Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Oj, vad roligt det var att se svampinslaget i ABC (lokal-TV)nyss, där Michael Krikorev guidade reportrarna i svamskogen.
Jätte kul!
Se inlägget “Hade för bråttom”.
Förslagsvis “Anna N-län” kul att se var vissa svampar håller till ju :))
rimskivling och blåmusseron ?
Ju mer jag läser era inlägg och svaren, destå mer osäker känner jag mig.
Rimskivling har jag plockat i många år och de brukar se ut som dessa.
Däremot har jag aldrig tillagat blåmusseron, utan gett dem till grannen( som nu har flyttat )
Kan säga om de sistnämda, att foten i genomskärning har samma färg som hattköttet, blått. Vad tror ni?
Hej! Jag undrar hur länge kantareller (förvällda) kan ligga i frysen?
Hej!
Jag är en ny svampplockare (men gammal svampälskare). Senast jag plockade svamp var för si så där 15 år sen med min mor och då var det bara kantareller som gällde.
Har dock blivit rejält intresserad efter att ha kollat lite på siten i en vecka.
Hur som helst. Var en bit utanför kungälv, och har lite svamp som jag skulle vilja ha identifierade.
Jag har följt principen att sånt jag tror är kantareller eller trattkantareller har jag tagit, och sånt som jag har antagit vara ...mer…
Hej :)
Syrran o jag var ute plockade lite svamp idag.
Inte värdens bästa bildkvalite men hoppas att det går att se vad det är ändå.
Bild 1. K-J o Granblodriskor
Bild 2. Luktade såpa eller var det larits vi kunde inte enas, förslag på vad det kan vara för svamp vore tacksamt.
Bild 3. 2 bilder, kan det vara Strecknagelskivling?
Bild 4. Förslag på svamp som växer på trädstam?
Hejsan,
Jag tänkte prova lyckan och försöka hitta Goliatmusseron i Gästrikland.
Var jag förstått är det framförallt aldrig helt avverkad tallhed man skall leta på bland mossa och bärris.
Jag har också förstått att man så här långt söderut i vårt land ska leta där berg i dag finns i tallheden.
Några mer ledtrådar och tips någon vill dela med sig av?
SKULLE VARA KUL OM NÅGON VILLE PLOCKA SVAMP MED MIG I SKOGARNA I BOTKYRKA. JAG BOR I NORSBORG.
Idag vid upptagnning av potatis upttäckte jag runda vita svampar i tennisbolls storlek och vissa något mindre, liggande under jordytan, vid grävning efter potatis upptäckte jag dom. Trodde först det var röksvamp men under jorden? Kan någon ge en förklaring månne??
Igår slutade jag jobbet innan det hunnit bli mörkt och tänkte ta mig en liten skogspromenad.
Redan i parkerna vid områdena Hjärsta och Baronbackarna var det gott om kremlor, rodnande flugsvamp och enstaka kungs- och snöbollschampinjoner.
Nära bron över motorvägen i den lilla skogsplätten mot Vivalla växte en blomkålsvamp på gångstigen! Tyvärr mosad av cyklister och fotgängare! Medan jag retade mig på dessa “svampmarodörer” kastade jag en blick åt sidan och upptäckte en ännu ...mer…
Hittade denna fina trippel idag. Oddset blev fina 98, 34 gånger pengarna.
...och Fungo Nero…skall vi försöka synka en tid som vi kan gå ut i skogen? Gärna i Åkersberga trakten?
Jag tjatar på... Tycker Webmaster (Michael) att det är olämpligt att byta rubrik i en tråd? Jag tycker – som jag tidigare skrivit – att det är väldigt bra för att man lite lättare kan välja vilka inlägg man finner mer intressanta att läsa. (tidsbrist ni vet) Skribenterna lär sig snabbt att göra en kort intressant beskrivande rubrik. Så, min fråga; kommer buggen tas bort eller förädlas att bli en valmöjlighet när man skriver svar i en tråd?
Hörde nån gång talas om att man kunde se om det var giftsvamp genom att droppa nån sorts syra på svampsaften. Någon som vet något om det?