Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 219 visningar
3 svar

KLICKA!!!

kobran

2 nov 2006 kl. 15:39

Nu kan man klicka för skogen…så kom igen!

0 210 visningar
3 svar

cicki T Belgien

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

2 nov 2006 kl. 17:41

Lever du än????
Eller var det ingen mjölskivling?
Hoppas du överlevde måltiden!..

0 808 visningar
9 svar

Trumpetsvamp eller???

Bittan

2 nov 2006 kl. 13:32

Bifogar bilder på svampsort som gör mig förbryllad.
Visserligen tycker jag att det ibland är näst intill omöjligt att skilja trattkantareller och rödgul trumpetsvamp åt, men när jag finrensade en kort trattisar härom dagen hittade jag ett par som jag inte kan identifiera, trots noggraan jämförelser med bilderna här i Svampguiden samt i mina svampböcker.
Till formen är de mycket lika bilderna på svart trumpetsvamp, men utsidan är lika gul som på vanliga gula kantareller, och in…mer…

0 371 visningar
2 svar

Läderboll?

Kjell Rilbe

31 okt 2006 kl. 22:05

Skulle vilja veta om det kan ha varit en läderboll jag hittade i Skåne (nära Genarp) härom dagen. Vill gärna veta litet mer om den svampsorten i så fall: matvärde, tillagning, var den brukar växa, storlek, kännetecken, förväxlingsrisker…

Först trodde jag att jag hade hittat mina första små exemplar av jätteröksvamp. Hade ingen svampbok med mig men sparade ett exemplar och tog med hem. När jag tittade efter fick jag för mig att det kanske var läderboll istället.

Svampen va…mer…

0 377 visningar
8 svar

Blåsigt men ingen snö

Tina Nordberg Kolsva Västmanland

1 nov 2006 kl. 16:23

Här har det gått vilt till i natt. Byns stolthet lade sig till vila i det torra gräset.Synd att man missade braket.Inne i stammen växte en liten svamp i det förmultnande inandömet.Det är min praktikant Anki som poserar.Fortfarande +2 grader.

0 350 visningar
2 svar

Karambolage .....

Gunhild

1 nov 2006 kl. 09:24

bland bilderna! Jag har fotograferat svampar i 6 år och bara lagt på hög. Snälla ge mig ett tips hur jag ska bringa reda bland alla bilder.

0 254 visningar
2 svar

Nu funkar "ett klick för skogen"

Eva

2 nov 2006 kl. 08:40

Passa på och gå in och klicka på “ett klick för skogen”. De har nu fått en ny sponsor, så nu fungerar klicket igen.

0 2570 visningar
50 svar

GPS - Hitta hem

Eva K

30 okt 2006 kl. 16:02

Undrar lite om det är någon som har använt, och är van vid, GPS i skogen för att hitta tillbaka till t ex bilen? Hur pålitligt är det?
Jag känner att mitt letande efter svamp (läs: näsan i backen) SKULLE KUNNA bli ödesdigert, då det är så lätt att bara strosa på.
Eller - finns det andra trix att ta till, som är beprövade och bra, för att inte gå vilse? Hålla koll på solen och klockan brukar jag prova. Men jag har en känsla att det är ren tur som fört mig tillbaka någorl…mer…

0 284 visningar
14 svar

snö

Gula

31 okt 2006 kl. 23:09

Nu börjar det snöa här; -0, 1 grader. Kommer att vara kaos imorgonbitti…

0 1096 visningar
12 svar

Hydnum umbilicatum?

Hans Myhre

31 okt 2006 kl. 23:55

Har denne fra bøkeskog, ser ut som en smultring med hullet i midten. Dette huller fortsette ned i stilken. Er Hydnum rufescens og Hydnum umbilicatum samme art eller er det to forskjellige?

0 233 visningar
2 svar

bestämningshjälp

molly

1 nov 2006 kl. 19:20

Vad kan detta vara för svamp? Den växte i kanten av cykelvägen, bland vresrosor. Hatten på små ex var navlad. Foten gick att repa upp i trådar.

0 348 visningar
15 svar

Irene A och Gunhild

Eva K

31 okt 2006 kl. 20:06

Ni som bor här i krokarna (utanför Umeå), har ni hittat blomkålssvamp här?

Jag sitter och fångar snålvatten när jag läser om vissa skrivares gourmetupplevelser. Jag vill också smaka. Nästa sommar/höst.

0 374 visningar
7 svar

hjälp, mjölskivling?

cicki T Belgien

31 okt 2006 kl. 20:44

Har försökt läsa tidigare inlägg men blir inte riktigt klok… Har hittat nåt som jag med 99% tror är en mjölskivling, ser precis ut som bilderna i databasen. Skivor som går ner mot foten, doftar mjöl (kanske) osv. Absolut ingen bolmörts. Men kan den förväxlas med ytterligare något? Hittade dessa i gräsmattan samt i hästkastanjallén. Rosa sporer. Kan tyvärr inte skicka bild, min “sladd” är borta sen flytten. En fast spröd, rätt stor svamp.

0 282 visningar
1 svar

Utflykt med jobbet

Lena Strömstad

1 nov 2006 kl. 21:46

Idag kl 16:05, rustade med pannlampor och svampkorgar, trotsade vi, 11 arbetskamrater och 4 barn kylan och mörkret och gav oss iväg till skogen för att plocka klingande trattkantareller.

Den hårda nordanvinden märktes inte i skogen och månen lyste vackert från klar himmel.

Vi hittade några korgar med snöiga trattkantareller och när vi kom tillbaks till bilarna hade en arbetskamrats man gjort upp eld så att vi kunde grilla korv.

Det blev ett par fina timmar i skogen och nu känns d…mer…

0 301 visningar
3 svar

Svampar i Meny

Kristina i Lund

1 nov 2006 kl. 16:14

Hörde just en puff för P1-programmet Meny, som sänds imorgon torsd. kl. 10-11. Trattkantarellrecept utlovades. Jag kan ju alltid lyssna, fast jag inte hittat några i år… (Har några torkade från 2004).

0 298 visningar
17 svar

Halååååå

Cicci

1 nov 2006 kl. 11:14

Hallååååååå, nu ekar det här. Bara 14 besökare, då kanske man kan hålla reda på alla :)

0 252 visningar
2 svar

Är alla strömlösa ?

Gunhild

1 nov 2006 kl. 21:08

Bara 16 besökare just nu har alla snöat in? Här har vi minus 10 nu och vill gärna vara inomhus.

0 372 visningar
5 svar

Syltade trattisar

Salasias

1 nov 2006 kl. 08:27

Oj, så gott det blev!
Nu vill alla arbetskamrater ha recptet, men i Receptlistan:
“Inskickat av: Lisa

Datum: 2001-09-13

5 liter trattkantareller
Lag:2, 5 dl ättiksprit 1 liter vatten 1 kg socker
½-1 tsk nejlikor hela
½-1 muskotblomma
en bit ingefära
Gör så här: koka upp lagen, den ska vara (klar) i med kryddorna.Häll ner svampen koka upp o låt sen sjuda i 2 tim ca utan lock, ev kan man förvälla svampen innan den går i lagen.Vid mindre svamp halvera receptet mot antal liter svamp.”...mer…

0 268 visningar
6 svar

stor svamp

Birgitta D

31 okt 2006 kl. 22:55

Dessvärre ingen skarp bild. Stor som en kungschampinjon, utan fjäll, ljust gul med mörkare mitt, fot samma färg som hattkanten. Skivor fria mörkt gråbruna i kanten ljusare in mot hatten som är köttig. Växte i gammal granskog med mossa och barrmattor nära ridskola. Luktar svagt anis. Bilden är 1 dag gammal.

0 1124 visningar
5 svar

snö-svamp?

den frågande..

1 nov 2006 kl. 10:16

här kommer nog kanskle en jättedum fråga, men eftersom de kommit lite snö inatt undrar jag om det finns nån möjlighet att plocka den sista svampen när det här smälter bort lika fort som den kom, eller är all svamp förstörd så fort det blir några minusgrader?? tacksam för svar..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone