Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 291 visningar
3 svar

Så svårt

Lena M

18 jun 2010 kl. 09:27

Har samlat på mig d.i.v svampar som jag försökt artbestämma men jag behöver er hjälp, jag har bara gissningar att komma med.

1. Kan det vara ” sidentrådskivling ” ? Växte i blandskog, hatthuden sidenmatt, ingen doft, smak.

2.Liknar “gul kragskivling” men har ingen ring / krage på foten så jag undrar, vad är det då ?

3.Här är min gissning ” tegelröd slöjskivling “.

Få se om jag lyckats med någon av dem, men tveksamt :)

0 348 visningar
4 svar

Första soppen

Alf Pallin

15 jun 2010 kl. 18:13

Hittade årets första strävsopp, björksopp samt föränderlig tofsskivling i söndags 13 juni.
Björksoppen fräch och fin utan larver.

0 548 visningar
4 svar

Svampfynd på tallhed i Rättvik

Micke, Leksand

17 jun 2010 kl. 12:48

Såg just detta när jag gluttade på nätet. Vet någon var det är bäst att leta kring Rättvik?

0 346 visningar
1 svar

kantareller

barnenstradgard

17 jun 2010 kl. 18:34

Har kantarellerna kommit?

0 325 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Egon

17 jun 2010 kl. 17:10

På levande ek i skåne

0 303 visningar
8 svar

På alstubbar

Lena M

17 jun 2010 kl. 10:46

tillsammans men föränderlig tofsskivling växer ett 10-tal mörkbruna skivlingar med brun fot och jag vet inte vad det är, kan någon tala om för mig vad ?

0 144 visningar
0 svar

En del svamp blev det...

Också hungrig

17 jun 2010 kl. 12:34

0 408 visningar
3 svar

Hätta?

NadaL, Umeå

17 jun 2010 kl. 08:42

Växer i små grupper på murkna, mossbevuxna lövveden (hägg, gråal). Hatt 1-4 cm i diameter, hygrofan.
Lukt (usch) nitrös.

Kan det vara blek rynkhätta, Mycena niveipes?

0 409 visningar
2 svar

Göteborgs universitet om svamp

Maria Göteborg

14 jun 2010 kl. 19:29

Sökte på Göteborgs universitets hemsida och hittade då ett pressmeddelande som borde passa in här:

http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/japansk-delikatessvamp-hittad-i-sverige.cid942344

0 388 visningar
3 svar

Blek rynkhätta?

Karin W

14 jun 2010 kl. 21:37

Mycena niveipes? Kan det stämma eller finns andra förslag? Den växte i en fuktig blandskog på lövved.

0 641 visningar
20 svar

Havsörnsbo nedsågat!

Frida T

10 jun 2010 kl. 07:09

Undrar hur den personen tänkte?
http://nwt.se/karlstad/article721614.ece

0 5599 visningar
21 svar

Lackticka (Ganoderma)

Thim

13 jun 2010 kl. 18:59

Helt säker på att detta är lackticka som vi hittade idag. Såg mycket mer men plockade bara så mycket som behövs för medicinala teer. Någon som vet exakt vilken art det är??

Mvh

0 513 visningar
7 svar

Xylaria carpophila

svampstaff

15 jun 2010 kl. 17:14

Ollonhorn, om nu någon funderat på hur såna ser ut menar jag..

0 338 visningar
3 svar

Hättor

Lena M

16 jun 2010 kl. 07:45

Det börjar dyka upp d.i.v små skivlingar och här är två, vad jag tror är hättor.

Rättikhätta kanske, vad som gör mig tveksam är att det står att det är en höstsvamp.

Flåhätta gissar jag på utifrån den gula färgen, men det är bara gissningar och någon får gärna tala om vad.

0 311 visningar
2 svar

OKÄND GUL SVAMP

Bo E

14 jun 2010 kl. 15:31

I söndags hittade jag en svamp som vid första åsynen liknade en vinternagelskivling men som hade ljus fot och ljusa skivor som nästan drog åt laxrosa
Doft mycket fyllig “svampdoft”

Växtplats gräsbevuxen blandskog med enstaka större tallar men övervägande ungsly av björk och ek.
Svampen växte på en förmultnad björkstam / gren med konsistens typ näverskal med pappersfyllning…

Finns det någon i flamulinasläktet som kan stämma eller är det något annat?

0 481 visningar
3 svar

Föränderlig tofsskivling?

Mattias T

14 jun 2010 kl. 21:45

Hej på er.

Jag har hittills aldrig plockat Föränderlig tofsskivling för att äta, men tycker det är spännande och skulle vilja lära mig mer så att jag blir säker på den.

Här är två bilder på något knippe som jag plockade i dag. Jag inbillar mig som sagt att det är ovan nämnda svamp (växte på ett dött lövträd), men skulle bli jätteglad om någon hade kunnat komma med några bra tips och synpunkter på hur jag skall bli säker på den.

Jag är för mycket av en nybörjare…mer…

0 468 visningar
10 svar

Rostig lundtur

Jan A, Uppsala

13 jun 2010 kl. 20:10

Strax före dagens åskregnväder tog jag en liten lundtur för att titta till växtligheten, först de gamla svartöronen på liggande, fälld almstam. De ser ut att vara perenna…
Och en av de okända tickorna på bild 1:2 i ”Kvällspromenad” hade blivit betydligt vackrare efter regnet.

0 481 visningar
1 svar

Vilken svamp?

svampstaff

16 jun 2010 kl. 04:37

Är det som bl.a orkidéerna Neottia nidus-avis (Näsroten) och Epipogium aphyllum (Skogsfrun)måste bilda mykorrhiza med för att gro?

0 1844 visningar
10 svar

Inte svamp, men däremot en äcklig insekt. Hjälp mig?

Dotter till honom

13 jun 2010 kl. 23:24

För kanske 3 veckor sedan fick jag uppleva något av det mest obehagliga ting jag någonsin upplevt. Det var natt, klockan var kanske 00.00-01.00. Fönstret på toaletten var öppet och lampan var tänd. Toalettdörren var öppen och jag stod precis utanför toaletten framför en spegel. Helt plötsligt hör jag ett himla mörkt surrande…nästan brummande. I spegeln såg jag att det var ett HISKELIGT stort flygfä! Min första reaktion var” Stor äcklig insekt,,stänga dörren!” Tänkt och gj…mer…

0 734 visningar
4 svar

Hjorttryffel eller?

Clas

15 jun 2010 kl. 11:02

Hej,

Jag var ute och skulle gödsla min lilla bambubuske och krafsade då undan barken som täcker marken och till min förvåning hittade jag någon sorts tryffel…

Någon som vet vad det är för sort?
Den är kanelbrun på utsidan och ca 20 mm stor, insidan ser marmorerad svartvit ut.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone