Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 339 visningar
6 svar

Svart trumpet svamp

Keijo

7 sep 2006 kl. 12:32

Vilka marker hittar man denna svamp, är det samma marker som trattisar?

0 179 visningar
0 svar

Gulbrun trumpetsvamp

Therese

7 sep 2006 kl. 16:20

Hittade idag ett hav av denna underbara svamp!!! Tråkigt bara att det är så sällan som de blir hyfsat stora svampar av dem..
Är detta en relativt vanlig svamp?? Är inte så jätte haj på alla sorter än som ni kanske märker…

0 192 visningar
1 svar

Höga Kusten

AH

7 sep 2006 kl. 14:50

Hej!
Någon som känner till om det finns svampkurser, -exkursioner eller -utsällningar i Höga Kusten-området?

0 697 visningar
2 svar

nejlikbroskskivling

eva

7 sep 2006 kl. 13:53

Haj jag skulle vilja ha recept på nejlikbroskskivling

tack på förhand

0 904 visningar
6 svar

purpurfingersvamp

Lena M

6 sep 2006 kl. 09:43

Klas. Fick en bild skickad av min kompis och så här såg den ut ute i naturen. Häftig tycker jag och lila. ( purpur går väl mera åt rött )

0 854 visningar
17 svar

Torka sandsopp ?

Lena M

6 sep 2006 kl. 12:22

Kommer inte ihåg vem som nämde, att torkad sandsopp smakade som murklor. Tänker prova, men tar jag bort porlagret på svamparna ?
Tack på förhand!

0 258 visningar
0 svar

Färg variationer av hatten

Franco Matli

7 sep 2006 kl. 13:01

Denna bild visar hur stor är färg skala inom samma art, i detta fall Rävriska.Färg och form är 2 karakterer som kan skifta ganska mycket inom samma art. 

0 234 visningar
5 svar

färgskiftningar

Katarina

4 sep 2006 kl. 11:45

Hej! Jag var ute och plockade stora mängder Karl johansvamp och andra soppar i går. Svampara hade olika färgskiftningar på hattarna, allt från mörkt- till blekbrunt. Upptäckte att en del luktade starkare än andra. Inga´svampfötter skiftade i rött men jag smakade på dem för säkerhets skull då jag ville vara klar med att inte ha plockat någon bitter gallsopp. Efter tillagning såg jag att hattskinnet hade skiftat i färg. På vissa svampar såg det grönt (!?) ut, på vissa gult oc…mer…

0 216 visningar
4 svar

Rimskivling? 2 olika

Mårten A

6 sep 2006 kl. 19:54

Hej. Var på svampexkursion igår och en bekant pekade då ut en gulaktig stor skivling som rynkad tofsskivling (Nr 1 på bilden). Lite toppig form, ljusbruna skivor, lite pudrad på toppen, smal fot med ring. Stora exemplar uppvikta kanter som var spruckna.
Senare hittade vi en annan svamp som var mer ljusbeige och även den lite rimfrostig. Som liten rynkad kant. Den har tjockare fot upp emot 25mm i övrigt ganska lika. Se bild 2.

Är detta rimskivling? Är det samma sort? Mycket tacksam för…mer…

0 237 visningar
1 svar

Blodriskor

Birgitta D

7 sep 2006 kl. 10:46

Vilka mängder det finns nu och tack vare Nya svampboken kan man ta till vara en hel del då de tipsar om att kanterna oftast är larvfria och det stämmer. Fick ihop 2 liter rensade igår.

0 7757 visningar
10 svar

Hur rensa soppar?

Lena B

6 sep 2006 kl. 20:02

Har just kommit hem med en korg fylld av diverse soppar.
Skall sporer och hatthud bort, eller skall man bara ta bort angripna delar ??

0 161 visningar
3 svar

Till Franco alt Mikael Krikow

Christian Nilson

7 sep 2006 kl. 11:12

Franco/Mikael- Ni verkar kunna det här- var på gotland i Helgen och hittade en sopp jag aldrig sett
lik KarlJohan i formen med mycket bullig fot- rödgulaktig hatt samt
ilsket gul fot som avtog mot korall röd med ett korallrött ådringsnät på foten- han tyvärr inte se ordentligt hur rören såg ut men jag uppfattade dem som mörktbruna alt röda- är det blodsopp eller eldsopp eller möjligtvis Djävulssopp?

/christian Nilson

0 258 visningar
8 svar

Stolt fjällskivling???

Nikke nybörjare

6 sep 2006 kl. 22:43

Nu är jag i farten igen kan detta vara stolta fjällskivlingar?

0 440 visningar
2 svar

svamp i Hässelby

farmor

7 sep 2006 kl. 01:31

När jag var ung - för så där en hundra år sedan - brukade vi hämta massor av svamp i skogarna runt Lövsta väster om Stockholm. Undrar så om skogarna finns kvar och i så fall om svampen där inte är nedtrampad eller uppäten. Någon som vet?

0 179 visningar
2 svar

Blomkålssvamp

Stina

7 sep 2006 kl. 00:09

I dag fann jag två fina blomkålssvampar i Nordsjälland/Danmark. Det är ovanligt på dessa trakter. Dessutom var det inte en tall i närheten. Ren granskog.  Jag trodde att blomkålssvampen enbart var knuten till tall. Är det nogon som vet mera härom.

0 177 visningar
2 svar

stolt fjällskivling

Carin

6 sep 2006 kl. 16:35

Jag skulle vilja ha tips om hur man bäst tar hand om fjällskivlingen. Går det att frysa den och i så fall hur ?

0 149 visningar
0 svar

Inga sotvaxskivlingar

Tommy

7 sep 2006 kl. 09:12

Jag har inte hittat några sotvaxskivlingar detta år,  har besökt platser där jag hittade massor i fjol. Är det för tidigt eller är det ett “dåligt år” för dem? Tycker de är så goda tillsammans med KarlJohan.

0 1335 visningar
8 svar

´Hattmurkla/förväxlingssvamp

Hannah

6 sep 2006 kl. 19:23

Har idag varit ute i skogen och hittade ett gäng roliga svampar som jag tog med hem för identifiering. Jag är absolut säker på att det är svart/vit hattmurkla.
Hittade ett stort antal på ganska liten plats, där färgen växlade från nästan vit, ljugrå, mörkgrå till helt svart.
Nu till min fråga;
Jag har förstått att svart stenmurkla anses som ätlig, men kanske inte direkt god. Men jag skulle ändå vilja testa, så därför undrar jag nu om det finns några “förhållningsregle…mer…

0 396 visningar
6 svar

Rimskivling (?) och blomkålssvamp

Bittan

3 sep 2006 kl. 16:20

Här kommer en bild på rimskivling (?) från växtplatsen samt en bild på en blomkålssvamp jag plockade för en stund sedan (vikt drygt 1 kilo).
Har någon något speciellt recept för blomkålssvamp - vilka kryddor kat t ex passa om jag steker den?

0 152 visningar
3 svar

Rimskivling

Johan Holmberg

6 sep 2006 kl. 19:58

Hittade idag i en mossig tallskog massor med svamp enligt bifogad bild. Kände igen den i min svampbok som “rynkad tofsskivling”, som jag förstår för närvarande heter rimskivling, och kanske kommer att heta rimspindling. Rimfrosten på de unga exemplaren var tydlig, och de äldre sträckte ut sina hattar som också oftare skiftade i gyllengult, och hade en skör, löst sittande ofta trasig ring kring foten. Doften klart angenäm.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone