Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 98 visningar
1 svar

trattisar varaktighet?

tobias

11 okt 2004 kl. 04:48

Hej? Jag undrar hur länge trattisar håller i kylen eller på balkongen där alla mina lådor står nu. jag har även rödgul trumpetsvamp blandat. Jag har hört att de rödgula håller ett bra tag där det är svalt, är samma för trattisarna?

0 1373 visningar
3 svar

Använda micro till förkokning inför frysning?

Anna Tulldahl

11 okt 2004 kl. 22:15

När timman blivit sen har jag några gånger prövat att slänga in svamparna i micron i stället för att låta dem stå och släppa ifrån sitt vatten i en stekpanna eller kastrull.

Resultatet ser i alla fall ut precis som när jag förkokat svampar i stekpannan.

Fördelarna är att det går snabbare, mindre eller enklare disk och mindre arbete om man vill hålla isär olika sorter.

Har någon annan erfarenhet av att använda micron för detta?

Kanske finns det nackdelar som jag inte ä...mer…

0 142 visningar
2 svar

Om svamp....

Birgit

12 okt 2004 kl. 23:21

Hej. Jag har läst om alla ni som har hittat trattisar! Vi har varit ute flera gÃ¥nger här i SkÃ¥ne utan att vi har hittat nÃ¥gra. Men vÃ¥rtig röksvamp och stolt fjällskivling har vi hittat i massor. Det fÃ¥r duga tills vi hittar vÃ¥rt ställe….!

0 4505 visningar
9 svar

rödgl trumpetsvamp

Jennie

11 okt 2004 kl. 00:15

hej! har för första gången hittat flera liter svamp och det visade sig vara rödgul trumpetsvamp. trodde först att det var trattkantareller och dom ljuvligt goda.. men är det någon större smak skillnad på trattisar och rödgul trumpetsvamp. har läst att de skall vara lika goda men är det någon skillnad på smaken?

0 177 visningar
2 svar

Svampallerigi

Zsolt Szanto

11 okt 2004 kl. 12:27

Min syster blir mycket dålig när hon äter svamp. Framförallt llamående, kräkningar och huvudvärk. Hon har i huvudsak vid dessa tillfällen ätit soppar och trattkantareller. Jag har tillagat dessa svampar till pajer och såser. såser

Jag undrar om det finns sätt att tillaga svampen, välja ut vissa svapmsorter, eller hur jag handskas med svampen som kan göra att svampen inte framkallar det som verkar vara allergiska reaktioner hos min syster?

Tips på litteratur?
Tips var man kan fÃ...mer…

0 3493 visningar
10 svar

Vin till trattkantarellsoppa?

Zsolt Szanto

10 okt 2004 kl. 10:58

Jag efterlyser förslag på goda viner till en trattkantaellsoppa. I soppan ingår förutom självklart tattisar även bland annat ädelost, sherry, ruccollasallad och craime fraiche.

Tack på förhand

0 103 visningar
1 svar

Trattisar och förväxling

Erik

12 okt 2004 kl. 11:59

Hej,

Som novis när det gäller svampplockning har jag en fråga om förväxling av trattisar. Vilket/ vilka är de säkraste sätten att skilja dessa från toppig giftskivling? Speciellt på mindre exemplar.

Mvh/ Erik

0 147 visningar
4 svar

Champinjon?

Mats T

8 okt 2004 kl. 00:59

Hej, Denna hittades iskogarna runt Östersund idag. Med mina ganska oerfarna ögon kan jag bara få det till att vara en champinjon.
Är det så och isåfall vilken art?

0 155 visningar
3 svar

Eksillkremlor

Michael Krikorev

11 okt 2004 kl. 01:40

Som en fortsättning på mitt tidigare inlägg som beskrev sillkremlor kommer här en färsk bild på nyplockade eksillkremlor. De är plockade i torsdags i parkmiljö i Stockholm, och det är verkligen en fascinerande färgvariation som de uppvisar.

0 91 visningar
2 svar

Orageröd svamp?

Ludde

11 okt 2004 kl. 12:02

Var ute o plockade trattisar i lördags, o hittade 2 svampar med ca 15mm diameter över hatten. Dom var 3-4 cm långa o lyste orangerött. Vad kan detta ha varit?

0 92 visningar
2 svar

Helfrysna trattisar

Ola

10 okt 2004 kl. 20:43

Var idag ute och plockade trattisar. Vi i Västerbotten har haft några kalla nätter och svampen var som ispinnar men väldigt fina.

Min fråga:
Har någon erfarenhet om hur dessa frusna trattisar fungerar. Om de smakar sämre, kan man tina dem och sedan rensa osv?????

0 117 visningar
5 svar

Vad är detta för svampar?

Christian

9 okt 2004 kl. 19:57

Hej!

Svamparna på följande bilder växer i mina föräldrars trädgård. Är det någon här som vet vad det är för svampart?

http://w1.218.comhem.se/~u21805797/DSC00111.JPG

http://w1.218.comhem.se/~u21805797/DSC00113.JPG

0 175 visningar
5 svar

Smörsopp

Annika Sandström

10 okt 2004 kl. 17:14

Har plockat jättefina smörsoppar i dag, men läste att dessa kan orsaka allergiska reaktioner.. Vet någon vilken typ av allergiska reaktioner man kan få? Bör jag avstå från att äta dom?

0 98 visningar
0 svar

Äntligen trattisar!!

Regina

10 okt 2004 kl. 23:24

Så stod dom där, trattisarna. Som jag har letat!!! Min chef tog mig med till skogen runt Grödinge och se där var dom. Nu har min chef världens hållhake på mig men det var det värt ;-). Jag ska följa Bo Reyers förslag och skänka alla dessa rensade trattisar till min bror som jobbar 25 timmar om dygnet och inte hinner plocka själv.

0 133 visningar
1 svar

Musseron?

Mattias

10 okt 2004 kl. 22:16

Idag plockade jag 2-3 kg svamp som växte i en halvcirkel i utkanten av en barr/björkskog öster om Uppsala. Har tyvärr ingen bra svampbok hemma.

0 173 visningar
1 svar

Förvälla trattar?

Spjerne

10 okt 2004 kl. 20:05

MÃ¥ste man förvälla trattkantareller eller kan man frysa in dom efter rensningen och sedan använda dom “direkt”?

0 102 visningar
2 svar

Vilken Svamp?

Wallenborg

10 okt 2004 kl. 16:51

Hittade dessa i skogen idag. Är det musseroner av något slag?

0 128 visningar
3 svar

Är detta en Stolt Fjällskivling?

Åström, Småland

10 okt 2004 kl. 15:51

Hittade många vackra som denna. Är det en Stolt Fjällskivling? Beskrivningen stämmer, vill bara vara säkert

0 126 visningar
2 svar

är denna svamp ätlig?

stefan

10 okt 2004 kl. 14:48

orangegul hatt med ljusfot, lätt fjällig hittad i bokskog
mvh
stefan

0 108 visningar
0 svar

viramins

Grace L

10 okt 2004 kl. 17:00

Jag skulle jäna veta vilken vitaminer finnes i svamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone