Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Här uppe i V-botten börjar vi ha 0-5 grader dygnet runt.Växer trattkantareller ändå?Tyvärr har det inte hunnit komma upp så mkt än säkert beroende på den torra sommaren.
Det vore intressant att få lite tips på olika arter som passar att blanda med varandra.
Jag hittar sällan så mycket av en och samma sort att det går att undvika blandningar, men har sedan barndomen lärt mig att man exempelvis inte bör blanda kantareller och champinjoner.
Blomkålsvamp och stora tickor brukar bli rejäla mål i ensamt majestät.
Däremot blandar jag friskt kantareller, taggsvamp, soppar och olika kantareller och trumpetsvamp med varandra.
Kremlor går också till det mesta…mer…
Nu har jag suttit och dreglat över vackra svampbilder och smaskiga recept; nu går jag till skogs och TAR några GULA kantareller och steker upp dom!!! (i min lilla skog finns inga jägare)
Hittade en jättelik blomkålssvamp i helgen. I Vomb. Runt en tall stod inte mindre än tre stycken!
Två åkte med mej hem och den största av dem vägde 7, 5 kilo. Det blev mycket arbete för att ta till-vara den men det är det värt.
Någon som har tips på var man kan plocka trattkantareller i Skåne?
Finns de mest i norr eller man kan hitta dem här i Mellanskåne också?
Alla pratar om trattisar och jag har aldrig hittat trots åtskilliga försök. Letar väl på fel ställe antar jag. Annars plockar jag ganska mycket annan svamp så det hade varit väldigt roligt att hitta.
//Josefin
Jag hittade denna sidan idag och försökte lägga in en bild på en snöbollschampinjon som jag plockade utanför Säffle i Värmland.Den 16 September fann jag svampen.
Svampen var 25cm i diameter och fortfarande fest i köttet. Vi åt den dock inte eftersom det fanns flera yngre ex att använda i matlagningen.
Är det skadligt att äta för mycket svamp? Nu finns det ju så mycket och när man varit uteoch plockat så måste man ju bara smaka!
Det blev lite fel. rätt rubrik ska ju naturligtvis vara älgskogen. Jag är nyss hemkommen från skogen med åtskilliga liter trattkantareller. Tur att jag var kamouflageklädd, Bruna byxor samt jacka i samma nyans. Som pricken över i:et bar jag en roströd fez på huvudet. Det var nog denna som räddade mitt liv när kulorna ven. Finns det någon som har skjutit en älg med fez?
Idag har älgjakten startat i Dalarna. Jag hörde hundskall och det skjöts en hel del i “min” svampskog när jag kom dit. Jag vågade då rakt inte upp över bergsknallen då det lät som det var jättemånga älgar som jagades, eller kanske en som de aldrig tycktes träffa. Hur som helst stannade jag och strövade längs vägen. Nedstämd kunde jag konstatera att det inte alls fanns trattkantareller där…men så rätt som det var fanns det mängder med taggsvamp framför fötterna! Plockade ...mer…
Hittade i helgen som gick två för mig nya okända vedlevande taggsvampar.
1. grågulvit, växte i grenklyka på asp med “terrasserat” växtsätt.
Köttet var vid brytning påminnande om rödorange citrusfrukt, köttigt typ mandarin.
Kan det vara den gyttrade? Inget sägs om köttets konsistens eller färg i databasen?
2. vit, på tallstubbe.
Den hade antydan till “behåring” på opvansidan.
Sorry alla ni som tittar nu i boken och undrade om jag hittade nån albinoform. Det var, som Gulan sa, en koralltaggsvamp, inget annat.
VI FICK 40 LITER TRATTKANTARELLER NÄR VI SKULLE TORKA DEM BLEV DE SVARTA. HUR SKALL JAG GÖRA?
GÅR DET ATT ANVÄNDA DEM OM DE FÅR TORKA YTTERLIGARE.
JAG TROR ATT VI LA UT DEM FÖR TÄTT NÄR DE SKULLE TORKA.
Det var kul idag. Hittade en kritvit underbar svamp. Tog försiktig med en liten gren - dumt nog hade jag ingen kamera med mig.
Det var en orallticka, cc 25-30 cm bred. Jättevacker.
Ska se om jag kan lägger in en bild av grenen senare.
I natt hade vi i Åkersberga +1 grad…vilka svampar klarar +-0 och lägre?(av kantarell, trattkantarell, svart trumpet, blomkål, röggultrumpet, mandelkremla, granriska mm) Kan inte gå ut förrän i morgon em…och jag har massor med svamp i skogen…
Hej! jag hoppas på lite goda råd från er kunniga svampplockare..jag var ute i skogen idag och plockde kantarell med en bekant. då hon plötsligt sa att jag skulle komma, hon hade hittat vad hon kallade “höstkantarell” det var en kantarellliknande svamp men något smalare rot och hatt, hatten var brunaktig i färgen och hade samma skålform som kantarellen med en något gulaktig rot. Nu undrar jag, stämmer det att det kan vara en “höstkantarell”, och är den då ätlig? hoppas på snabbt s…mer…
Hejsan!
Eftersom vi just har bärgat en för oss ganska stor skörd med trattkantareller och rödgul trumpetsvamp så vill jag bara kolla hur det är med förväxlingsrisk för rödgulingen, med andra arter än trattisar.
Vi har fått påpekat av en annan plockare att man måste vara noga med rödgulingarna att de buktar ner och inte upp i mitten av hatten för annars kan det vara en giftig svamp. Hon visste inte vad den giftiga hette.
Men i vår svampbok står inget om någon sådan förväx…mer…