Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Någon som känner till om det finns någon svampklubb i Norrbotten. Bor i Piteå. Ställer frågan här eftersom jag vet att många från Norrbotten går in hit och läser. Om det nu saknas någon förening kanske man kan starta upp en? Samtidigt! Tack för en fint forum! Ett stort Tack till Michael Krikorev för allt jobb du lägger ner!
Hej!
Försöker lära mig skogsriska. hittar det jag tror är det (enligt minst tre källor), men är fortfarande osäker. I två av källorna står det att den kokta svamepen ska bli grågrön. Inte blir den det. Vissa små blir grå på ovansidan, de större sämskinnsfärgade. Under är de mer beige, men inuti kan de bli gröna. Är det ändå rätt svamp?
Har lagt svamp som plockades i hällregn i lördags på tidningspapper på uppvärmt golv och vissa blir svarta och blöta. Har kastat en del men är dom icke ätliga? Är det farligt att använda dom, dom har inte luktat något illa.
Tacksam för svar
Hej!
För någon dag sedan berättade en vän att en svampkunnig person tittat på hennes nyplockade Karl-Johansvampar och ratade nästan alla. Orsaken var ett ” svampangrepp” som min väninna inte kunde se men experten! Är det någon som vet om detta?
Lennart
När jag nu för första gången surfar i svampforum och frågar om stinksvamp, så blir det en fråga till:
Varför finns inte prickmusseron i databasen?
Det pratades nedanför om just prickmusseron, så jag blev nyfiken, men söker jag på det så finns den inte…
nej det är ingen ny kantarellsort utan bara en tillagningsidè. vill minnas att någon skrev om det här för någon vecka sedan och nu har jag provat och det var superläckert !!
kokte upp en lag med vatten salt socker och hela krondillsjälkar så att den smakade som en kräftlag.
la så i små fina kantareller och lät dem få ett uppkok på någon minut ! och, voila kantareller förvandlade till kräftor !!!
detta borde alla som gillar kräftor och har överskott på kantareller prova !
bo…mer…
Är det nån som har ett enkelt recept på kantarellsoppa? Hittar endast trattkantarellsoppor…man kanske inte SKA laga soppa på dom gula…
Massor av kantareller - hur gör jag innan jag fryser in dom bäst??
hjälp med en frågesports fråga. vilken del av svampen är störst 1.foten x.mycelet 2.hatten tacksam för svar// Josefin
Hej!
Var ute i går o plockade kantareller. Fick bra med kantareller, trattkantareller o taggsvamp.
Skörden skänkte jag till min väninna o hennes familj.
Det som gjorde mig ännu gladare än att ge bort svampen till dem, var att min väninna tar med sig kantarellerna till sitt arbete som är på ett äldreboende o tänker bjuda på stuvad kantarell macka. Hennes kommentar var att
“det är väl ingen som tänker på att de äldre längtar efter något gott som smakar något” o tydligen had…mer…
Nu börjar ju älgjakten här nere i Västergötland. Är en stor svampentusiast sen några veckor tillbaka. Har insett att det fortfarande finns en del god saker att hämta där ute. Skall man hålla sig inne eller skall man ta på sig ngn typ av andra kläder? Någon som har tips om svampplockning under jakttiden??
Hej!
Bifogar bild på 2 st arter som jag hittat växande på ruttnande kremlor. Den övre arten hittade jag idag, de nedre för några veckor sedan. Jag vill ha det till att den nedre arten är gråkremling (Asterophora parasitica).
Vad jag framförallt undrar över är den övre arten? Den ser ju inte ut som någon kremling jag kunnat hitta i mina få böcker… Den ser snarare ut som en Pholiota, tycker jag, åtminstone på skivorna.
Någon som kan sprida ljus över detta? Tacksam för all h…mer…
Finns hur mycket som helst.
I går plockade jag 17 kg och i dag 10kg.
Jag lovar att det känns i kroppen nu, lite öm här och där men det var det värt.
Allt är sålt.
Tråkigt med älgjakten nu, har ett så bra svampställe med mycket mer att hämnta.