Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 370 visningar
5 svar

Frostade glasbitar?

Pasi

30 okt 2006 kl. 22:17

Hittade ett gäng med 3 cm stora geletaggsvampar som såg ut som frostade glasbitar (Mot ljus bakgrund hade det nog framgått bättre). Kändes som gelefiskar som man jiggfiskar med.
Nån som vet vad det är?

Med på bilden finns oxå en lite söt jordstjärna hittad i granskog.

I grannskogen (oxå gammal granskog) hittade jag massor av stora jordstjärnor (12 cm i diameter), bild 2, som växer med vita hattmurklor….
Har aldrig sett nån jordstjärna förut…i år har jag sett minst 3 olika…mer…

0 196 visningar
1 svar

Mera krös..

Gunhild

31 okt 2006 kl. 12:24

Vad heter det här då? det växer strax intill Smörbäcken.

0 555 visningar
10 svar

Ny stjärna

Franco Matli

30 okt 2006 kl. 20:25

Denna stjärna hittades i en av Stockholms parker idag.

0 441 visningar
8 svar

Gula ben och smilgropar.........

ELd

30 okt 2006 kl. 21:23

Jag har precis rensat det sista av dagens skörd. Kunde inte låta bli att gå en runda eftersom “de” har hotat med snö. Vem var det som skrev att trattkantareller inte var något att plocka? 14-16 cm fot, (en del “fötter”) var dryga centimetern i omkrets, platta) hatt ca 10 cm. I djup mossa förståss. Tycker nog att det är en hel del svamp…. Färska och fina, med knallgula ben och djupa smilgropar.
Ser fram emot att hälsa maj välkommen. Gudrun har gjort att det finns goda förutsättnin…mer…

0 302 visningar
3 svar

Monstruös fjällig bläcksvamp

Daniel Persson

30 okt 2006 kl. 23:53

Hej!
Måste bara visa er ett exemplar av fjällig bläcksvamp som jag hittade häromdagen. Bläckis på steroider!

Telefonen/handdatorn som står vid foten på svampen är 11 cm hög!

0 396 visningar
4 svar

Rökticka igen..

Gunhild

30 okt 2006 kl. 17:34

Jag har återvänt till min gamla sälg och plockat hem en bit av röktickan den luktar inte anis och är ganska seg. Den växer även resupinat på undersidan av stammen och rikligt nere vid marken. Där fanns också brun biskopsmössa. (på marken) Jag har försökt fota genom förstoringsglas. Stärker bilderna identifieringen?

0 254 visningar
1 svar

Borstticka....

Gunhild

30 okt 2006 kl. 22:42

Kan borsttickan växa resupinat?

0 330 visningar
9 svar

Vilken ticka är detta?

Gunhild

25 okt 2006 kl. 10:16

Denna ticka växer på sälg som brutits och tippat. bild 1 och 2
3:e bilden är lite för färgrik och plopparna var fyllda av ngt svart som kändes som potatismjöl mellan fingrarna. Ej geleaktiga

0 355 visningar
9 svar

Den här då

Irene A

30 okt 2006 kl. 13:15

Den här svampen lyckades jag inte själv artbestämma, utan fick ta hjälp - så nu vet jag vad det är…
Det skulle vara intressant att se om några andra här är bekanta med arten, och i vilken miljö ni hittar den.

Den är vitsporig, klibbig på hatten, köttig och stor (hattarna kan bli 10-15 cm).

0 203 visningar
1 svar

En till ticka ?

Alf Pallin

30 okt 2006 kl. 21:17

Den här växte på samma ställe på lövved (björk, någon som vet ?

0 243 visningar
1 svar

Artbestämmningshjälp vilken ticka?

Alf Pallin

30 okt 2006 kl. 21:08

Den här tickan hittade jag för någon vecka sedan, den växte i ganska stor mängd på granved.

0 272 visningar
6 svar

Rödgul taggsvamp, variant

Birgitta F

30 okt 2006 kl. 19:43

Hittade en bild på en alternativ art.
http://americanmushrooms.com/images/Hydnum_umbilicatum_02.htm

Bilden på min “groteska” stämmer väldigt bra med denna variant. Färgåtergivningen är inte den bästa på min bild då den är tagen inomhus .Men där jag hittade mina slogs jag av hur “röda” dom var.

0 495 visningar
169 svar

Stormen...

Gula, Rånäs

26 okt 2006 kl. 14:17

Nu börjar den väl dra in västerifrån, här har det börjat regna nu. Har ni förberett er på något sätt eller tar ni den som den kommer?? Det blir nog farligt att gå i skogen och kanske man inte har så lust med det heller. Synd med busväder precis till helgen när folk är lediga!

0 371 visningar
33 svar

Vad för svamp?

Alex R

30 okt 2006 kl. 12:09

Ser ut att vara blek taggsvamp men kan lika gärna vara nån annan art taggsvamp.

0 683 visningar
17 svar

trattkantareller

Stina C

28 okt 2006 kl. 21:24

hej!
hur lagar man trattkantareller på bästa sätt?
tack på förhand!

0 221 visningar
0 svar

Lena B

Annette Landin

30 okt 2006 kl. 18:39

Hur kallt har det varit “hemmavid” finns det några trattkantareller kvar???

0 224 visningar
2 svar

De frusna trattkantarellerna

Salasias

29 okt 2006 kl. 19:40

Jag kunde ju inte hålla mig (fjärde dagen på raken..) utan var ute idag och plockade stenhårt frusna trattisar. De ser helt OK ut nu när de ligger på tork.
Min undran är: De djupfrysta trattisar som nu finns i naturen (jag gick förbi mängder på vägen hem…) kommer de att fortsätta vara OK och plockbara om det blir +-grader igen?

Jag är ju ledig på torsdag och tänker i så fall åka tillbaka….

0 416 visningar
11 svar

Scharlakansvaxing

Joachim Krumlinde

25 okt 2006 kl. 20:05

Här är scharlakansvaxskivling från Dalby Rökepipan (i Skåne).

0 954 visningar
12 svar

Mjölskivling eller bolmörtskivling?

Maya

11 okt 2003 kl. 18:41

Jag har i min trädgård hittat vad jag är ganska säker på är mjölskivling(skivorna löper ned på foten), men blir ju lite rädd att det ska vara bolmörtskivling då det står här att de kan förväxlas. Men jag tycker ju inte att det ser ut som dem.Vad tror ni ska jag låta dem vara. Vete tusan om de luktar mjöl…lite kanske men mest mild svamplukt.

0 220 visningar
3 svar

På en sten

Lena M

30 okt 2006 kl. 16:15

i mossan växte dessa svampar. Jag skulle vilja säga att de är ljuslila, vad är det ? Små hättor i många färger såg jag och en ny art, som var intensivt vit med vit fot. De var små, kanske 5mm.
Hade ingen kamera med.
Frostvaxskivlingar fanns efter skogsvägen, likaså snöpudrade, kantareller, otroligt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone