Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 318 visningar
2 svar

Om oss och skogen i UNT

Jan A, Uppsala

25 dec 2009 kl. 08:29

I Upsala Nya Tidning har i veckan publicerats två artiklar om skogen och vad ‘vi’ tycker om den.  http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=81-AV_ID=995576,00.html?

Upprinnelsen därtill kan _möjligen_ ha varit en artikel om/med Lars Kardell i ”Holmen Skog & Virke nr 4 2009” (det senaste numret).  http://www.holmenskog.com/main.aspx?ID=6a459515-55a0-4d4d-ab69-8ca791ea2b2c

0 195 visningar
0 svar

Juldagens skörd

Jan A, Uppsala

25 dec 2009 kl. 11:47

Inne vid söderfönstret fanns några få, skördemogna Rocoto-frukter att ta vara på.
Nu gäller det att vara rädd om ögonen - och ännu ädlare delar…

Fler frukter mognar, och snart, när ljuset kommer tillbaka, orkar de nya blomknopparna utvecklas…
Capsicum pubescens gör skäl för namnet.

0 362 visningar
28 svar

Julkort

Tina Nordberg

20 dec 2009 kl. 11:50

God jul o Gott Nytt År önskar jag er alla.

Tina

0 197 visningar
0 svar

Svampslottet?

Karin i Sundsvall

23 dec 2009 kl. 21:18

Jag vill önska alla en God Jul. Har vi tur kanske vi får se lite svamp som äts på tv på Annandagen. Missa inte Stjärnorna på slottet.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2009/12/at-goliatmusseron-pa-stjarnornas-slott.html

0 694 visningar
8 svar

Lycoperdon caudatum

svampstaff

20 dec 2009 kl. 02:07

Den här har jag visat förut, men vid närmare granskning så lutar det åt kärrröksvamp,det fanns ett tiotal på öppen betesmark(fårbete) ihop med bl.a blåsopp, varför jag tror det är på dom krökta taggarna vid förstoring?

0 225 visningar
7 svar

Nu har det vänt!

Skogsfrun i Obbola

21 dec 2009 kl. 18:58

Se framtiden an med tillförsikt!

0 486 visningar
7 svar

Att lära sig,Trädslag

"JAS" Helsingborg

20 dec 2009 kl. 20:33

Går man in på denna länk så hittar man en del matnyttig litteratur. Men det är som vanligt när våra träd avbildas och beskrivs att det är sällan som stammarnas utseende, struktur mm, beskrivs och inte heller smaken, är jag osäker på ett träd så om det finns levande kvistar eller bark så smakar jag på dem och har man en gång gjort detta så sitter det minnen kvar, det gäller bara att man har provat rätt art från början, annars kan det bli lite galet:) En rätt bra bok av vå...mer…

0 269 visningar
7 svar

20 minus

Alf Pallin

18 dec 2009 kl. 22:17

Så här ser det ut på termometern i Trönö just nu.

0 515 visningar
16 svar

Dagens bidrag!

Ewa lilliesköld

19 dec 2009 kl. 17:37

Visserligen snö och kallt men ut måste man ju…..hittade detta bla. Är det vägglav och små svampar eller…..hoppas någon vet! Väldigt vackert i alla fal! :-)
Serie 1:1-2

0 351 visningar
2 svar

ticka på gran

Birgitta Arwidsson

21 dec 2009 kl. 10:11

bild 2

0 219 visningar
0 svar

tick på gran

Birgitta Arwidsson

21 dec 2009 kl. 10:09

försök till bilder

0 223 visningar
0 svar

ticka på gran

Birgitta Arwidsson

21 dec 2009 kl. 10:08

Växte på en gammal nedfallen stor gran 2cm på tvären mjuk Fick den till tick mussling enligt ticknyckel osäker om det stämmer finns det någon hjälp att få ???

0 299 visningar
13 svar

Medan snön faller

Skogsfrun i Obbola

17 dec 2009 kl. 10:33

När snön nu har lagt locket på för svampplockningen kan ni gotta er i lite bilder i stället: http://picasaweb.google.se/stuwes48

Jag vill särskilt rekommendera “Vedsvampar i Norrbotten”, där det finns bilder på en mängd arter som man sällan i landets sydligare delar. “Skinn och taggsvampar” är inte heller så dumt.

0 244 visningar
3 svar

Slemsvamp?

NadaL, Umeå

20 dec 2009 kl. 09:58

Växte på en asplåga,bilderna tagna i mitten av augusti.

Tacksam för era förslag.

0 450 visningar
8 svar

Skinn och ticka?

NadaL, Umeå

19 dec 2009 kl. 16:23

Bilderna tagna i mitten av augusti.
Sinnet växer på björkstubbe.

0 727 visningar
11 svar

Slemsvamp, skinn och en liten

Karin W

12 dec 2009 kl. 19:03

Serie 1: Slemsvamp som växte på en allåga i strandkanten av Ekoln (Mälaren). Ser ut som bilder på plasmodium av Leocarpus fragilis, men finns det andra slemsvampar som kan se ut så här?

0 358 visningar
0 svar

stoft el. rosenskinn?

svampstaff

20 dec 2009 kl. 05:05

På asp, då det ser lite imperfekt ut kanske det är stoftskinn?
Eller nåt helt annat?

0 282 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Hans Nilsson

19 dec 2009 kl. 19:36

Gömmer sig bakom björkbarken?

0 278 visningar
7 svar

Ingen svamp, vinterbilder

"JAS" Helsingborg

19 dec 2009 kl. 17:21

Från Kullabygden idag 091219.
Bild 1 Från Höganäs med Öresund och Kronborgs slott i fjärran. Bild 2 Möllan i Hittarp, bild 3 vy från Strandbaden i förgrunden och Mölle med Kullen i bakgrunden.

0 251 visningar
2 svar

Svårt att minnas det man glömt?

svampstaff

19 dec 2009 kl. 03:34

Som sagt, har 5oo oklara bilder, men ska visa ett par som jag undrar över.
Bild1 fick jag förslag på nån Galerina som jag inte anser vara troligt, då hattarna är omkring 5cm breda, växte i spridda skurar bland komoja under tall, därför har jag funderat på tallnagelskivling?
Nån som känner till den svampen?

Bild2 är en vaxing från min ädellövskog som jag heller inte kommer överens med riktigt, var inne på lundvaxing men den här verkar för gul?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone