Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Undrar vad bästa sättet är för att “få ut bästa möjliga” från soppar & taggsvampar. Torkning, infrysning eller vad är lämpligast?
Hej! Jag och min pojkvän var ute och promenerade i skogen, och hittade några svampar. Genom hemsidan tycker jag att de ser ut som karljohan och brunsopp men hur ska man kunna veta säkert så länge man inte är expert. Kan dess svampar på något sätt vara farligt giftiga, soppar verkar inte så fraliga eller kan man chansa på att det är dessa jag tror och prova?
Hej
Bor i Kalmar och söker kantareller men hittar bara trattisar. Var finns de? Vilken typ av skog? Vilken miljö?
Tacksam för svar
Hej,
Följande kremla hittades i äldre mossig grandominerad skog i västra Medelpad i lördags.
Hatt 7 cm, regelbunden, utbredd, mörkt olivgrön/militärgrön, nästan svart mot mitten, matt i torka.
Skivor rätt täta, vidfästade, ljust vitbeige, med små, mörkt brungrå fläckar (liknande dem man kan se på bl.a. sillkremlor). Smak tämligen mild. Lukt rätt svag, “som en typisk kremla”. Sporpulver blekgult.
Fot rund, vit, 1 cm upptill, lite grövre nedtill, c:a 7 cm lång.
Trots nä...mer…
Helt ny på svamp och vill få ett råd - skall vi börja äta våra “häxringar” i gräsmattan? Skall de torkas först? vad blir bäst sedan?
vad är snylting förnågot, är det farigt att äta angripen svamp
Finns risk att bli dålig av svampen även om den synligt bara är litet angripen och man skär bort de delarna med god marginal?
ÄR den stor, finns det nå svamp i skog och mark i västerbotten i år? Är det någon som har koll på det?
Är rätt novis på denna fronten så jag är mycket tacksam för svar :D
Må så gott!
Någon som sett nya små karl johan det blev lite stopp men hoppas på en ny start det har ju kommit värme.
Hej!
Eftersom jag själv gått bet på att artbestämma denna svamp så vänder jag mig till alla duktiga svampexperter i vårt avlånga land.
Svamparna växte i totalt mörker i källaren under huset och kom upp ur en springa mellan cementgolv och en halvrutten trätröskel. Miljön är relativt sval (10 - 15 grader) och med ganska hög luftfuktighet - typ jordkällare. Vid tidpunkten för fotot var svamparna gissningsvis 6-8 cm höga, men när jag kom hem från semester en vecka senare låg d…mer…
Är alla svamparter lika utbredda över sverige eller finns vissa mer på ett ställe än andra?
Vet inte om jag vågar mig in.. Tonen verkar ganska hård. Det är kanske ingen sida för en amatör?Verkar farligt att kalla svamp för något annat än sitt rätta namn.. PÅhopp verkar vara straffet?! Är det så?
Gör ett litet försök i alla fall.. Bor i Hbg sen ett par år o har bara provat plocka svamp en gång i livet. Tyckte dock det var himla kul o skulle vilja lära mig mer. Har pratat med folk.. svampfolk.. o på min fråga om jag skulle få följa med nån gång blir svaret ALLTI…mer…
Har i dag hittat en coklad-brun svamp.Den har skivor som är fria täta svagt rosa, hatten är svagt pucklig med lite mökare färg mitt på. Foten är lång, smal, med lite ränder på. Jag önskar jag kunde sända foto. Tyvärr, vem vet? Cajsa
Hej.
Jag älskar kantareller men vet inte vilken tid på året som är bäst. Kan det finnas nu i mitten av aug?