Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 205 visningar
3 svar

Dad är detta

Tina Nordberg

10 okt 2006 kl. 10:03

I söndags var vi på en underbar utflykt med släkten. Min son fotade denna lilla 2 cm höga svamp. Skön som en liten älva i finaste höstklänningen. Den stora älvan år hans kusin.

0 353 visningar
7 svar

Ang. svampböcker

Maric

4 okt 2006 kl. 21:01

Så är jag så glad och upphetsad :-), då jag troligtvis imorrn får hem:Nya Svampboken av Holmberg & Marklund
Mycket bra att ha en vän som jobbar inom bokbranshen :-).

En rekommendation jag fick från detta forum, Tack.

0 328 visningar
5 svar

Ticka ? vilken ?

Alf Pallin

8 okt 2006 kl. 20:20

Den här svampen, tror det är en ticka, växer på en gråal.

0 284 visningar
11 svar

Konstig stinksvamp???

Jordan

9 okt 2006 kl. 12:59

Vad är detta för svamp? Jag har fått bilden mig tillsänd, och undrar om någon driver med mig eller är detta en svamp?

0 473 visningar
20 svar

Äter ni detta?

Siggan

9 okt 2006 kl. 14:04

Följande svampar är ätliga enligt flera källor, men jag har läst i tidningar senare (alltså efter att böckerna getts ut) att följande svampar inte bör ätas:
– rimskivling
– riddarmusseron
– sandsopp
– öronmussling

Är det nån som vet nåt mer om det? Rimskivlingen är ju jättegod, vill inte sluta äta den, har just börjat.

0 284 visningar
3 svar

I väntan

Lena M

10 okt 2006 kl. 09:25

på intressanta svampfynd så kanske någon kan säga vad detta är. De två först växte i sågspån på vedbacken. Den andra i gräsmattan.

0 4028 visningar
13 svar

Torka trattisar i ugn?

Eva

9 okt 2006 kl. 13:46

Jag tänkte prova att torka trattkantareller i ugnen.
Hur går jag till väga?

0 1830 visningar
26 svar

Svampkorg på ryggen?

Magnus

5 okt 2006 kl. 18:10

Är det någon som har tips på var jag kan hitta nån slags ryggsäckskorg eller en korg att hänga vid sidan? Skulle vara bra att ha då armarna inte är så starka.

0 222 visningar
0 svar

konstig svamp

martina

10 okt 2006 kl. 09:20

Är det någon här som känner till om det finns någon svamp som liknar blomkålssvamp, men som kan bli stor som en hel famn och som växer i lövskog (i Skåne)? När man tryckte på den kändes den “hårdare” än blomkålssvamp och det trängde fram brunaktig vätska.

0 299 visningar
17 svar

Varning !?

Marie

9 okt 2006 kl. 21:20

Jag har ett kanon ställe med trattisar och många som vill köpa.
Vad tror ni om att jag åker ut i skogen innan jägarna kommer och sätter upp en skylt med VARNING SVAMPPLOCKNING PÅGÅR!! HI Hi
Jag vill plocka SVAMP!!

0 251 visningar
4 svar

älgjakt??

tessan

9 okt 2006 kl. 21:29

jag undrar när jakten börjar i östergötland, eller den kanske redan har börjat? Kan man inte plocka svamp då?

0 319 visningar
6 svar

Men varför lämnade jag den?

Ann

8 okt 2006 kl. 09:48

Var ute igår och plockade svamp, hittade en som var stor som en basketboll och såg jättekul ut, blev lite nyfiken och funderade på att plocka med mig den hem, men tänkte, äh den är säkert släkt med fingersvamparna och giftig eller nått, och lät bli den, och nu ser jag att det var den ju naturligtvis inte alls, det var ju en Blomkålssvamp. Skall inte ut igen förens nästa helg, o då lär den var förstörd. Typiskt.

0 263 visningar
2 svar

I sågspån

Lena M

10 okt 2006 kl. 07:11

I väntan på att kunna gå i skogen igen så tittade jag mig omkring hemma. På vedbacken fanns tre arter och en fångade mitt intresse,
En långfotad svamp med en hatt som verkar gå något åt svagt turkos. Den var väldigt tunn och bräcklig och på hattytan låg som ett vitt puder som föll av när jag bröt av svampen. Är det någon som vet vad den heter ?
På tal om turkos, såg i söndags en sopp i den färgen vid ett kärr, hittar ingen i boken som stämmer ?

0 239 visningar
1 svar

Okänd för mig

Håkan.

9 okt 2006 kl. 09:16

Hittade mängder av bläcksvamp i en av stadens parker igår.  De är väl hundpinkade kan jag tro, men det går kanske att skölja av eller?

Sedan hittade jag ganska många av en sort jag inte hittar på bild här i forumet, och naturligtvis var ingen kamera med.  Men jag ska försöka att förklara.  Den växte i grupper om ett tiotal svampar i varje.  Hatten var cirka 8-10 cm tvärs över, brun och väldigt vågad i kanterna.  Skivorna och foten hade samma färg som blomkålssvamp och foten ...mer…

0 233 visningar
3 svar

okänd svamp

Monica

9 okt 2006 kl. 19:11

Jag hittade en svamp idag som liknade potatisar. de växte på en stig i tallskog. När jag delade på den var den mjuk och svart i mitten. vad är det för en svamp?

0 258 visningar
0 svar

Svamp igen, Bosnien

Maria.B

10 okt 2006 kl. 07:20

Tjena igen!
Har varit ytterligare en klass där våra nya medborgare lär sig svenska. Jag kanske kan få hjälp igen från mina beresta svampvänner.
Det gäller en svamp som liknar våran vårmusseron och som växer med plommonträd i en halvmåne runt stammen. alltså inte på båda sidor samtidigt. Den kommer bara när det har regnat från den ena dagen till den andra. Det här var den informationen jag fick.
Någon som vet?

0 226 visningar
3 svar

Bo Reyer

Lena M

9 okt 2006 kl. 09:55

Tack för ditt recept på kräftkantareller, det var superbt!

0 277 visningar
8 svar

Vågar man sig ut i skogen???

Maria

9 okt 2006 kl. 21:52

Älgjakten är ju nu igång för fullt.
Vill gärna ut och plocka mer svamp.Vad skall jag göra?? Stanna inne eller ge sig ut i skyddskläder?? Vad säger ni svampplockare där ute??

0 524 visningar
7 svar

Vadom detta?

Jocke

8 okt 2006 kl. 19:02

Hej
Jag har en svamp utanför huset som ser ut som bilden, vad kan det vara?
Jag vet, dålig bild, men jag hann inte ta bilden innan det blev mörkt!
Grässluttning, ganska torrt, det stod en vissen intill med lång fot!?

0 349 visningar
26 svar

skogen är inte bara svampplockning

Bo johnsson

8 okt 2006 kl. 09:01

då jag nyligen i en alltför tidig ålders bortgång går jag vidare i mitt liv i skogen så ofta jag kan!, det ger mej så mycket!, där kan jag få utlopp fär mina känslor och småprata med henne så jag råder alla som inte mår så bra själsligt att ut i naturen!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone