att plocka?

PB

31 okt 2006 kl. 12:34

Kan man plocka höstkantareller när det har snöat?? Eller är dom förstörda av frost och snö??

0 240 visningar
3 svar

I hoprullad svampkorg.

Birgit

30 okt 2006 kl. 23:31

Jag undrar var man kan få tag på i hoprullad svampkorg. Jag titta på en sida som någon rekomendera, men hitta ingen. Så jag maila till dem men de svara att de hade ingen. Var kan man finna en?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone