Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 273 visningar
4 svar

en murkla

Lena M

2 okt 2006 kl. 16:04

tror jag att det är. Sprött kött i hatten som var vikt över foten och den var ihålig när jag bröt den. Bara denna såg jag.
Hösten är här och trattkantareller kommer med stormsteg. F.n regnar det och det gör ju inte saken sämre. Och så alla dessa vackre höstfärger som kommer nu, det här är min favoritårstid.

0 333 visningar
6 svar

vilken trattskivling?

Bo E

2 okt 2006 kl. 14:07

Brunbeige hatt med ljusare ganska seg fot. God aromatisk doft och ganska neutral smak.
Påminnande om mycket unga jättetrattar, fasst alltså inte vita.
Växte i riklig mängd på nedfallen ekbark under död ek.
Vad kan det vara?

0 376 visningar
1 svar

Phellinus conchatus

AnnaLena Forsman

2 okt 2006 kl. 15:00

Undrar om någon av er har någon vetskap om denna ticka?
Lukt? Flerårig?
osv?

0 298 visningar
1 svar

till Franco

pfifferling

2 okt 2006 kl. 15:00

hittade du stället kan jag hjälpa till mer

0 326 visningar
8 svar

snöbollar

pfifferling

30 sep 2006 kl. 10:44

kom inte med här är dom

0 356 visningar
5 svar

mängder av......just det!

Nina A

1 okt 2006 kl. 17:55

dessa vackra fingersvampar fanns banne mig ÖVERALLT!!! tror jag räknade ihop till ett 15-tal stora högar av fingersvamp, de har _exakt_ samma färg som blomkålssvamp

nästan så jag önskar att man kunde äta dom, är det någon som vet om det är helt kört att provsmaka/laga mat på?

otroligt synd om så vackra svampar får mätta larvmagar och inte min :D

0 351 visningar
3 svar

Illgrön vacker svamp...

Therese T

1 okt 2006 kl. 19:13

Har läst här på forumet ett tag, tycker det är fantastiskt roligt och intressant !
Bifogar bild på illgröna vackra svampar jag hittade i dag.
Även en bild på fin röd flugsvamp men den är från förra året.
Bilderna är tagna med mobilen så de är inte av fantastisk kvalitet.
Hittade inte så mkt matnyttigt dock, lite torra svarta trumpetsvampar, någta ynka trattkantareller och ett par taggsvampar av den gula sorten.
Snustorrt i skogen fortfarande.

0 338 visningar
10 svar

Vilken svamp?

Fru zaqrisson

1 okt 2006 kl. 17:11

Någon som kan hjälpa mig att artbestämma den här svampen

0 336 visningar
4 svar

Jag har hittat den!!!

Stella

1 okt 2006 kl. 09:56

en av min tre “önskesvampar” denna höst (de tre är: stolt fjällskivling, svart trumpetsvamp och blomkålssvamp)!

Nämligen blomkålssvampen, som lite försynt växte i “min skog” bara 200 m från huset!

Men jag har en liten fråga, som jag har sett på era bilder så kan de bli rätt stora, upp till fotbollsstorlek. Denna som jag hittade var bara en 10 cm i diameter. Kan jag låta den stå på tillväxt ett tag eller bör jag ta den med en gång. Den var ljus och fin fortfarande. Med tank…mer…

0 442 visningar
3 svar

Näring?

Per Hassel

22 sep 2006 kl. 10:22

Hej jag är en kockelev på Lärnia i Karlstad och jag håller på och läser om svamp just nu. Jag undrar lite vad det är för näringsämnen i svamp.

Tack på förhand

0 1181 visningar
3 svar

blomkålssvamp - risk med alltför gammal svamp?

Kjell Rilbe

2 okt 2006 kl. 10:28

Hej!

Hittade till min stora glädje en blomkålssvamp i helgen. I min bok (Holmberg & Marklund 1996) står att man skall plocka den innan den blivit brun, annars kan den bli besk.

Finns det någon annan risk än rent smakmässigt om man tar ett exemplar som är “för gammalt”?

Mitt exemplar hade litet grönmögel på ett par ställen och såg litet vattnig/brun/rutten ut på några flikar. Jag skar bort dessa fula bitar med god marginal. Kan man göra så eller bör man helt avstå från att…mer…

0 693 visningar
14 svar

Lustig skivling på träd

Bengt Saxmark

25 sep 2006 kl. 22:12

Hittade denna i en hålighet på en levande alm. Den satt inte fast i trädet så den levde väl på jorden i hålet. Har aldrig sett liknade svamp. Luktar skumt som liknar klorbassäng men är förmodligen inte rätt definition. Skivorna är svagt rosa och hatten filtaktig. Stor strumpa men ingen ring. Vad kan detta vara månde?

0 258 visningar
6 svar

Mycket svampar i skogen

Marina

2 okt 2006 kl. 12:32

De här svamparna har vi plockat igår. Och det är bara en del av dem, för att vi gav bort helften. Mycket taggsvampar och trattkantareller efter regnet. Har set arggrön också. Den är vacker. Synd att tog inte kamera med. Förrästen, har läst i en utländisk sajt att den är ätlig.

0 337 visningar
3 svar

Liten söt svamp

Trumpelisa

2 okt 2006 kl. 08:42

Har i min rabatt hittat små svampar. Rund vit hatt som liksom spricker i kanterna, små bruna fräknar och mitt på hatten ett brunorange “öga” . De ser så himla pigga ut. Någon som vet vad det kan vara? Tyvärr har jag ingen kamera.

0 451 visningar
2 svar

förvara i salt

jussi halonen

2 okt 2006 kl. 13:03

Försökte hitta instruktioner hur man förvarar riskor och kremlor i saltlager? Många frågar mig eftersom jag kommer fr Finland där man gör så.

0 444 visningar
4 svar

rund svamp

Patrik

1 okt 2006 kl. 19:03

Hej! Jag var ute i skogen häromdagen och sprang på en svamp som jag inte kände igen. Jag är inte så kunnig om svamp overhuvudtaget så detta kanske är en en vanlig svamp..vad vet jag. Den är iallafall vit och helt rund och stor som en golfboll.Innuti är den oxå vit och mjuk. Undrar om det är någon som vet vad detta kan vara

0 210 visningar
0 svar

Hur lägga in bilder

Ingrid

2 okt 2006 kl. 12:16

Nu är jag väldigt lat! Jag vet att jag kan söka själv men jag frågar direkt istället.  Skulle någon vilja tala om för mej vilka inlägg som handlar om att lägga in bilder. Mikael eller Lena M kanske… Jag vet att du slet ditt hår ett tag över detta.
Vi har införskaffat en ny telefon som förutom att man faktiskt kan ringa i den så tar den bra bilder. Tror vi.

0 426 visningar
5 svar

"Badbassängssvamp"

Ingrid

27 sep 2006 kl. 22:14

På en svamputflykt hittade vi en
svamp som luktade otroligt mycket klor. Luktade badhus lång väg.
Kan expertisen på forumet säga mej
vilka svampar som har en stark klordoft. Tyvärr blev svampen slängd men jag har en minnesbild av den.(skulle kunna vara en typ av rödskivling)Om jag får några förslag kan jag själv via böckerna artbestämma den. Har tyvärr ingen bild.

0 986 visningar
4 svar

Nationalparker

Johan A

2 okt 2006 kl. 10:23

Hej
Får man plocka svamp i nationalparker?

0 211 visningar
1 svar

per d

freya

2 okt 2006 kl. 11:07

har lige fået 2 numre af “natur og trädgård”, så de sender altså også til Danmark. Måske skal du bare forsøge igen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone