Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 731 visningar
8 svar

Kufisk svamp

H-O T på Hvilan

29 sep 2009 kl. 10:29

Fick några bilder från en arborist som undrade vad det är för en kufisk svamp/ticka på bilderna

0 357 visningar
2 svar

Kan någon hjälpa mig?

elsy i Skellefteå

29 sep 2009 kl. 22:01

Kan jag sätta torkade trattkantareller i små plastpåsar, för en kortare tid, demonstration m.m.
Tacksam för svar!

0 235 visningar
3 svar

Spindling

HIK

29 sep 2009 kl. 15:56

Bokskog inga barrträd i närheten,
Stor köttig, höjd 7cm bredd 9cm torr fot o hatt, behaglig doft, smakar “rå svamp”, svampköttet ljust med svag gråbrun nyans grånar något med KOH, hatt o fot mörknar mer, hatten filthårig under lupp, hatten svartfläckad av insektshål, skivorna ojämna chokladbruna, foten klubblik med otydlig strumpa på knölen.

0 386 visningar
2 svar

ticka

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 20:57

liten tunn vit ticka brukar driva de flesta till vansinne, denna har rhizomorpher (myceltrådar) i kanterna, i mikroskopet har den taggiga sporer samt stora uppblåsta cystider (sphaerocyster) och är därför ganska lätt att känna igen

0 385 visningar
5 svar

Brunsporig

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 21:18

Dessa brunsporiga frågetecken växte på granrötter/-ved enstaka och i klungor, ev småtuvat.
Hattarna var brunaktiga på ovansidan. Exemplaret till vänster är ovanligt blekt (torka?).
Vad kan det vara för art?

0 316 visningar
0 svar

ticka

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 20:57

liten tunn vit ticka brukar driva de flesta till vansinne, denna har rhizomorpher (myceltrådar) i kanterna, i mikroskopet har den taggiga sporer samt stora uppblåsta cystider (sphaerocyster) och är därför ganska lätt att känna igen

0 413 visningar
2 svar

Lundells kremla?

SvenD

29 sep 2009 kl. 19:29

Mycket stor och kraftig. Vid björk.
Ingen spec. doft men tämligen skarp smak. Inget rött på foten. Skulle det kunna vara Lundells kremla tro? (Kremlor är knepiga men vackra!)

0 238 visningar
0 svar

Lundells kremla?

SvenD

29 sep 2009 kl. 19:30

. . .och så fotot!

0 351 visningar
4 svar

Dessa ser inte nyttiga ut ?

Benny

29 sep 2009 kl. 14:15

Vad kan detta vara ?

Tack på förhand.

//Benny

0 337 visningar
2 svar

vit skivling

greger

29 sep 2009 kl. 18:12

hej
bild fr i fredags
växer med björk sammetslen hatt
vita skivor lätt urnupna
frän doft-har ingen aning om vad det kan vara
någon som vet?
greger

0 267 visningar
3 svar

Cortinarius, men vad?

Ewa lilliesköld

25 sep 2009 kl. 19:54

Denna till synes vackra svamp växte i gräsmattan under en björk. Där växte också björksopp, gallsopp bla. Jag tar tacksamt emot hjälp här!!
:-)

0 435 visningar
5 svar

mjöldoft

greger

29 sep 2009 kl. 16:06

hej
hittade denna skivling på stigar i
tallskog. hatten(ca 5-7cm) kan vara grå el vit. ofta tuvad.
nedlöpande skivor vita till gräddgula. karaktäristisk stark mjöldoft. är det en ätlig svamp?
undrar greger

0 279 visningar
0 svar

Taggsvamp Hydnellum

Elisabeth Jansson

29 sep 2009 kl. 16:12

Hej!
Finns det någon som har ett namnförslag på den här taggsvampen,mer än att det är en hudnellum!
Den är inte så orange som bilden visar utan mera den färgen på den fruktkrppen som är vid stenen.
Foten var väldigt lång trots att den satt på ett hårt underlag.
Hatt 2-4cm mild smak doftar friskt fot rosa brun ej nedlöpande taggar.
Alla fruktkroppar står kvar i skogen för att “mogna” ett foto är tagit några dagar senare på den stora fruktkroppen.
Den är ovanligt slät på ha…mer…

0 1208 visningar
9 svar

Kantareller

Elisabeth S

27 sep 2009 kl. 18:51

Hejsan alla!
Har letat hela hösten… folk säger att det ska vara så mycket kantareller i våra skogar i år, men jag har då inte hittat någon. Vart ska man leta. Vore tacksam för lite tips och råd. Bor i Jämtland men på gränsen till både Västernorrland och Västerbotten.

0 574 visningar
13 svar

Inga trollhandsbilder kvar

Tina Nordberb Kolsva

23 maj 2009 kl. 11:55

Har ställt till det ordentligt. Datorn gick sönder förra månaden och har varit på lagning.
Resten kan ni säkert lista ut….

Hade inte säkerhetskopierat min hårddisk sedan januari. Alla vårbilder och dokument är väck :((
Håller på och undersöker om jag hittar någon som kan rädda filer som ej blivit överlagda.
Ha en skön helg mellan skurarna.
Jag o gubben ska ut o fixa nya bilder.

0 345 visningar
6 svar

Spindelskivling?

EG

28 sep 2009 kl. 22:01

Hittade denna lilla spindling i barrskog Luktade inget speciellt
Fick färgförändring med KOH
Namnförslag Tack

0 350 visningar
6 svar

Spindlingar

HIK

28 sep 2009 kl. 20:40

Här är lite spindlingar, dom flesta växer i bokskog, är nog svåra att få namn på men vackra är dom.

0 545 visningar
5 svar

Rödgul Trumpetsvamp

Katrin Tyinge

27 sep 2009 kl. 22:58

Var växer den? En lärare säger att den växer i tallskog här nere i Skåne och i mina svampböcker ( 1:a svampboken med Bo Nylèn) o (Pelle Holmbergs bok om Svampar) står det att dom växer i kärrkanter,kalkrik barrskog invid gran.

0 318 visningar
2 svar

Ärggrön.

AmandaF

28 sep 2009 kl. 19:08

Här är bilder på en
ärggrön kragskivling.

0 314 visningar
2 svar

Vilken röksvamp?

Gustaf

29 sep 2009 kl. 10:39

Hej!

Jag tror jag hittat en röksvamp, men vet inte vilken. Den liknar inte riktigt någon röksvamp jag sett bild på.
Den är gulaktig och sträv på ytan, helt vit innuti utan anlag för hatt, fot eller skivor. Växte i en gräsmatta tillsammans med en 10 likadana som var utspridda, inte gyttrade.
Kan jag njuta av en svampmacka ikväll tro?
(bilder kommer senare)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone